ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (۲)

بخش دوم- امروزه بحث تزریق واکسن آنفلوآنزا، برای کلیه گروه‌ها مورد سوال است و اینکه تزریق این واکسن در چه افرادی ضرورت دارد؟ آیا برای پیشگیری از آنفلوآنزای (H۱N۱)، تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی سودمند است یا خیر؟

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (2)

 

اندیکاسیون تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی

براساس نظر CDC که در سال 2009 اعلام شد، تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی در افراد زیر ضرورت دارد:1- واکسیناسیون سالیانه کلیه کودکان 6 ماهه تا 18 سال (در رده سنی بالای 4 سال اولویت خاص ندارد)2- واکسیناسیون کودکان 6 ماهه تا 4 ساله (به عنوان اولویت خاص)3- وجود بیماری‌های زمینه به استثناء ابتلا به فشارخون بالا4- بیماری‌های مزمن کلیوی و آسم5- بیماری‌های کلیوی، کبدی، نورولوژیک، اختلالات هماتولوژیک یا متابولیک از جمله دیابت شیرین

6- افرادی که به نوعی نقص سیستم ایمنی هستند و داروهایی نظیر کورتن مصرف می‌کنند یا رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی شده‌اند.7- مبتلایان به HIV 8- افرادی که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند، مانند بیماری آرتریت روماتویید یا تب روماتیسمی که در صورت عدم تزریق واکسن، در این افراد، امکان ابتلا به «سندروم ری» وجود دارد.9- افرادی که در خانه‌های سالمندان یا مراکز مراقبتی به سر می‌برند.10

- افراد سنین 50 سال و بالاتر (قبلا سن 65 سال قید می‌شد)11- کارکنان خدمات پزشکی و بهداشتی12- اعضای خانواده و کسانی که از افراد کمتر از 5 سال و بالای 50 سال مراقبت می‌کنند خصوصا افرادی که با شیرخواران کمتر از 6 ماه در تماس هستند.13- افراد خانواده کسانی که به علت بیماری زمینه‌ای در معرض خطر ابتلا بیشتری به آنفلوآنزای فصلی قرار دارند.

عوارض تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی

تب مختصر، درد محل تزریق، در برخی موارد تب و لرز که عمدتا با درمان‌های علامتی بهبود می‌یابند. ولی یک عارضه نادر که به دنبال تزریق واکسن آنفلوآنزای خوکی (در سال 1979)، گزارش شد سندروم گیلن باره است. (یک نفر در 100 هزار نفر) که این امر منجر به جمع‌آوری واکسن آنفلوآنزای خوکی شد، به گونه‌ای که واکسن جدید تولید شده دارای عوارض کمتری است، هر چند بی‌ضرری این واکسن نیز در مطالعات محدودی که انجام شده است به اثبات نرسیده است. (خوشبختانه در سال‌های اخیر ابتلا به سندروم گیلن باره بسیار نادر بوده است ولی احتمال ابتلا به آن وجود دارد).

ولی احتمال ابتلا به این سندروم از اهمیت تزریق این واکسن کم نمی‌کند. در حال حاضر 1 نفر در هر 1 میلیون نفر که واکسن تزریق کرده‌‌اند به این عارضه دچار می‌شوند. زیرا در موارد ابتلا به آنفلوآنزا که در صورت عدم تزریق واکسن، ممکن است گریبانگیر افراد شود امکان بروز سندروم گیلن باره وجود دارد.

آیا با توجه به شرایط موجود تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی در دانش‌آموزان ضرورت دارد؟

بله، براساس دستورالعمل سال 2009 سازمان بهداشت جهانی انجام این تزریق لازم است. البته تزریق این واکسن به هیچ عنوان در پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی موثر نیست تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی هیچگونه محافظتی در برابر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی ایجاد نمی‌کند، ولی:

نکته 1- در صورت تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی و وجود علائم ابتلا به بیماری و بروز بیماری تب‌دار حاد، برای پزشک اطمینان حاصل می‌شود که این علائم ناشی از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی نبوده و باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در جهت درمان آنفلوآنزای خوکی انجام گیرد.

نکته 2- ممکن است در آینده‌ای نزدیک با یک نوع ویروس جدید با ترکیب جدید مواجه شویم، در مواردی نظیر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان، احتمال 70-60 درصد مرگ و میر وجود دارد. در صورتی که با تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی مرگ و میر به کمتر از 0/5 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

برای خواندن بخش اول- ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر