ماهان شبکه ایرانیان

داروی صرع با پوکی استخوان ارتباط دارد

محققان گزارش کردند استفاده خانم‌ها از داروی ضدصرع دیلانتین (Dilantin) برای مدت یک سال یا بیشتر آنها را در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌دهد.

داروی صرع با پوکی استخوان ارتباط دارد

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشک امروز

 

 

محققان گزارش کردند استفاده خانم‌ها از داروی ضدصرع دیلانتین (Dilantin) برای مدت یک سال یا بیشتر آنها را در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌دهد.

کاهش تراکم استخوانی که در شماره آوریل نشریه نورولوژی به آن اشاره شده، هشت برابر بیشتر از میزان آن در زنان قبل از سن یائسگی است که هیچ نوع داروی ضدصرع مصرف نمی‌کنند. دکتر آلیسون ام.پک استادیار کلینیک نورولوژی دانشگاه کلمبیا گفت: اگر این زنان به استفاده از این دارو ادامه دهند در طولانی‌مدت دچار پوکی استخوان قابل ملاحظه‌ای شده و با تراکم استخوانی کم به سن یائسگی نزدیک خواهند شد و در نتیجه به علت کمبود مواد معدنی استخوان‌ها، بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار خواهند داشت.

بنا به گفته دکتر اوژن رامسی، مدیر مرکز بین‌المللی صرع، برای نود درصد افراد مسن مبتلا به صرع داروی دیلانتین تجویز می‌شود، زیرا این دارو گران نیست. وی افزود: این مساله بسیار مهم است زیرا شیوع صرع در افراد مسن بیشتر است و با این حال این گروه سنی ارزان‌ترین و بدترین داروها را دریافت می‌‌کنند.

این یافته‌ها کاملا جدید نیستند، زیرا تحقیقات گذشته نیز تاثیر معکوس داروی ضدصرع را با متابولیسم موادمعدنی استخوان‌ها آشکار ساخته بودند. همچنین، داروهای ضدصرع همان تاثیر منفی را در مورد مردان مسن نیز دارد.

این مطالعه 93 زن را در سن قبل از یائسگی ( از 18 تا 40 سال) که مبتلا به صرع بودند و هر یک از آنها یکی از داروهای صرع از قبیل دیلانتین (فنی‌توئین phenytoin)، تگرتول Tegretol (کاربامازپین carbamazepine)، لامیکتال Dilation Lamictal، (لاموتریژین Lamotrigine) یا دپاکوت Depakote (والپروآت Valproate) را مصرف می‌کردند، در بر می‌گرفت.

همه شرکت‌کنندگان در این آزمایش روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کردند و فعالیت بدنی کافی داشتند.

پس از یک سال زنانی که از دیلانتین استفاده می‌کردند 6/2 درصد تراکم استخوانی خود را در گردن استخوان ران از دست دادند، در حالی که تراکم استخوانی در سه گروه دیگر تقریبا ثابت ماند.

تراکم مواد معدنی در ستون مهره‌ها و استخوان ران تغییر محسوسی نشان نداد. دکتر استیون پاچیا رئیس بخش نورولوژی بیمارستان لیناکس هیل گفت: سرعت تاثیر دیلانتین بر سلامت استخوان شگفت‌انگیز بود.

دکتر پک گفت: زنانی که داروی ضدصرع مصرف می‌کنند، می‌توانند از داروی دیگری جز دیلانتین استفاده کنند و یا میزان دریافت کلسیم خود را افزایش دهند. ولی بنا به نظر دکتر پاچیا، مکمل کلسیم برای خنثی کردن اثر منفی دیلانتین بر استخوان کافی نیست. به نظر او ممکن است این دارو بر جذب کلسیم از طریق استخوان تاثیر بگذارد و در این صورت اگر مکانیسم آسیب دیده باشد، استخوان قادر به دریافت کلسیم نخواهد بود.

بهتر است از یک داروی جایگزین که چنین اثری ندارد استفاده شود. در موارد نادر، اگر مجبور به استفاده از دیلانتین باشیم، می‌توانیم از داروهایی همچون فوزاماکس (Fosamax) و بونیوا (Boniva) استفاده کنیم. این آزمایش نشان می‌دهد که ما در ابتدای راه تشخیص اثرات طولانی‌مدت داروهای ضدتشنج بر سلامتی هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان