توزیع نابرابر واکسن، به گردشگری کدام کشورها ضربه زد؟

به دلیل توزیع نابرابر واکسن کرونا کشور‌هایی مانند ترکیه، اکوادرو، آفریقای جنوبی و جزایری مانند مالدیو در زمره کشور‌هایی هستند که متحمل خسارات زیادی خواهند شد. بخش‌هایی از آسیا و اقیانوسیه نیز ضرر بسیاری خواهند کرد. این‌درحالیست که آمریکای شمالی، اروپای غربی و کارائیب کمتر متضرر خواهند شد.

فرادید؛ سقوط گردشگری بین‌المللی به دلیل همه‌گیریِ ویروس کرونا می‌تواند به اقتصاد جهانی تا 2.4‌تریلیون دلار خسارت وارد کند؛ زیرا توزیع نابرابر واکسن به کشور‌های درحال‌توسعه که تا حد زیادی به گردشگران خارجی وابسته هستند، ضربه سهمگینی وارد می‌کند.

به گزارش فرادید، سازمان ملل در گزارشی که بعد از کنفرانس توسعه و تجارت ارائه شد، نوشت که حتی با وجودی که جمعیت بیشتری از سراسر جهان واکسینه شده‌اند، اثر اقتصادی همه‌گیری بر گردشگری نسبت به پیش‌بینی‌های 12‌ماه قبل، بدتر است.

این گزارش می‌گوید با‌اینکه در کشور‌هایی مانند فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا مسافرت‌ها از سر گرفته شده است، امسال شاهد خسارتی در حدود 1.7 تا 2.4‌تریلیون دلاری به گردشگری خواهیم بود که نشان می‌دهد نابرابری در توزیع واکسن تا چه اندازه می‌تواند برای اقتصاد جهانی هزینه داشته باشد.

برطبق این گزارش، تا 60‌درصد خسارت‌های تولید ناخالص داخلیِ جهانی مربوط به اقتصاد‌های درحال‌توسعه خواهد بود که یعنی امسال این کشور‌ها شاهد ضرر اقتصادیِ 1.4‌تریلیون دلاری خواهند بود.
ضربه سهمگین نابرابری توزیع واکسن به گردشگری در کشور‌های در‌حال‌توسعه
خیابان‌های اکوادور خالی از جمعیت
کسری گردشگری می‌تواند هزینه‌ای بالغ بر 4.8‌تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی در سال‌های 2020 و 2021 داشته باشد و ضربه‌ای 2.9‌تریلیون دلاری به کشور‌های فقیر وارد کند.

بر اساس این گزارش «کشور‌های درحال‌توسعه بیشترین خسارت ناشی از همه‌گیری در بخش گردشگری را متحمل شده‌اند. آن‌ها در سال 2020 شاهد بیشترین میزان کاهش گردشگران بودند که رقمی در حدود 60 تا 80 درصد است.»

علی‌رغم آنکه محدودیت‌های همه‌گیری در بخش‌هایی از جهان برداشته شده است، اما بحران گردشگری هنوز تا برطرف شدن فاصله زیادی دارد. نیمی از کارشناسانی که با سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل مصاحبه کرده‌اند، بر این باورند که سطح گردشگری بین‌المللی برای بازگشت به وضعیت سال 2019 باید تا سال 2024 یا حتی بیشتر صبر کند.

برطبق گزارش‌ها فقط 10‌درصد از جمعیت جهان به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. حتی در کشور‌هایی مانند انگلستان که نرخ واکسیناسیون بالا بوده، محدودیت‌های سفر به دلیل نگرانی از شیوع سویه دلتای ویروس کرونا همچنان باقی است. در کشور‌هایی که مردم کمتر واکسینه شده‌اند – عمدتاً کشور‌های در‌حال‌توسعه—چشم‌انداز گردشگری بسیار بدتر است.

برطبق گزارش سازمان ملل کشور‌هایی که نرخ واکسیناسیون پایینی داشته‌اند شاهد کاهش 75‌درصد گردشگران ورودی خواهند بود. این میزان در کشور‌هایی که بیشتر از 50‌درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند 37‌درصد تخمین‌زده شده است.

کشور‌هایی مانند ترکیه، اکوادرو، آفریقای جنوبی و جزایری مانند مالدیو در زمره کشور‌هایی هستند که متحمل خسارات زیادی خواهند شد. بخش‌هایی از آسیا و اقیانوسیه نیز ضرر بسیاری خواهند کرد. این‌درحالیست که آمریکای شمالی، اروپای غربی و کارائیب کمتر متضرر خواهند شد.

خسارات وارد شده به صنعت گردشگری باعث افزایش 5. 5 درصدی بیکاری در میان نیروی کار بی‌مهارت خواهد شد. برطبق تخمین‌های سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل بین 100 تا 120‌میلیون شغلی که مستقیم با گردشگری مرتبط است و بیشتر آن‌ها متعلق به جوانان، زنان و نیروی کار غیررسمی است، در خطر است.

دبیر کل سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل، زوراب پولولیکاشویلی، می‌گوید: «گردشگری برای میلیون‌ها نفر منبع اصلی درآمد و پیشرفت واکسیناسیون برای محافظت از جوامع و حمایت از آغاز مجدد گردشگری در شکلی ایمن برای حفظ مشاغل و تولید منابع ضروری، به‌خصوص در کشور‌های درحال‌توسعه، ضروری است.»

برطبق این گزارش اصلی‌ترین مانعی که از احیای گردشگری پیشگیری می‌کند، توزیع نابرابر واکسن و تعداد پایین افرادی است که در بسیاری از کشور‌ها واکسینه شده‌اند. محدودیت‌های سفر، مهار کند ویروس، اعتماد مسافران و فقر اقتصادی نیز از عوامل دیگر هستند.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان