چطور بدون کولر خانه را خنک نگهداریم؟

اگر هوا در مدت روز کمی بیش از حد گرم شود و شما واقعا باید پنجره‌ای را باز کنید مطمئن شوید به نحوی باشد که باعث جریان‌یافتن هوا شود. یعنی پنجره‌هایی را در دو سوی مختلف خانه باز کرده و در‌ها را باز نگه دارید تا هوا بتواند آزادانه در سراسر خانه جریان یابد

بخش‌هایی از شمال غربی ایالات متحده و کانادا در حال حاضر با موج گرمایی «که هر هزاره یک بار اتفاق می‌افتد» مواجه‌اند و دمای هوا در هر دو کشور بالاترین میزان سال‌های پیش را شکسته است.

در کانادا در روز سه‌شنبه، 29 ژوئن دمای هوا برای سومین روز پی‌درپی به بالاترین حد خود رسید و در شهر لیتون ایالت بریتیش کلمبیا به 49.6 درجه سانتیگراد رسیده است.

هفته گذشته ناحیه شمال غربی ایالات متحده که در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارد شاهد ثبت دمای بی‌سابقه‌ای بود. صد‌ها مرگ مرتبط با این موج گرمایی در هر دو کشور گزارش شده است.

با افزایش بیش از حد دمای هوا مهم است که خانه خود را خنک نگه دارید به ویژه اگر کولر ندارید. از بستن پنجره‌ها در مدت روز تا ساخت کولری دست‌ساز هر آنچه برای پایین آوردن دما در خانه خود می‌توانید انجام دهید را از نظر می‌گذرانیم:

پرده‌های خانه را بسته نگه دارید

گرچه شاید وسوسه‌کننده باشد که پرده و کرکره‌های خود را در روزی داغ باز کنید که کمی نور آفتاب به داخل راه یابد، اما انجام چنین کاری باعث افزایش دمای هوای خانه شما خواهد شد.

به جای آن کارشناسان می‌گویند در مدت روز آن‌ها را بسته نگه دارید و برای کرکره‌های فلزی و پرده‌های تیره‌رنگ مراقبت بیشتری هم باید انجام شود، زیرا آن‌ها گرما را به خود جذب می‌کنند.

پنجره‌ها را فقط در شب باز کنید

به گفته شرکت اووی‌او انرژی پنجره‌ها باید در مدت روز بسته باشند و وقتی گرما فروکش می‌کند می‌توانید آن‌ها را دوباره باز کنید. این بدان دلیل است که دمای هوا در شب به شدت کاهش می‌یابد و باز کردن پنجره‌ها در عصر باعث جریان‌یافتن هوای خنک در اطراف خانه می‌شود.

این شرکت گفت: «گرچه بسیار وسوسه‌کننده است که با آفتاب اول صبح پنجره‌ها را باز کرد، اما این اقدامی است که احتمالا نتیجه معکوس خواهد داد. اگر هوا در مدت روز کمی بیش از حد گرم شود و شما واقعا باید پنجره‌ای را باز کنید مطمئن شوید به نحوی باشد که باعث جریان‌یافتن هوا شود. یعنی پنجره‌هایی را در دو سوی مختلف خانه باز کرده و در‌ها را باز نگه دارید تا هوا بتواند آزادانه در سراسر خانه جریان یابد.»

کولر دست‌ساز خود را بسازید

ساکنان نیویورک در مدت موج گرمای روز پنجشنبه، 1 ژوئیه، پیامی دریافت کردند که از آن‌ها می‌خواست برای «حفظ انرژی» کولر‌های خود را خاموش کنند. گرچه یک پنکه برقی می‌تواند راهی برای خنک کردن خانه به جای کولر باشد، راه دیگری هم وجود دارد که پنکه‌ها را حتی خنک‌تر کنید.

به سادگی کاسه‌ای حاوی یخ را جلو پنکه بگذارید و آن را روشن کنید. با آب شدن یخ نسیم پنکه خنک‌تر شده و هوای خنکی که از سطح یخ بلند می‌شود باد خنکی ایجاد می‌کند که بسیار شبیه کاری است که کولر انجام می‌دهد.

اگر یخ ندارید گذاشتن کاسه‌های آب در اطراف خانه هم با ایجاد رطوبت در محیط یاری‌رسان است.

وسایل برقی خود را خاموش کنید

گرمای قابل توجه زیادی از وسایل برقی اطراف خانه تولید می‌شود، در نتیجه از شارژ کردن آن‌ها در مدت شب خودداری کنید و خاموششان کنید تا باعث افزایش دمای محیط خانه نشوند. به گفته دکتر نرینا رملاخان، کارشناس خواب در موسسه سایلنت‌نایت، دمای مناسب اتاق‌خواب برای خوابیدن بین 16 تا 21 درجه سانتیگراد است و سر شما باید نسبت به سایر اندامتان خنک‌تر باشد.

به همین دلیل او می‌گوید تمام وسایل برقی در اتاق‌خواب را خاموش کنید، چون این وسایل گرما ایجاد کرده و همچنین از پریز‌های برق هم استفاده نکنید. این شامل شارژ نکردن گوشی در مدت شب هم می‌شود.

دکتر رملاخان پیشتر به ایندیپندنت گفت: «خواب خوب شبانه بسیار مهم است تا روز بعد بتوانیم اطلاعات را به نحوی مناسب پردازش کنیم و بدن هم بتواند از نظر جسمی و ذهنی خود را احیا و بازسازی کند.»

چراغ‌ها را خاموش کنید

مثل وسایل برقی، لامپ‌های برق هم گرما تولید می‌کنند که اگر بخواهید در این هوای گرم خانه را خنک نگه دارید حتما خاموششان کنید. شرکت او‌وی‌او انرژی اضافه کرد لامپ‌های رشته‌ای معمولی به شکلی ناکارآمد نور تولید کرده و حدود 90 درصد انرژی دریافتی را به صورت گرما هدر می‌دهند.

از همین رو تعویض آن‌ها با لامپ‌های کم‌مصرف نیز به کم شدن گرما و همچنین پایین آمدن قبض برق کمک می‌کند.

گیاهان آپارتمانی بخرید

گیاهان فضای بسته به خنک کردن فضای خانه کمک می‌کنند، چون باعث مرطوب شدن اتاق خشک می‌شوند. سازمان نظام پزشکی بریتانیا می‌گوید: «کاشت درخت و گیاه و خلق فضا‌هایی سبز برای تبخیر بهتر و ایجاد سایه هم گزینه‌هایی دیگرند، زیرا دمای هوا در اماکن سرسبز همیشه تا چند درجه از محیط اطراف پایین‌تر است.»

منبع: ایندیپندنت
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان