مقایسه تیم اسکوچیچ با ادوار گذشته تیم‌ملی/ حداکثر امتیازات و مسیر هموار ایران در راه جام‌جهانی

تیم ملی کشورمان با هدایت سرمربی جدید حداکثر امتیازات را در مرحله انتخابی کسب کرده تا امیدها به صعود مستقیم پررنگ‌تر از گذشته باشد.

به گزارش مشرق، شب گذشته تیم ملی کشورمان موفق شد با ارائه یک بازی خوب برتری قاطع خودش را به عراق دیکته و در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 قطر امیدها را برای صعود مقتدرانه و مستقیم پررنگ‌تر از گذشته کند.

به همین خاطر در زیر نگاهی اجمالی داریم به عملکرد آماری در مراحل انتخابی تمامی ادواری که منجر به صعود تیم ملی به مرحله نهایی جام جهانی شده است.

جام جهانی 1978 آرژانتین

در مرحله اول تیم کشورمان با عربستان و سوریه بازی کرد و با کسب 8 امتیاز کامل از 4 بازی به مرحله بعدی راه یافت. در مرحله دوم، ایران با هنگ‌کنگ، کره‌جنوی، استرالیا و کویت همگروه شد. از 8 بازی 14 امتیاز به دست آورد و تنها دو تساوی با کره‌جنوبی داشت. به این ترتیب به عنوان تیم اول و با 4 امتیاز ختلاف نسبت به کره‌جنوبی راهی کشور آرژانتین شد.

جام جهانی 1998 فرانسه

ایران در مرحله اول با قرقیزستان، سوریه و مالدیو همگروه شد. از 6 بازی، 5 برد و یک تساوی (مقابل سوریه) به دست آورد و با 16 امتیاز به مرحله بعدی رسید.

در مرحله دوم، عربستان، چین، قطر و کویت همگروه‌های ایران در گروه اول بودند. تیم کشورمان از 8بازی، 3برد، 3مساوی و 2 باخت را تجربه کرد و با این حساب 12 امتیازی شد. عربستان با 14 امتیاز سهمیه مستقیم را کسب کرد و ایران راهی مرحله پلی‌آف شد. از گروه دوم نیز کره جنوبی 19 امتیازی راهی فرانسه شد.

ایران در پلی آف اول با ژاپن 13امتیازی از گروه دوم، بازی کرد که در این بازی سامورایی‌ها 3 بر 2 برنده شدند. ایران راهی پلی آف دوم شد و پس از حذف تاریخی نماینده اقیانوسیه پس از 20 سال مسافر جام جهانی شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش AFC به پیروزی ایران برابر عراق

جام جهانی 2006 آلمان

تیم ملی از دور دوم وارد مسابقات انتخابی شد. همگروهی با اردن، قطر و لائوس منجر به 5 برد از 6 بازی شد. تیم کشورمان در این گروه یک باخت مقابل اردن را تجربه کرد اما با 15امتیاز به مرحله سوم رسید.

تیم ملی در مرحله سوم در گروه B با ژاپن، بحرین و کره شمالی بازی کرد. از 6 بازی 4 برد، یک تساوی و یک باخت حاصل شد تا ایران با 13امتیاز جواز حضور در جام جهانی را کسب کند. در این گروه ژاپن با 15 امتیاز تیم اول شد. عربستان و کره‌جنوبی هم در گروه دیگر به ترتیب با 14 و 10 امتیاز صعود کردند.

جام جهانی 2014 برزیل

در مرحله دوم تیم ملی بر اساس قرعه کشی به مصاف مالدیو رفت و پس از پیروزی پنج بر صفر به مرحله سوم رسید. در این مرحله و در گروه E تیم کشورمان با قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد. سه برد و سه تساوی ایران 12 امتیازی را به عنوان تیم اول به مرحله چهارم رساند.

در مرحله چهارم، کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه‌های تیم ملی بودند. 8بازی، 5برد، یک مساوی و 2باخت ایران را با 16امتیاز مسافر سرزمین قهوه کرد. کره جنوبی با 14 امتیاز به عنوان تیم دوم این گروه و همچنین ژاپن و استرالیا با 17 و 13 امتیاز به عنوان سهمیه‌های بعدی از گروه B‌ راهی جام جهانی شدند.

جام جهانی 2018 روسیه

ایران از مرحله دوم وارد مسابقات و با عمان، ترکمنستان، گوام و هند در گروهD‌ همبازی شد. از 8 بازی 6 برد و 2 تساوی تیم ملی را 20 امتیازی کرد و در مرحله سوم با کره جنوبی، سوریه، ازبکستان، چین و قطر همگروه شد.

در گروهA‌ از 10 بازی، 6 برد و 4 مساوی حاصل کار ایران بود و تیم کشورمان با 22 امتیاز به عنوان تیم اول صعود کرد. کره جنوبی به سختی توانست از جذب فرار کند و با 15 امتیاز بعد از ایران به جام جهانی رسید. از گروه دیگر نیز ژاپن با 20 امتیاز و عربستان با 19 امتیاز جواز صعود را کسب کردند. استرالیا نیز از پلی‌آف به جمع دیگر تیم‌های آسیایی اضافه شد.

جام جهانی 2022 قطر

تیم کشورمان در مرحله دوم و در گروهC با عرق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج بازی کرد. در دور رفت این مسابقات ایران 2 برد و 2 باخت را به ثبت رساند تا موقعیت خطرناکی ایجاد شود و ایران در آستانه حذف قرار بگیرد. اما از بازی های دور برگشت که دراگان اسکوچیچ هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، تیم کشورمان توانست از 4 بازی حداکثر امتیازات را کسب کند تا به همراه 6امتیاز قبلی با 18 امتیاز خیال همه را راحت کند و به مرحله سوم برسد.

در مرحله سوم، ایران در گروهA‌با کره جنوبی، امارات، سوریه، لبنان و عراق همگروه شد. تاکنون تیم کشورمان از 2 بازی، 2 برد به دست آورده و با 6 امتیز و اختلاف 2 امتیازی نسبت به کره جنوبی در صدر جدول قرار دارد تا اهالی فوتبال به صعود مستقیم و راحت بیش از پیش امیدوار باشند. در گروهB نیز استرالیا و عربستان با 6 امتیاز، تیم‌های اول و دوم هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان