ماهان شبکه ایرانیان

امیرا؛ آخرین ماشین بنزینی لوتوس

امیرا دومین ماشینی است که لوتوس تحت مالکیت جیلی رونمایی کرده است. اولین ماشین سوپرکاری الکتریکی به نام اوایا است که تنها ۱۳۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود و قیمتش دو میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است.

امیرا تولید کارخانه لوتوس
امیرا در مراسمی در کارخانه لوتوس در شرق انگلستان رونمایی شد

خیز لوتوس برای رقابت با پورشه

لوتوس، خودروساز اسپرت انگلیسی از تازه‌ترین مدلش، امیرا (Emira) رونمایی کرد. این ماشین دو نفره جایگزین سه مدل کنونی لوتوس خواهد شد و آخرین ماشینی است که این کارخانه با موتور بنزینی تولید می‌کند.

لوتوس فعالیتش را با حضور در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در دهه پنجاه میلادی آغاز کرد و از دهه هفتاد میلادی ماشین‌های اسپرت تولید می‌کند. این کارخانه از اوایل دهه هشتاد و پس از مرگ بنیانگذارش، کالین چپمن همیشه با مشکلات مالی دست به گریبان بود و مالکیتش چند بار دست به دست شد.

این شرکت اکنون چند سالی است که زیرمجموعه جیلی است و خودروساز چینی با میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد آن را از کارخانه‌ای کوچک به یک خودروساز بزرگ الکتریکی تبدیل کند؛ کارخانه‌ای که بتواند با نام‌هایی نظیر پورشه در بازار رقابت کند.
 
لوتوس
قیمت پایه لوتوس امیرا کمتر از 85 هزار دلار است

امیرا دومین ماشینی است که لوتوس تحت مالکیت جیلی رونمایی کرده است. اولین ماشین سوپرکاری الکتریکی به نام اوایا است که تنها 130 دستگاه از آن ساخته می‌شود و قیمتش دو میلیون و 800 هزار دلار است.

لوتوس برخلاف اوایا، امیرا را در تعداد بیشتری تولید خواهد کرد. این کارخانه می‌گوید برای تولید 4800 دستگاه در سال برنامه‌ریزی کرده، اما آماده است در صورت وجود تقاضا ظرفیت تولید را افزایش دهد.
 
اتاق امیرا
لوتوس می‌گوید امیرا همه امکانات رفاهی برای رانندگی روزمره را دارد

امیرا از نظر ظاهری به اوایا شبیه است. لوتوس می‌گوید ماشین را طوری طراحی کرده که رانندگی روزمره با آن راحت باشد و همه امکانات رفاهی ماشین‌های مدرن در اختیار راننده گذاشته شده است. موتور ماشین پشت راننده است و قوی‌ترین مدل 400 اسب بخار نیرو دارد.
 
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ماشین با این موتور شش سیلندر کمتر از 4.5 ثانیه و حداکثر سرعتش 290 کیلومتر در ساعت است.

ماشین با قیمتی کمتر از 85 هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد. نزدیک‌ترین رقیب این ماشین پورشه کیمن و آلپین A110 است، اما مدیران لوتوس امیدوارند امیرا بتواند نظر مشتریان ماشین‌های گران‌تری مانند مک‌لارن، آستون مارتین و حتی فراری را به خود جلب کند.

تحول در اُپل

اپل
طرحی که اُپل از مدل جدید مانتا منتشر کرده نشان می‌دهد که این ماشین یک شاسی‌بلند است

اُپل، خودروساز آلمانی اعلام کرده که از سال 2028 در اروپا فقط ماشین‌های الکتریکی خواهد فروخت و با الهام از یکی از مدل‌هایش در دهه هفتاد میلادی، یک مدل الکتریکی جدید به بازار عرضه خواهد کرد.

مانتا از مدل‌های مشهور اُپل در دهه هفتاد و هشتاد میلادی است. اُپل چند ماه پیش کانسپتی الکتریکی از این ماشین کوپه نمایش داد، اما به نظر می‌رسد برخلاف مانتای کلاسیک، ماشینی که قرار است تولید شود یک ماشین خانوادگی خواهد بود.

اُپل همزمان با اعلام خبر تولید مانتای جدید، طرحی منتشر کرده که نشان می‌دهد ماشین یک شاسی‌بلند اسپرت خواهد بود. این ماشین احتمالا از پلتفرمی استفاده می‌کند که گروه خودروسازی استلانتیس، مالک اُپل در حال ساخت آن است. این پلتفرم با هر بار شارژ می‌تواند تا 500 کیلومتر حرکت کند.

اُپل در حال حاضر مدل‌هایی الکتریکی از هچ‌بک کورسا و شاسی‌بلند موکا تولید می‌کند و دو ون الکتریکی هم در بازار دارد. اما مانتا اولین ماشین این شرکت است که از ابتدا برای قوای محرکه الکتریکی طراحی می‌شود.

اُپل همچنین اعلام کرده که قصد دارد محصولات الکتریکی خود را در بازار چین هم عرضه کند.

پیوند ریماک و بوگاتی

بوگاتی
تولید محصولات بوگاتی و ریماک بدون هیچ تغییری در کارخانه‌های این دو شرکت ادامه خواهد یافت
 
پس از ماه‌ها شایعه، ریماک، سازنده خودرو‌های اسپرت الکتریکی در کرواسی، کنترل بوگاتی را اختیار گرفت. دو کارخانه هفته گذشته شرکت تازه‌ای به نام ریماک-بوگاتی تشکیل دادند که ریماک 55 درصد در آن سهم دارد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر زاگرب، پایتخت کرواسی است و ماته ریماک، بنیان‌گذار کارخانه مدیریت این شرکت را بر عهده خواهد داشت. با این معامله، ریماک 33 ساله که دوازده سال پیش شرکتش را در گاراژ خانه پدری تاسیس کرد، کارخانه‌اش را به یک خودروساز مطرح اروپایی تبدیل می‌کند.

بوگاتی در سال 2000 زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن بود. اما در ماه‌های گذشته درباره آینده این شرکت در فولکس‌واگن تردید‌هایی مطرح می‌شد. برخی از مدیران فولکس‌واگن معتقدند هزینه نگهداری این شرکت که چندان سودده نیست باید در الکتریکی‌شدن گروه فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری شود.

پورشه، عضو دیگر گروه فولکس‌واگن 45 درصد از سهام ریماک-بوگاتی را در اختیار میگیرد و به این ترتیب می‌تواند از دانش فنی ریماک در ساخت مدل‌های الکتریکی خود استفاده کند.

تولید محصولات بوگاتی و ریماک بدون هیچ تغییری در کارخانه‌های این دو شرکت ادامه خواهد یافت. بوگاتی از تجربه ریماک برای ساخت یک مدل الکتریکی در چند سال آینده استفاده خواهد کرد و ریماک از بیش از صد سال تجربه بوگاتی در ساخت ماشین‌های اسپرت لوکس بهره خواهد برد.

عجله دایملر برای الکتریکی شدن

دایملردایملر پیش‌تر گفته بود که تا سال 2030 بیش از 50 درصد از محصولاتش موتور الکتریکی خواهد داشت

یک نشریه آلمانی گزارش داده که دایملر، مالک مرسدس-بنز تصمیم گرفته با سرعت بیشتری ماشین‌های بنزینی و دیزل را از محصولاتش حذف کند. ماهنامه اتومبیل‌وخه (Automobilwoche) از قول یک مدیر ارشد دایملر نوشته که این شرکت تا سال 2030 موتور‌های درون‌سوز را تا حد زیادی کنار خواهد گذاشت.

طبق این برنامه ساختار و سیاست‌های بازاریابی شرکت با تمرکز بر ماشین‌های الکتریکی تغییر خواهد کرد و برای همه مدل‌های بنزینی و دیزل بنز، یک معادل کاملا الکتریکی هم عرضه خواهد شد.

با این حال دایملر پیش‌بینی می‌کند که پس از سال 2030 به خاطر نبود زیرساخت کافی برای شارژ ماشین در برخی کشورها، هنوز برای ماشین‌های بنزینی تقاضا وجود داشته باشد. برای همین ممکن است ساخت این ماشین‌ها یا ماشین‌های هیبرید-الکتریکی در حجمی اندک ادامه پیدا کند.

دایملر پیشتر گفته بود که تا سال 2030 بیش از پنجاه درصد از محصولاتش الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی خواهد بود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان