ویژه‌های مشرق

عراقچی: ما اشک آمریکا را درآوردیم/ پاک کردن ردپای آمریکا در جنگ تحمیلی علیه ایران

جریان اصلاحات شریک اصلی کارنامه دولت روحانی است. عملکرد این طیف از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تنها در یک نمونه به افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار و گرانی ۷۰۰ درصدی مسکن منجر شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عراقچی: ما اشک آمریکا را درآوردیم

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «شکست سکوت تلخ عراقچی در برابر دلواپسان؛ چگونه اشک آمریکا را درآوردیم؟» نوشت: «برنامه‌های آنان برای تخریب ظریف به نتیجه نرسید و حالا سعی دارند تا تیم وفادار به ظریف را مورد هجمه قرار دهند تا از این طریق شاید بتوانند مذاکرات و تصمیمات تیم مذاکره‌کننده جدید را پنهان نگه‌دارند یا شاید بخواهند با زیر سوال بردن اقدامات ظریف و یارانش به مسئولان جدید تیم مذاکره‌کننده روحیه بدهند البته بهتر از هر شخصی می‌دانند این اقدامات و هجمه‌هایشان برای جامعه قابل باور نیست و نتیجه عکس به همراه دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «سیدعباس عراقچی که هیچ‌گاه در برابر هجمه‌ها سخن نمی‌گفت، ترجیح داد سکوت را کنار بگذارد و به سال‌ها تخریب و هجمه دلواپسانی که روزی برجام را ننگ می‌دانستند اما اکنون در مسیر توافق سر از پا نمی‌شناسند، پاسخ دهد...عراقچی نوشت:...این عبارتِ «بله، ولی...» که زیاد از طرف ما گفته می‌شد حسابی طرف‌های مقابل را کلافه می‌کرد. بعضی مواقع روی بخش «ولی...» که قسمت فرعی موضوع بود، روزها و ساعت‌ها مذاکره می‌کردیم. این بار خانم شرمن دیگر کلافه شد. کارد به استخوانش رسیده و صبری باقی نمانده بود».

عراقچی در ادامه تاکید کرد: «شرمن بغض کرد و گریست. سپس گفت: «ما راه طولانی آمده‌ایم و شما دارید سر یک مساله بی‌ارزش نگارشی همه چیز را خراب میکنی.» گفتم ولی این یک نکته کوچک است، شرمن گفت: «مشکل ما این گیردادن‌های مدام شما است.» در میان گریه گفت «شما همیشه بیشتر می خواهید.» راست می‌گفت. او بیش از آنچه فکر می‌کرد کوتاه آمده بود و اکنون مستاصل شده بود».

عراقچی: ما اشک آمریکا را درآوردیم/ پاک کردن ردپای آمریکا در جنگ تحمیلی علیه ایران

متاسفانه اعضای تیم مذاکره کننده در دولت روحانی و بانیان اصلی برجام به هیچ عنوان حاضر نیستند که قصور و تقصیرهای خود را بپذیرند.

قطعا تلاش و ممارست دستگاه دیپلماسی در دولت روحانی قابل انکار نیست، ولی واقعیت این است که وزارت خارجه در دولت سابق به هیچ عنوان نتوانست کارنامه قابل دفاعی عرضه کند.

تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی همان تیمی است که متاسفانه مدعی شده بود که «هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و وقتی نمایندگان مجلس در 4 جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیقsuspend» را به اعضای تیم مذاکره کننده نشان داده اند، واکنش این افراد اینگونه بود: "عه! ما اینجاها را ندیده بودیم"».

تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی همان تیمی است که لغو تحریم های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را در برجام نگنجاندند و یکی از علت های اصلی لغو نشدن تحریم ها علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، همین مسئله می باشد.

عراقچی همان دیپلماتی است که گفت «امضای کری تضمین است و ما از اجرای برجام اطمینان داریم»!، وی همان دیپلماتی است که گفت «آمریکا برجام را نقض کرده است اما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم»! عراقچی همان دیپلماتی است که در جلسات دوجانبه با طرف آمریکایی در اقدامی عجیب و البته تحقیرآمیز اقدام به عکاسی از طرف آمریکایی می کرد و آن را در صفحه اجتماعی خود منتشر می کرد!

در هفته های پایانی دولت روحانی،   «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل گفت: «کشوری که هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ایران بود...ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الان، از منافع مورد انتظار از برجام بهره ای نبرده ایم». پیش از آن «عباس عراقچی» گفته بود: «نتیجه پایبندی ما به برجام فقط تحریم‌های بیشتر بود».

** اصلاح طلبان دیگر چندان مورد توجه جامعه نیستند

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «دیگر مردم با گزینه‌های بدلی اصلاحات به درخواست اصلاح‌طلبان تمکین نمی‌کنند و اگر روزگاری اصلاح‌طلبان می‌توانستند موج اجتماعی ایجاد کنند، در این سال‌ها دیگر چندان مورد توجه جامعه نیستند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «به‌ هر روی جبهه اصلاحات در مقطع کنونی باید مسیر آینده خود را روشن کند؛ اینکه قرار است باز هم هویت نامشخصی به سرمایه اجتماعی‌اش عرضه کند یا قرار است «اصلاحات» با «اصلاح‌طلبان» پیش برود؟ ».

عراقچی: ما اشک آمریکا را درآوردیم/ پاک کردن ردپای آمریکا در جنگ تحمیلی علیه ایران

این روزنامه اصلاح طلب در این مطلب علت رویگردانی مردم از جریان اصلاحات را ناامیدی از گزینه های بدلی اصلاحات عنوان کرده است. این در حالی است که در ماههای گذشته فعالین اصلاح طلب تاکید کردند که حتی اگر خاتمی هم در انتخابات شرکت می کرد، جریان اصلاحات شانس پیروزی نداشت.

چندی پیش «محمدعلی وکیلی» نماینده فراکسیون امید در مجلس دهم گفته بود: «همه ظرفیت ما خرج همتی شد، سقف رای او مشخص شد. حتی دست به دامان تعصبات قومیتی به عریان ترین شکل برای همتی شدیم اما عیار اقبالمان عریان شد.  دیدیم که چگونه تشت اقبالمان فرو افتاده است.  ادباری که به لیست جمهور شد (با همه اعتباری که به پایش خرج شد)، نشان داد که ما صاحبِ مجلسِ عزایِ جمهوریت نیستیم؛ تعارف را کنار بگذاریم».

وکیلی در ادامه تصریح کرد: «مردم، شعارهای اصلاح طلبی را از زبان حریف بیشتر باور کردند تا از زبان ما...اگر این جریان می‌خواهد همه لکنت تاریخی زبانش و همه عقیم بودگی اش را به تبعیض‌های شورای نگهبان و سخنان امثال من در نشان دادن ادبارِ خودی‌ها، تخفیف دهد، این یعنی خود انتخاب کرده‌اند که اصلاح‌طلبی را بر دوش دیگران بگذارند».

همچنین «صادق زیباکلام»  فعال سیاسی اصلاح طلب پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 1400 گفت : «(پس از براندازان)  دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات 28خرداد اصلاح‌طلبان بودند...دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از 24 سال حیات سیاسی‌شان بود».

ناسا(نهاد اجماع ساز اصلاحات) در سال گذشته و با هدف انجام فعالیت ویژه انتخاباتی تشکیل شد. اما به هیچ عنوان نتوانست موفقی در این مسیر کسب کند.

این در حالی است که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان(ناسا) در ظاهر ساز و کار اصلاح شده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان(شعسا) بود. شورایی که سال 93 به ریاست «محمدرضا عارف» شکل گرفته بود و پس از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 منحل شد.

جریان اصلاحات شریک اصلی کارنامه دولت روحانی است. عملکرد این طیف از سال 92 تا 1400 تنها در یک نمونه به افزایش 10 برابری قیمت دلار و گرانی 700 درصدی مسکن منجر شد.

** پاک کردن ردپای آمریکا در جنگ تحمیلی علیه ایران

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «چه کسی جنگ را شروع کرد؟» نوشت: «چه در ایران یک پادشاه و چه یک فقیه حکمروایی می‌کردند، صدام مترصد فرصتی بود که به ایران حمله کند. انقلاب فقط به او به عنوان یک فرمانده کلاسیک ارتش، تحلیل «موقعیتِ مناسب» داد. این عین جملات صدام است در سالی که جنگ را آغاز کرد: «سال 1977 بود. ما در جلسه شورای رهبری بودیم و من به آنان گفتم دلم گواهی می‌دهد که تا سال 1980 عراق در معرض جدی جنگ است». صدام خیلی پیش‌تر از انقلاب تصمیمش را گرفته بود و آن را به شهود پیامبرگونه خود نیز پیوند زده بود».

عراقچی: ما اشک آمریکا را درآوردیم/ پاک کردن ردپای آمریکا در جنگ تحمیلی علیه ایران

این روزنامه اصلاح طلب در مطلب مذکور، سهوا یا تعمدا از پرداختن به نقش آمریکا در جنگ تحمیلی علیه ایران امتناع کرده است.

نویسنده یادداشت مذکور به گونه ای وانمود کرده است که اولا صدام به تنهایی در جنگ تحمیلی علیه ایران نقش داشته است و ثانیا حتی اگر یک حکومت سلطنتی در ایران نیز روی کار بود، جنگ تحمیلی علیه ایران در سال 59 باز هم رخ می داد.

رهبر معظم انقلاب- 7 مرداد 1371- درباره صف آرایی ها در جنگ تحمیلی علیه ایران فرمودند: «در هشت سال جنگ‌ تحمیلی، دشمن علناً با ما صف‌آرایی داشت. ظاهر قضیه، حزب بعث بود؛ اما پشتِ سرِ حزب بعث، امریکا بود؛ پشت سرِ حزب بعث، ناتو بود؛ پشت سرِ حزب بعث، همه مرتجعین بودند. این را ما در تمام طول هشت سال جنگ، بارها و بارها گفتیم. خیلی ها حاضر نبودند باور کنند؛ ولی همان کسانی که حزب بعث را در این مدّت تجهیز کردند، امروز اعتراف میکنند. جنگ، جنگی نظامی بود. در حقیقت همه دنیای استکبار و کفر، با اسلام در جمهوری اسلامی مبارزه میکرد».

ایشان همچنین- 31 شهریور 1366- در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اهداف جنگ تحمیلی تاکید کردند: «بزرگترین، دردناکترین و فاجعه‌آمیزترین خصومت دشمنان ما به راه انداختن جنگ تحمیلی بود. تحریک حس جاه‌طلبی یک همسایه، تشویق او به حمله و دلگرم کردن او به پشتیبانی و کمک. امروز دیگر پس از گذشت هفت سال همه به روشنی میتوانند یقیین کنند که حمله‌ی ارتش حزب بعث در 31 شهریور 59 - یعنی 19 ماه پس از تشکیل جمهوری اسلامی - که با ده لشگر و صدها فروند جنگنده از زمین و هوا و دریا انجام شد، بجز توسعه‌طلبی و انضمام بخشی از ایران به عراق چیزی که بارها در کتب و مطبوعات عراقی یا غیر عراقی جیره‌خوار به آن تصریح شده، شکست انقلاب و سرنگونی جمهوری اسلامی را هم هدف گرفته بوده است».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان