ماهان شبکه ایرانیان

جلوه گری هنر پتینه در دکوراسیون داخلی خانه

ترفندهای دکوراسیون: قبول دارید که آدم هر قدر هم که هنر بلد باشد باز هم کم است؟ مخصوصا هنر هایی که با طراحی دکوراسیون داخلی خانه در ارتباط است

ترفندهای دکوراسیون: قبول دارید که آدم هر قدر هم که هنر بلد باشد باز هم کم است؟ مخصوصا هنر هایی که با طراحی دکوراسیون داخلی خانه در ارتباط است. هر قدر این هنر ها را بیشتر بلد باشیم می توانیم رنگ لعاب های بهتر، بیشتر و متفاوت تری را به دکوراسیون داخلی خانه مان بدهیم. چند وقتی هم هست که ما در چیدانه سعی کرده ایم تا شما را با این هنرها آشنا کنیم. این بار هم به سراغ پتینه و پتینه کاری رفته ایم. تا دنیای سراسر رنگ و لعاب آن را بیشتر بشناسیم، پس چیدانه را تا انتهای این مطلب همراهی کنید که مطمئن هستم حسابی از آن خوشتان می آید. 

پتینه چیست؟ 

پتینه را اغلب افراد به اسم هنر کهنه کاری می شناسند، اما این فقط یک بعد آن است. بله درست است که برای پتینه کاری از وسیله های آنتیک قدیمی الهام گرفته می شود، اما این دست خودتان است که چه طرح و نقشی را روی وسیله های تان پیاده کنید. به طور کلی هر سطح ساده و بدون بافتی که با استفاده از رنگ و خمیر های پتینه به آن طرح و نقش اضافه شود را پتینه می گویند، در واقع پتینه می تواند ایجاد کننده یک فضای کلاسیک و سنتی در خانه ای با دکوراسیون داخلی مدرن باشد. 

انواع پتینه ها و لوازم مورد نیاز آن

هنر پتینه انواع و اقسام زیادی دارد، همچنین تکنیک های آن هم بسیار گسترده است، اما بدانید که پتینه را روی هر سطحی و وسیله دکوری ای می توانید انجام دهید. بیشتر رنگ های استفاده شده در هنر پتینه اکرلیک هستند اما انتخاب نوع رنگ ها بسته به سطحی دارد که می خواهید روی آن کار کنید. برای مثال برای سطح های برنزی، چوبی و یا حتی استیل می توان از رنگ های اکرلیک پایه آب استفاده کرد، اما اگر می خواهید پتینه را روی شیشه اجرا کنید مسلما به رنگ ویترای احتیاج خواهید داشت نه رنگ های اکرلیک. اگر هم می خواهید برای پتینه های تان از نقش های برجسته استفاده کنید، خمیر مخصوص پتینه و یا چسب چوب می توانند به شما کمک کنند. 

پتینه در طراحی دکوراسیون داخلی 

اگر ساده بودن رنگ های ساختمانی را نمی پسندید و تمایلی هم به استفاده از کاغذ دیوارهایی که جلوه مدرن خانه هستند ندارید، پتینه دقیقا همان چیزی است که به آن احتیاج دارید، پس بیایید ببینیم که چگونه از هنر پتینه می تواند در طراحی دکوراسیون داخلی خانه و فضاهای مختلف داخلی استفاده کرد. 

هنر پتینه روی لوازم و وسایل دکوری خانه 

پتینه را می توان روی انواع وسیله ها و ولوازم دکوری خانه استفاده کرد، از گلدان ها و آباژورهای رومیزی گرفته تا میز های کنسول و قاب دور آینه ها و ظرف های تزیینی که روی میز پذیرایی تان گذاشته اید. حتی شمعدان های زیبای گوشه اتاق نشیمن تان هم می توانند بستری برای جلوه گری هنر پتینه در دکوراسیون داخلی خانه شما باشند. 

هنر پتینه در نمای بیرونی ساختمان 

اگر علاقه به داشتن خانه های لوکس دارید و دوست دارید تا فضایی کلاسیک را تجربه کنید، از هنر پتینه در طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کنید. این هنر حتی می تواند بر روی نمای بیرونی خانه تان هم بنشیند و به آن ظاهری لوکس ببخشد و طرح و نقش های آن را پر عمق تر و واقعی تر جلوه دهد. 

هنر پتینه روی ستون های داخلی خانه 

به وسیله هنر پتینه می توانید چهره ای متفاوت تر از ستون های خانه تان ببینید که پیش از آن هرگز ندیده اید. ستون های تان حتی اگر ساده و بدون هیچ گونه تزییناتی باشند، به وسیله خمیر مخصوص پتینه می توانید به آن تزیینات اضافه کنید.

این هم نمونه دیگری از اجرای پتینه روی ستون های داخلی خانه است. این ستون خودش تزیینات زیبایی دارد، اما به کمک هنر پتینه و ترک هایی که روی آن ایجاد شده است، حس کلاسیک بیشتری به خود گرفته و بیشتر شبیه ستون های قدیمی و کلاسیک شده است. 

پتینه روی سقف خانه 

اگر در خانه تان از سقف های کاذبی که در آن ها از نورپردازی های مختلف استفاده می شود دارید، شک نکنید که هنر پتینه برای آن بهترین است. ترکیب نور پردازی ها و رنگ های پتینه حس و حال رویایی را برای فضای داخلی خانه تان به وجود می آورد و حتی می تواند راهی برای تزیین سقف های تان باشد. 

شمعدان های پتینه شده

لوازم دکوری پتینه شده

خیلی از وسیله های دکوری خانه را می توانید با هنر پتینه ظاهری نو و متفاوت ببخشید. شمعدان ها یکی از این وسیله ها هستند که می شود با انواع و اقسام راه های پتینه آن ها را زیبا تر جلوه داد. 

تابلوهای هنری پتینه شده

تابلوهایی از جنس پتینه 

اگر به شووروم های متفاوت سر بزنید حتما می توانید در آن ها تابلوهای هنری و زیبایی را ببینید که با هنر پتینه درست شده اند. این تابلو ها حسی و حالی زنده دارند و برای دکوراسیون داخلی خانه هایی که سبک کلاسیک دارند بسیار مناسب هستند.

با دیگر هنرهای مناسب برای طراح دکوراسیون داخلی خانه آشنا شوید: 
با این 10 ایده کاموایی دکوراسیون منزلتان را کوک بزنید
هنر ویترای، نقاشی روی شیشه در دکوراسیون داخلی خانه
نقاشی روی پارچه، هنری خیره کننده در دکوراسیون منزل
با ظروف رنگی آشپزخانه خود را متفاوت کنید
7 ایده استفاده از پارچه های گل گلی در دکوراسیون منزل
دکوپاژ روشی آسان برای نو کردن وسایل کهنه!

اگر شما هم از این هنر و تکنیک زیبا درتزیین دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کردید، حتما عکس ان را در بخشمشاوره دکوراسیون با چیدانه به اشتراک بگذارید تا هم ما از دیدن آن ها لذت ببریم و هم همه دوستان و همراهان چیدانه از ایده های زیبای شما لذت ببرند. 

نویسنده : شمیم آقازاده ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان