نقد فیلم گناهکار &#۸۲۱۱; The Guilty

فیلم گناهکار، یک فیلم دراماتیک و هیجان‌انگیز به کارگردانی آنتونی فوکوا است که توسط کمپانی نتفلیکس عرضه شده است

نقد فیلم گناهکار – The Guilty

جیک جیلنهال نقش‌آفرینی بسیار قدرتمندی را در فیلم هیجان‌انگیز گناهکار (The Guilty) ارائه کرده است. در ادامه با نقد این فیلم همراه باشید.

فیلم گناهکار، یک فیلم دراماتیک و هیجان‌انگیز به کارگردانی آنتونی فوکوا است که توسط کمپانی نتفلیکس عرضه شده است. جیک جیلنهال لازم نیست که ثابت کند که او یکی از بهترین بازیگران نسل خود است اما با این وجود، نقش‌آفرینی او در فیلم سبب شده تا بار دیگر همگان شاهد قدرت بازیگری وی باشند. جیک جیلنهال که در اوایل چهل سالگی است، خود را در موارد بسیار زیاد ثابت کرده و همیشه سعی داشته تا نقش‌هایی را بازی کند که به شیوه‌های مختلفی چالش‌برانگیز هستند. فیلم کوهستان بروکبک (Brokeback Mountain)، فیلم زودیاک (Zodiac) و فیلم شبگرد (Nightcrawler) همگی جنبه‌های متفاوتی از توانایی‌های جیک جیلنهال به عنوان بازیگر را نمایان کردند، بنابراین، هیچ تعجبی نداشت که او این نقش جدید خود را انتخاب کرده است. او در این فیلم، بینندگان را در یک مجموعه‌ای از بالا و پایین‌های احساسی همراه می‌کند که در نهایت، به یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او تا به امروز تبدیل می‌شود.

فیلم گناهکار، بازسازی فیلمی دانمارکی به همین نام محصول سال 2018 است و داستان و موضوع پایه آن نیز یکی است. جیک جیلنهال، نقش گروهبان بیل میلر، یک افسر پلیس شهر لس آنجلس، را بازی می‌کند که به دلایلی که بعدا مشخص خواهد شد، وظیفه پاسخگویی به تماس‌های اضطراری به او داده شده است. اتفاقات فیلم در آخرین بعدازظهری حضور او در این کار است و در همین زمان، او تماسی از یک زن پریشان دریافت می‌کند که ربوده شده است و جیلنهال نیز بیشترین تلاش خود را می‌کند تا قبل از اینکه دیر شود، بتواند او را پیدا کند.

به جز چند اپراتور دیگر در ساختمان، جیک جیلنهال تقریبا تنها شخصی است که در جلوی دوربین دیده می‌شود. او باید با صداهای مختلفی از طریق تلفن تعامل برقرار کند. برخی از صداها نیز توسط بازیگرانی همچون ایتان هاوک، رایلی کینو و داوین جوی راندولف صداپیشگی شدند. این داستان، کاملا منحصربه‌فرد نیست. جدا از نسخه دانمارکی فیلم، تام هاردی در فیلم لاک (Locke) در سال 2013 نیز عملکرد بسیار قابل قبولی در نقش مردی ارائه می‌کند که چندین تماس تلفنی می‌گیرد. اما جیک جیلنهال چنان بازیگر قوی و قانع‌کننده‌ای است که شما را غرق داستان می‌کند و تا به خودتان می‌آیید، می‌بینید که نود دقیقه در حال تماشای صحبت‌های یک مرد با تلفن بودید. سطوح بازی جیلنهال متراکم هستند و در پایان فیلم، شما متوجه می‌شوید که هر تصمیم او حساب شده بوده است. همه اینها بخشی از یک کل هستند و جیلنهال به خوبی این کاراکتر را در آغوش می‌گیرد و این کار بسیار دشوار را راحت انجام می‌دهد. گرچه نقش‌آفرینی او در فیلم گناهکار همانند حضورش در فیلم‌های زودیاک یا شبگرد، شوکه‌کننده نیست اما همانند آنها چالش برانگیز است.

فیلم گناهکار یکی از کارهای برتر چند سال اخیر جیلنهال به شمار می‌رود و این موضوع نیز در مورد آثار کارگردان آنتونی فوکوا نیز صدق می‌کند. آنتونی فوکوا کارگردانی فیلم روز تعلیم (Training Day) و بازسازی هفت دلاور (Magnificent Seven) را بر عهده داشته است و در این فیلم، رویکردی کاراکتر محور نسبت به داستان داشته و به طرز ماهرانه‌ای موضوعات و جزییات را به یکدیگر گره زده است. کارگردان اصلا اجازه نمی‌دهد تا بیننده علاقه‌اش را از دست بدهد و همیشه، راه‌های پویایی برای تغییر جلوه بصری یا فیلمبرداری پیدا می‌کند که بازتاب‌کننده وضعیت و موقعیت کاراکتر اصلی فیلم است. همه چیز برای پیشبرد سفر احساسی کاراکتر اصلی است.

فیلم گناهکار لزوما چیزی پیشگامانه و منحصربه‌فرد ارائه نمی‌کند اما این داستان ارزش ارائه دارد و به خوبی بازگو شده است. فیلم‌نامه نویس نیک پیزلواتو که بیشتر برای نوشتن داستان سریال کاراگاه حقیقی (True Detective) شبکه اچ‌بی‌او شناخته می‌شود، فیلم‌نامه‌ای ظریف و محرک خلق کرده که بر روی هیجانات کم ارزش تکیه نمی‌کند اما در عوض، داستان را معطوف به موضوع اصلی نگه می‌دارد و همین سبب می‌گردد تا در پایان، تاثیرگزاری بیشتری داشته باشد.

فشارهای بیرونی یا انتظارات صنعتی برای این فیلم بسیار اندک است و از همین رو، جیک جیلنهال قادر بوده تا بهتر بر روی نقش‌آفرینی خود تمرکز کند. مطمئنا جیلنهال در هر چرخشی، بهترین و جالب‌ترین مسیر را انتخاب می‌کند. تنها نقش‌آفرینی جیک جیلنهال باعث می‌شود تا فیلم گناهکار ارزش دیدن داشته باشد. این در حالی است که کارگردان فوکوا و نویسنده پیزولاتو موفق شدند تا یک فیلم هیجانی، احساسی و قانع‌کننده خلق کنند که به موضوعات پلیسی و همچنین بیماری روانی می‌پردازد و آن را به یک فیلمی تبدیل می‌کند که حتما باید آن را دید. فیلم گناهکار قرار است در تاریخ 24 سپتامبر سال 2021 میلادی بر روی سرویس آنلاین نتفلیکس عرضه گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان