ملاحظات را نندگی در دوران بازنشستگی

با افزایش سن بعضی توانایی‌ها کاهش پیدا می‌کنند که یکی از آنان کاهش در توانایی رانندگی است. در این مقاله درباره رانندگی سالمندان صحبت می‌کنیم.برای خیلی از ما، رانندگی یکی از موردهای اصلی حفظ استقلال ما با افزایش سن است.

ملاحظات را نندگی در دوران بازنشستگی

تحریریه زندگی آنلاین : با افزایش سن بعضی توانایی‌ها کاهش پیدا می‌کنند که یکی از آنان کاهش در توانایی رانندگی است. در این مقاله درباره رانندگی سالمندان صحبت می‌کنیم.برای خیلی از ما، رانندگی یکی از موردهای اصلی حفظ استقلال ما با افزایش سن است. با کم شدن عوامل خطر و استفاده از روش‌های رانندگی ایمن، امکان دارد بتوانید با خیال راحت رانندگی را در سال‌های بالاتر ادامه دهید ولی چنانچه متوجه شدید که باید رانندگی خود را کمتر کرده یا آن را کامل کنار بگذارید، به معنای پایان استقلال شما نیست. امکان دارد هر کسی با هر سنی مجبور شود رانندگی را کنار بگذارد. در مطلب فوق به برخی از مشکلات رانندگی سالمندان می پردازیم.

 

تغییرات در بینایی سالمندان

دریافت بیش از 90 درصد از اطلاعات رانندگی به دید خوب بستگی دارد و تغییرات فیزیولوژی که در دید سالمند به وجود می‌آید، در رانندگی وی اثر می‌گذارد. در سنین 65 تا‌75 سالگی دید به 4/7 کاهش پیدا می‌کند و در 75 سالگی این کاهش دید به 12/7 می‌رسد.به این دلیل که میدان بینایی بینی و شقیقه‌ای هردو عیب پیدا می‌کند و رانندگی در شب برای سالمندان سخت‌تر می‌شود و دیدن و خواندن علامت‌های راهنمایی جاده‌ها برای سالمندان از فاصله‌های دورتر با سختی انجام می‌‌شود.بیماری کاتاراکت و تحلیل ماکولا در سنین 75 سال بس‌بالا افزایش‌ می‌‌یابد و شبکیه به دنبال بیماری قند و فشارخون بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌های کلیوی و غیره دچار تورم و صدمه می‌شود.از آنجایی‌که مدت‌زمان دیدن مانع و انجام واکنش لازم و تصمیم‌گیری برای ترمز کردن در فرد سالمند افزایش پیدا می‌کند، لازم است که سالمندان مقدار فاصله ایمنی با مانع‌ها و خودروهای جلویی را بیش‌تر از اشخاص جوان رعایت کنند.

کاهش توانایی حواس دیگر

مشکل شنوایی که در سالمندان به‌ دلیل بالا رفتن سن به وجود می‌آید، در رانندگی آنان تأثیرگذار است.

 بیشتربخوانید:

جدی ترین علائم آلزایمر در هنگام رانندگی که باید آن‌ها را جدی بگیرید

نقش بیماری قلب‌و‌عروق در رانندگی

بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، مورد بررسی الکتروکاردیوگرافی قرار گرفته‌اند و نتیجه آزمایش به این صورت است که با 2/5 ساعت رانندگی، در ‌16/7‌ درصد موارد علامت ایسکمی دیده ‌می‌شود. بیش‌تر از نیمی از بیماران دچار اختلال ریتم بطنی می‌شوند. به علت زیاد شدن ایسکمی، مرگ‌ومیر به‌ دلیل فیبریلاسیون بطنی و یا تاکیکاردی بطنی کمتر دیده‌ می‌شود. جامعه پزشکی کانادا (C.M.A) 4هفته بعد از انفارکتوس میوکارد، رانندگی را ممنوع اعلام کرده است.

 

تأثیرات دارو در رانندگی سالمندان

داروهایی مانند داروهای خواب‌آور، آرامبخش، آنتی‌هیستامین و ضد درد با رانندگی سالمندان مشکل‌ساز است و سبب زیاد شدن تصادفات رانندگی می‌شود. به همین صورت استفاده الکل هم سوانح رانندگی را افزایش‌خواه.

 

نکات ایمنی رانندگی در سالمندان

پیری به‌صورت خودکار با از دست دادن همه توانمندی رانندگی برابر نیست. موارد زیادی وجود دارد که می‌توانید برای ایمنی رانندگی خود انجام دهید، از جمله اصلاح اتومبیل، تغییر در شیوه رانندگی و برطرف کردن هرگونه مشکل جسمی که می‌تواند در رانندگی دخالت داشته باشد.

 بیشتر بخوانید:

عادت های روزانه ای که موجب تخریب مغز می شود

نکات سلامتی در رانندگی سالمندان

انجام معاینات منظم برای نگه داشتن شما در بهترین وضعیت ممکن در رانندگی بسیار مهم است.هر سال چشمان خود را معاینه کنید. شیشه جلو، آینه‌ها و چراغ‌های جلو را تمیز نگه دارید.شنوایی خود را سالانه معاینه کنید. چنانچه به سمعک احتیاج دارید، حتماً زمان رانندگی از آنها استفاده کنید. در موقع باز کردن شیشه‌های اتومبیل مواظب باشید، چون در برخی مواقع می‌توانند تأثیر سمعک را دچار اختلال کنند.با پزشک خود حرف بزنید. در مورد اینکه بیماری‌ها یا داروها چطور می‌توانند بر توانایی رانندگی شما اثر بگذارند. به اندازه کافی بخوابید. خواب به اندازه برای رانندگی ضروری است. مطمئن شوید که خواب خوبی دارید و با پزشک خود در مورد اثر داروهای خواب در رانندگی حرف بزنید.

 

این اشخاص رانندگی نکنند

مبتلا شدن سالمندان به زوال عقل (دمانس) و بیماری‌های تخریب‌کننده مغز، مشکلات خیلی زیادی برای آنها ایجاد می‌کند. متاسفانه زوال عقل و سکته مغزی مشکلاتی به وجود می‌آورد که برگشت‌پذیر نیست و درمان‌ هم ندارد.

در شخصی نیز که دچار مشکلات شناختی است، نمی‌توان منتظر تحلیل مطلوب و درست از مسائل رانندگی بود.کسی که به آلزایمر مبتلاست هم به اصلاً صلاحیت رانندگی ندارد، اما مشکل اینجاست که بیشتر این اشخاص مشکل خود را انکار می‌کنند و قبول ندارند به مشکلات حافظه مبتلا هستند.علاوه بر این، هر شخص مبتلا به صرع هم بدون دقت به سن باید برای رانندگی با متخصص مغز و اعصاب مشورت و چنانچه رانندگی برایش خطرآفرین است، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند.

بیشتربخوانید:

مشکلات حافظه و زوال عقل

رازهایی که باید بدانید تا آلزایمر نگیرید!

در شرایطی که شخص سالمند نمی‌تواند میان خطوط موردنظر رانندگی کند و اتومبیلش مرتب به این‌سو و آن‌سو منحرف می‌شود یا حتی به کناره خیابان یا جاده بسیار نزدیک می‌شود و مماس با آن حرکت می‌کند یا با خودروی خود گم می‌شود، باید به این مساله به‌عنوان یک هشدار دقت کند. البته پیدا نکردن نشانی برای جوانان نیز اتفاق می‌افتد.بر اساس نظر پزشکان مغز و اعصاب، اشخاص بسیاری ظاهراً برای رانندگی مشکلی ندارند، ولی بعد از انجام آزمایش‌های عصبی و حرکتی، معلوم می‌شود بیمارند، به ‌هیچ‌ وجه نباید رانندگی کنند.عادی است که تنها به علت سن زیاد نمی‌توان به کسی توصیه کرد دست از رانندگی بردارد و در این‌باره سن ملاک نیست بلکه سطح سلامت مهم است.

طبق نظر پزشکان مغز و اعصاب، اشخاص بسیاری در ظاهر برای رانندگی مشکلی ندارند، ولی بعد از انجام آزمایش‌های عصبی و حرکتی، معلوم می‌شود که بیمارند، اصلاً نباید رانندگی کنند.شخصی هم که هنگام راه ‌رفتن مجبور است از عصا استفاده کند، حتی چنانچه دید خوب و مهارت شناختی مطلوبی داشته باشد، باز نیز نباید رانندگی کند.بنابراین به سالمندان عزیز سفارش می‌شود حتماً چکاپ‌های ماهیانه و سالیانه را انجام دهند و با متخصصان برای ادامه رانندگی مشورت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان