ماهان شبکه ایرانیان

آثار ژان پل بلموندو، ستاره فقید سینمای فرانسه

ژان پل بلموندو، بازیگری سرسخت با نگاهی متکبرانه، بینی بوکسوری و ظاهری متکبرانه بود که به تجسمی بسیار عالی از بیگانگی و انزوای جوانی در سینمای موج نو فرانسه تبدیل شده بود

آثار ژان پل بلموندو، ستاره فقید سینمای فرانسه

ژان پل بلموندو در فیلم‌های خود کاراکترهای سرسخت و منزوی را به تصویر کشیده بود و از همین جهت با بازیگرانی همچون مارلون براندو و جیمز دین مقایسه می‌شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به زندگی و آثار ژان پل بلموندو داشته باشیم.

ژان پل بلموندو، بازیگری سرسخت با نگاهی متکبرانه، بینی بوکسوری و ظاهری متکبرانه بود که به تجسمی بسیار عالی از بیگانگی و انزوای جوانی در سینمای موج نو فرانسه تبدیل شده بود. او بیشتر برای حضور و نقش‌آفرینی در فیلم کلاسیک از نفس افتاده (Breathless) ساخته ژان لوک گدار شناخته می‌شود. ژان پل بلموندو چندی پیش در خانه خود در شهر پاریس در سن هشتاد و هشت سالگی درگذشت.

ژان پل بلموندو در بسیاری از موارد با بازیگران آمریکایی همچون جیمز دین، مارلون براندو و هومفری بوگارت مقایسه می‌شده است و همانند این بازیگران، با بازی کاراکترهایی سرسخت، غیر احساسی و حتی غیر اجتماعی توانست تا شهرتی برای خود بدست بیاورد. او به عنوان یکی از ستاره‌های برجسته سینمای فرانسه، بعدا به نقش‌های عامه پسند روی آورد اما تمام جادو و شجاعت خود را کنار نگذاشت.

همانند بوگارت، آقای بلموندو سیمایی ناهموار و گاهی اوقات همراه با خشم را بر روی پرده سینما آورده بود که نقطه متقابل و واقع‌گرایانه نسبت به بازیگران خوشتیپ و زیباروی ژانر عاشقانه است. همانند جیمز دین، او به یکی از چهره‌های بسیار مورد تقلید فرهنگ عامیه در دوران خود تبدیل شده بود. و همانند مارلون براندو، او اغلب خودبینی و مبالغه در میان فیلم‌سازان را نادیده می‌گرفت. در ادامه مطلب، به پنج فیلم برتر وی پرداخته می‌شود.

فیلم از نفس افتاده (Breathless) سال 1960

فیلم از نفس افتاده، اولین فیلم ژان لوک گدار است که او فیلم‌نامه فیلم را به همراه فرانسوا تروفو قلم زده است. ژان پل بلموندو با این فیلم به شهرت بسیاری رسید. فیلم از نفس افتاده یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود. بلموندو نقش مایکل پیوکارد را بازی می‌کند که یک دزد ماشین جذاب است که یک پلیس را کشته است و در خیابان‌های شهر پاریس سرگردان است و به دنبال بدست آوردن پول برای فرارش است و در همین حین، دوست دختر آمریکایی بی‌وفای او به نام پاتریشیا با بازی جین سیبرگ معیشت خود را با فروش هرالد تریبون به چمپس-الیسیس بدست آورده است. بلموندو با نگاه غیرمتعارف و استعداد خام خود به یکی زا مشهورترین بازیگران دهه 60 و 70 میلادی تبدیل می‌شود و در کنار دوست خود، آلن دلون قرار می‌گیرد.

فیلم میمونی در زمستان (A Monkey in Winter) سال 1962

جین گابین و ژان پل بلموندو تنها یک بار با یکدیگر همکاری داشتند و آن نیز، فیلم میمونی در زمستان در مورد دوستی و معنای زندگی است. این دو بازیگر، دو نسل از بازیگران نمادین با شخصیت سرسخت مشابه هستند. در این فیلم، گابین نقش مالک هتلی به نام آلبرت را بازی می‌کند. این هتل در روستای کوچک منطقه نورماندی قرار دارد. آلبرت قبلا معتاد به الکل بوده و قسم خورده که هرگز دوباره لب به الکل نزند اما او برای ماجراجویی‌های گذشته خود دلتنگ می‌شود. با ورود یک مرد جوان خوش مشرب به نام گابریل با بازی بلموندو، که سعی دارد تا شکست در ازدواجش را فراموش کند، سبب می‌شود تا آن دو مشغول عیاشی شوند که به سرعت از کنترل خارج می‌گردد. مایکل آودیارد فیلمنامه فیلم را نوشته است. در کشور فرانسه، جین گبین در اواخر پنجاه سالگی به او لقب پدرخوانده سینمای فرانسه را دادند. علاوه بر این، بلموندو به عنوان جانشین و وارثی برای او دیده می‌شود.

فیلم مردی از ریو (That Man from Rio) سال 1964

آدم‌ربایی، جاسوسی، گنج گمشده و البته عشق از جلمه مواردی هستند که در این فیلم عاشقانه و ماجراجویی پر از انرزی دیده می‌شود. این فیلم با جذابیت بلموندو و همچنین زیبایی و روحیه فرانسواز دورلیاک به جنبش در می‌آید. تقریبا تمام این فیلم در کشور برزیل فیلمبرداری شده و ژان پل بلموندو را به عنوان یک بازیگر بین‌المللی می‌شناساند. او در این فیلم، یکی از آن کاراکترهای سرسخت و جذاب را به تصویر می‌کشد که نشان و علامت مخصوص او است.

فیلم حرفه‌ای (The Professional) سال 1981

در طی دهه 70 و 80 میلادی، بلموندو در چندین فیلم اکشن محور و درآمدزا بازی کرده که همگی آنها به موفقیت در گیشه دست پیدا می‌کردند و تقریبا مورد هجوم و حمله منتقدان قرار می‌گرفتند. در این فیلم هیجان‌انگیز و سیاسی، بلموندو نقش یک مامور مخفی را بازی می‌کند که توسط دولت فرانسه به او خیانت شده و به دنبال گرفتن انتقام است. این فیلم در عین خشونت‌آمیز بودن، خنده‌دار نیز است و بلموندو نیز بار دیگر نقش آشنای یک قهرمان اکشن صادق و منزوی را به خوبی به تصویر می‌کشد. موسیقی متن خارق‌العاده و برجسته فیلم را نیز انوی موریکون ساخته است.

فیلم بینوایان (Les Misérables) سال 1995

در سال 1989، ژان پل بلموندو برای بازی در فیلم سفرنامه‌ای از یک بچه لوس (Itinerary of a Spoiled Child) به کارگردانی کلاود لیلوچ برنده جایزه سزار بهترین بازیگر شد. در سال 1995 بار دیگر این کارگردان و بازیگر با یکدیگر همکاری کردند. بلموندو در فیلم بینوایان ایفای نقش کرد. این فیلم بر اساس رمان خارق‌العاده نوشته ویکتو هوگو است اما این اقتباس، داستان را در طی اشغال کشور فرانسه در طی جنگ جهانی دوم به دست نازی‌ها بازگو می‌کند. این فیلم داستان چهار فرد را دنبال می‌کند که در طی داستان، مسیرشان به یکدیگر برخورد می‎کند. این فیلم روایت‌هایی از قرن نوزده و قرن بیستم بازگو می‌کند. بلموندو در یکی از ماندگارترین نقش‌های خود، نقش یک بوکسور سابق به نام فورتین و همچنین نقش قهرمان نمادین رمان ویکتور هوگو یعنی ژان والژان را بازی می‌کند.

دیگر آثار برتر ژان پل بلموندو نیز شامل لیست زیر است.

  • فیلم Moderato Cantabile – پیتر بروک – سال 1960
  • فیلم A Woman Is a Woman – ژان لوک گدار – سال 1961
  • فیلم Léon Morin, Priest – ژان پیر ملویل – سال 1961
  • فیلم Greed in the Sun – هنری ورنیول – سال 1964
  • فیلم Pierrot le Fou – ژان لوک گدار – سال 1965
  • فیلم Mississippi Mermaid – فرانسوا تروفو – سال 1969
  • فیلم Borsalino – ژاک دوره – سال 1970
  • فیلم The Scarlet Buccaneer – ژان پل راپینیو – سال 1971
  • فیلم Stavisky – آلین رسنایس – سال 1974
  • فیلم Fear Over the City – آنری ورنوی – سال 1975
  • فیلم Body of My Enemy – آنری ورنوی – سال 1976
  • فیلم Ace of Aces – ژرار اوری – سال 1982
  • فیلم Itinéraire d’un Enfant Gâté – کلود لولوش – سال 1988
  • فیلم Maybe – سدریک کلاپیش

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان