قدیمی‌ترین ابزارآلات خالکوبی متعلق به بومیان آمریکایی

این استخوان‌های آغشته به رنگدانه ، قدیمی‌ ترین ابزارآلات و وسایل خال کوبی شناخته شده در جهان هستند. البته قدیمی‌ ترین خال کوبی‌های شناخته شده متعلق به «مرد یخی اوتزی» است. او حدود ۵۲۵۰ سال پیش در اروپا زندگی می‌کرده است. اما محققان هنوز نتوانسته اند هیچ یک از ابزار‌ های مورد استفاده در ساخت خال کوبی‌های مربوط به او را پیدا کنند.

فرادید؛ مردم باستان ابزار‌های زیادی را با استفاده از استخوان درست میکرده‌‌اند. ابزارآلاتی مثل درفش، سوزن و یا حتی قلاب ماهی گیری. اما مطالعات جدید ابزار‌های نوک تیز ساخته شده  از استخوان پای بوقلمون که آغشته به رنگدانه بوده‌ اند و قبل‌تر توسط کاوشگران کشف شده بودند، سرنخ‌ های جدیدی ازاین موضوع به ما می‌ دهد که بومیان آمریکا حدود 3620 تا 5520 سال پیش از آن‌ها برای خال کوبی استفاده می‌‌کرده‌اند.

به گزارش فرادید؛ این سوزن‌های ساخته شده از استخوان بوقلمون در محل سایت باستانشناسی تنسی به نام Fernvale در حفاری‌ های مربوط به سال 1985 از گور یک مرد کشف شدند.

آرون دیتر وولف می‌ گوید: «این استخوان‌های آغشته به رنگدانه، قدیمی‌ ترین ابزارآلات و وسایل خال کوبی شناخته شده در جهان هستند». او یک باستان شناس از بخش باستان شناسی تنسی در نشویل آمریکا است. این یافته‌ ها حاکی از آن است که سنت‌ های خال کوبی آمریکای بومی در شرق آمریکای شمالی حداقل 1000 سال زودتر از آنچه تصور می‌شد، گسترش یافته‌اند.

قدیمی‌ ترین خالکوبی‌های شناخته شده متعلق به «مرد یخی اوتزی» است. او حدود 5250 سال پیش در اروپا زندگی می‌کرده است. اما محققان هنوز نتوانسته اند هیچ یک از ابزار‌ های مورد استفاده در ساخت خال کوبی‌های مربوط به او را پیدا کنند.
کشف قدیمی‌ترین ابزارآلات خال کوبی متعلق به بومیان آمریکایی
دیتر وولف بخشی از تیمی است که استخوان‌ ها را زیر میکروسکوپ مطالعه می کنند. او می‌ گوید، پیدا کردن و تشخیص ابزار‌آلات یا سایر وسایلی که برای ایجاد خالکوبی و طرح‌ های پوستی استفاده می‌ شده است، دشوار است. اما این دو استخوان پای بوقلمون برش خاصی در قسمت نوک خود دارند. او می‌ گوید، این الگو مانند سایشی است که قبلاً در ابزار خال کوبی استخوان تجربی دیده شده بود .

در آن تحقیق، «کریستین گیتس سنت پیر» که استاد انسان‌ شناسی دانشگاه مونترال در کبک کاندا است، از استخوان‌ های گوزن ابزار خال کوبی ساخت. گیتس سنت پیر از ابزار استخوانی خود برای ایجاد خال کوبی در برش‌ های تازه‌ی پوست خوک استفاده کرد. او ابتدا نوک ابزار استخوانی را به جوهر، دوده، آب و موم آغشته کرد. سپس یک سری سوراخ در پوست ایجاد کرد.
 
در این خال کوبی آزمایشی، باقی مانده‌‌های جوهر با فاصله چند میلی متر از نوک ابزار خال کوبی قرار گرفت. ابزار‌های Fernvale همان الگوی را نشان می دادند، با این تفاوت که رنگدانه‌های باقی مانده در آنها، قرمز و سیاه بود .

سایر آثار کشف شده در همان قبر Fernvale نشان می‌ دهد که آن‌ها ممکن است بخشی از کیت خال کوبی باشند. دو استخوان بال بوقلمون سایش میکروسکوپی و بقایای رنگدانه را نشان می‌ دهد.
 
دانشمندان می‌‌گویند: این موارد احتمالاً ناشی از استفاده از رنگدانه در خالکوبی بوده است. همچنین این گور حاوی صدف‌ های دریایی آغشته به رنگدانه بود. این‌ها ممکن است ظرف‌ هایی برای مایعاتی بوده باشند که خال کوب‌ها ابزار خود را در آن‌ها فرو می‌برده‌اند.

مرد یخی اوتزی

کشف قدیمی‌ترین ابزارآلات خال کوبی متعلق به بومیان آمریکایی
مرد یخی اوتزی، مومیایی طبیعی مردی است که بین سال‌های 3400 تا 3100 قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کرده است. این مومیایی در سپتامبر 1991 در کوه‌های آلپ Ötztal در مرز بین اتریش و ایتالیا کشف شد.

اعتقاد بر این است که اوتزی به دلیل یک پیکان فرو رفته در شانه چپ او و نیز زخم‌های مختلف دیگر، به قتل رسیده است. ماهیت زندگی و شرایط مرگ وی مورد تحقیق و گمانه زنی‌های بسیاری قرار گرفته است.

اوتزی قدیمی‌ترین مومیایی طبیعی شناخته شده در اروپا است که اطلاعات بی سابقه از اروپایان کالکولیت (عصر مس) را ارائه می‌ دهد. بدن و وسایل او در موزه باستان شناسی تیرول جنوبی در بولزانو، در ایتالیا به نمایش گذاشته شده است.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان