نقد فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه &#۸۲۱۱; Shang-Chi &#۰۳۸; The Legend of the Ten Rings

به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، استودیو مارول فیلمی در سال ۲۰۲۰ بر روی پرده سینماها به اکران در نیاورد

نقد فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه – Shang-Chi & The Legend of the Ten Rings

سیمو لیو به خوبی نقش شانگ-چی را در فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه به تصویر می‌کشد. این فیلم توانست داستان سرآغاز خوبی برای این کاراکتر ارائه نماید و شروع امیدوارکننده‌ای برای این ابرقهرمان در دنیای سینمایی مارول رقم بزند. در ادامه مطلب، با نقد فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه همراه با ما باشید.

به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، استودیو مارول فیلمی در سال 2020 بر روی پرده سینماها به اکران در نیاورد. با این حال، به نظر می‌رسد که سال 2021، سال پر کاری برای این کمپانی بوده است. درست دو ماه پس از اکران و عرضه فیلم بیوه سیاه (Black Widow) با بازی اسکارلت جوهانسون، فیلمی دیگر از یکی از ابرقهرمان‌های مارول اکران شده است. این فیلم نیز، فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه است. کارگردانی این فیلم در دستان دستین دنیل کرتون است و داستان فیلم نیز به معرفی یک ابرقهرمان تازه و اولین ابرقهرمان آسیایی مارول می‌پردازد و مطمئنا در ادامه دنیای سینمایی مارول و پروژه‌های دیگر، شاهد حضور دوباره این کاراکتر خواهیم بود. کسانی که زیاد با کتاب‌های کمیک مارول آشنا نیستند، مطمئنا چندان کاراکتر شانگ چی را نمی‌شناسند، با این حال، فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه، یک فیلم منحصربه‌فرد، قانع‌کننده و احساسی است که به معرفی این کاراکتر می‌پردازد. در عین حال، فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه، بهترین فیلم دنیای سینمایی مارول در مورد سرآغاز یک ابرقهرمان نیست. در هر صورت، سیمو لیو موفق شده تا با نقش‌آفرینی عالی خود در نقش شانگ چی، شروعی قدرتمندانه در دنیای سینمایی مارول داشته باشد.

شروع فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه در مورد قهرمان اصلی فیلم نیست بلکه به سازمان جنایتکار و شرور ده حلقه می‌پردازد که قبلا در برخی از فیلم‌های مرد آهنی (Iron Man) به آن اشاره اندکی شده بود. رهبری این گروه و سازمان را ونوو ملقب به ماندرین با بازی تونی لیونگ بر عهده دارد. او یک فرد تشنه قدرت است که دارای مجموعه‌ای از ده حلقه است که به او، قدرت‌های خارق‌العاده‌ای عطا می‌کنند. کاراکتر ونوو اهمیت بسیار زیادی در داستان فیلم دارد چراکه او در حقیقت پدر شانگ چی است. در حال حاضر، شانگ چی چندین سال گذشته زندگی‌اش را در آمریکا و به دور از دسترس پدر شرورش گذرانده است. با این حال، یک حمله به اتوبوسی در شهر سانفرانسیکو سبب می‌شود تا شانگ چی متوجه شود که گذشته‌اش چندان از او دور نیست. همین سبب می‌شود تا او یک ماجراجویی را به همراه دوست صمیمی‌اش کتی با بازی آکوافینا آغاز نماید تا بار دیگر با اعضای خانواده عجیب و غریبش روبه‌رو شود و از هر چیزی که در این سال‌ها از آن در حال فرار بوده، مقابله نماید.

Tony Leung in Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Tony Leung in Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

به صورت سطحی، فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه بیشتر علائم و نمادهای بزرگ مارول را در خود حفظ کرده است. این علائم و نمادها نیز شوخی‌های خسته‌کننده، ارجاعات به جهانی وسیع‌تر و اکشن مهیج است. در همین حین، بخش‌هایی از فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه هستند که به خوبی همانند استانداردهای ژانر درام است. کارگردان کرتون به همراه نویسندگان فیلم‌نامه فیلم یعنی دیو کالاهام و اندرو لانهام، بخش قابل توجهی از فیلم و داستان آن را همانند یک حماسه خانوادگی شکل داده‌اند که در درون یک فیلم ابرقهرمانی قرار گرفته است. صحنه‌های فلش بک که در درون خط داستانی زمان حال تنیده شده، جنبه‌های عمیق‌تری از کاراکترهای شانگ-چی، ونوو و ژیالینگ با بازی منگر ژانگ را ارائه می‌دهد. کاراکتر ژیالینگ، خواهر خفن شانگ-چی است. فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه، ساختاری منحصربه‌فرد برای یک فیلم مارول را دارد اما این فیلم، به خوبی داستان را بازگو می‌کند. داستان خانواده شانگ چی عمیق است و با بررسی این داستان از طریق صحنه‌های فلش بک، سازندگان فیلم، این حس را ایجاد می‌کنند که انگار این کاراکترها از قبل، بخشی از دنیای سینمایی مارول بودند.

کارگردان فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه، داستان فیلم را با شرور فیلم یعنی ونوو آغاز می‌کند و بلافاصله، این پیام را به مخاطب می‌دهد که این شرور همانند شرورهای گذشته دنیای سینمایی مارول نخواهد بود. دنیای سینمایی مارول همیشه شرورانی ناامیدکننده و نه چندان خوب داشته اما کاراکتر ونوو موفق شد تا یکی از بهترین شروران دنیای مارول باشد. ونوو یا ماندرین، دارای یک هدف عمیقا شخصی است که در کل خانواده‌اش طنین انداز شده است. کاراکتر ونوو خیلی خونسرد و بی‌رحم است و در عین حال، مقدار کافی انسانیت در وجودش دارد تا بیننده و مخاطب با او احساس همدردی کند. مطمئنا ایفای نقش توسط تونی لیونگ با ظاهر سرسخت و نگاه دلهره‌آورش در بهتر شدن این کاراکتر بسیار تاثیرگذار بوده است. با این حال، فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه به سیمو لیو و کاراکتر شانگ چی تعلق دارد. نسبت به اکثر قهرمانان دنیای سینمایی مارول، کاراکتر شانگ چی دارای یک داستان پس زمینه سنگین‌تر است و به خوبی شوخ طبعی رایج در دنیای سینمایی مارول را با شیاطین درونی خود متعادل می‌سازد. سیمو لیو به طور ماهرانه‌ای ماهیت متناقض و درگیر کاراکتر شانگ چی را به تصویر می‌کشد. بدون شک، سیمو لیو ستاره فیلم به شمار می‌رود و حضور او در دیگر آثار دنیای سینمایی مارول در آینده بسیار هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود. دیگر بازیگران فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه نیز درخشان و قابل تامل هستند، از جمله ژانگ و آکوافینا که هر دو تای آنها لحظات درخشانی در طی صحنه‌های درام یا اکشن در فیلم داشتند و کاراکترهای خود را از حالت تک بعدی خارج کردند. کارگردان کرتون به خوبی و به طور برابر با مناقشات و درگیری‌های شخصی این دو کاراکتر رفتار می‌کند. میشل یو نیز در اواخر فیلم به داستان اضافه می‌شود و یک شخصیت کلیدی در داستان شانگ چی و ژیالینگ به شمار می‌رود.

Meng'er Zhang, Simu Liu, and Awkwafina in Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Meng’er Zhang, Simu Liu, and Awkwafina in Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

در فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه، موارد بسیاری وجود دارند که به بهتر شدن فیلم کمک می‌کنند و از جمله آن می‌توان به مکان‌های بسیار زیبا و موسیقی متن حماسی اثر جوئل پی وست اشاره کرد. با این حال، فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه، در برخی تله و دام‌ها گرفتار می‌شود که فیلم‌های دنیای سینمایی مارول اغلب از آن رنج می‌برند. در ابتدا، داستان فیلم زمان زیادی را صرف می‌کند تا به خوبی به مناقشات خانوادگی کاراکترها بپردازد اما در نبرد پایانی، به خوبی از عهده کار بر نمی‌آید و صحنه‌هایی کامپیوتری با احتمال از بین رفتن جهان را ارائه می‌دهد. فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه زمانی که بر روی مسائل هویتی و وفاداری تمرکز دارد، بسیار قوی‌تر از زمانی است که درگیر سکانس‌های اکشن اغراق‌آمیز می‌شود. البته اشتباه متوجه نشوید، صحنه‌های اکشن فیلم از جمله بهترین‌ها در دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود. صحنه نبرد پایانی نیز هیجان‌انگیز است اما برخی از بار احساسی کلی فیلم را از دست می‌دهد. با اینکه کاراکترهای زن همگی به خوبی توسعه داده شدند اما فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه موفق نمی‌شود تا به خوبی کاراکتر مادر شانگ چی با بازی فالا چن را به نمایش بگذارد. البته ناگفته نماند که داستان پیرامون این کاراکتر از برخی از مادرها در فیلم‌های قبلی دنیای سینمایی مارول، بهتر بازگو شده است.

در پایان، فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه، یک داستان سرآغاز عالی در دنیای سینمایی مارول که داستان‌های سرآغاز زیادی در آن وجود دارد، محسوب می‌شود. مطمئنا سیمو لیو قرار است تا در آینده دنیای سینمایی مارول بدرخشد و دو صحنه پساتیتراژ فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه نیز اشاره‌ای به آینده کاراکتر شانگ چی دارد. مطمئنا طرفداران مارول از دیدن این فیلم جدید دنیای سینمایی مارول بسیار لذت خواهند برد و دیگر بینندگان و مخاطبان نیز به خوبی درگیر داستان فیلم خواهند شد. فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه، یک فیلم لذت‌بخش است. فیلم شانگ‌-چی و افسانه ده حلقه به طور انحصاری در سینماها اکران شده و بر روی سرویس آنلاین دیزنی پلاس عرضه نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان