غذاهای با کالری منفی

مردم گاهی اوقات در مورد غذاهای با کالری منفی صحبت می‌کنند، اما از آنجا که کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است، چیزی به نام کالری منفی وجود ندارد. برخی از غذاهای کم‌کالری وجود دارند که برای هضم به مقدار انرژی‌ای

غذاهای با کالری منفی

دکتر فاطمه مفیدی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : مردم گاهی اوقات در مورد غذاهای با کالری منفی صحبت می‌کنند، اما از آنجا که کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است، چیزی به نام کالری منفی وجود ندارد. برخی از غذاهای کم‌کالری وجود دارند که برای هضم به مقدار انرژی‌ای بیش از آنچه که برای بدن شما تأمین می‌کنند، نیاز دارند.

کالری حاصل از درشت‌مغذی‌ها، انرژی مورد نیاز بدن شما را برای عملکرد و زنده ماندن تأمین می‌کند. اگرچه هیچ مدرکی دال بر اثبات این موضوع نیست که غذاهای با کالری منفی کالری بیشتری از میزان کالری موجود در خود را می‌سوزانند، اما غذاهایی که در حال حاضر کالری کمی دارند، ممکن است کالری کمتری از حد انتظار تأمین کنند. این به این دلیل است که بدن شما برای هضم آنها از انرژی‌ای بیش از مقدار موجود در آن مواد غذایی، استفاده می‌کند.

اگر می‌خواهید کل کالری دریافتی خود را کاهش دهید، خوردن غذاهای کم‌کالری بیشتر، مانند میوه‌ها و سبزیجات خاص، راهی آسان برای دستیابی به این هدف است. این غذاها، غذاهای رژیمی بسیار خوبی هستند، زیرا به شما کمک می‌کنند بدون داشتن خطر افزایش وزن، احساس سیری و احساس به دست آوردن مواد مغذی کافی کنید.

 بیشتربخوانید:

اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید، این مطلب را بخوانید!

چند روش شگفت انگیز برای کوچک کردن شکم

 

 

سیب

یکی از میوه‌های سالم کره زمین است که حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها، مواد معدنی و حتی پکتین است (که گرسنگی را کاهش می‌دهد). خوردن یک سیب می‌تواند بین وعده‌های ناهار و شام یک میان‌وعده عالی باشد، زیرا ضمن تقویت انرژی اندک، بدن را سیر نگه می‌دارد. همچنین یک وعده عالی برای صبح است تا شما را از خورن صبحانه حجیم دور نگه دارد.

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک غذای عالی است که توانایی کاهش خطر سرطان، افزایش ویتامین‌های C و K و تأمین فیبر سالم را دارد و حتی حاوی مقدار کمی پروتئین است. کلم بروکلی همچنین فواید بی‌نظیر کاهش التهاب، کمک به استرس و سم‌زدایی از بدن را فراهم می‌کند. کلم بروکلی بهتراست به صورت بخارپز، پخته یا بو داده شود و بتوان آن را با غذاهای مختلفی میل کرد!

 

مارچوبه

مارچوبه با مقادیر بالای ویتامین K، فولات، مس، فیبر و ویتامین B1 در لیست غذاهای کم‌کالری بعدی است. در واقع می‌توانید مارچوبه را به صورت خام، بخارپز یا تفت داده بخورید. به یاد داشته باشید که هرچه فرایند پخت میوه و سبزیجات بیشتر طول بکشد، مواد مغذی آنها کمتر هنگام خوردن حفظ می‌شود. سعی کنید تا حد امکان سبزیجات را به صورت خام یا بخارپز مصرف کنید.

 بیشتر بخوانید:

8 کاری که انجام آن بعد از ورزش چاقتان می کند

با مصرف آب کرفس این فواید نصیبتان می شود

 

 

خیار

از آنجا که خیارها در درجه اول از آب و فیبر تشکیل شده‌اند، از سلامت هضم بدن نیز پشتیبانی می‌کنند.

 

کرفس

کرفس منبع خوبی از ویتامین K و آب است، با این حال، یک مشکل آشکار وجود دارد: عملاً هیچ طعمی ندارد! برای به حداکثر رساندن مزایای آن، کرفس را با وعده غذایی خود در سوپ‌ها یا در اسموتی‌های سبز خود بخورید.

 

پرتقال

پرتقال به داشتن ویتامین C فراوان، فیبر و ویتامین‌های گروه B مشهور است. اگر در محل کار خود هستید یا فقط به دنبال یک میان‌وعده سریع برای از بین بردن ولع مصرف خود می‌باشید، یک عدد پرتقال، گزینه عالی دیگری است. همچنین نشان داده شده است که پرتقال به دلیل افزودن پتاسیم به رژیم غذایی، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، اما پرتقال حاوی مقدار زیادی قند طبیعی نیز هست، بنابراین در مصرف آن احتیاط کنید.

 

لیمو

لیمو منبع بزرگی از ویتامین C است و معجزه‌هایی برای کبد و دستگاه گوارش ایجاد می‌کند. لیمو همچنین دارای آنتی‌اکسیدان بسیار زیادی می‌باشد.

 

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است، اما بیشتر به دلیل غلظت بالای لیکوپن شناخته شده است. به طور مکرر نقش لیکوپن برای مقابله با سرطان و دفع بیماری‌های قلبی اثبات شده است.

اگر گوجه فرنگی دوست ندارید، سعی کنید آن را خیلی کم خریداری کنید و کم‌کم به غذایتان بیفزایید. شما همچنین می‌توانید آن را بپزید، اما برخی از مواد مغذی طبیعی موجود در میوه خام را از بین می‌برد.

 

کلم پیچ

این ماده غذایی یکی از غنی‌ترین مواد مغذی موجود در کره زمین است و حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان می‌باشد و نشان داده شده است که کلسترول را پایین می‌آورد. بهترین روش مصرف بیشتر کلم‌پیچ از طریق اسموتی‌های سبز و یا افزودن آن به سالادها است!

 

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت‌ها اغلب با رژیم غذایی همراه هستند و مدت‌ها است که به عنوان یک عضو صبحانه فوق‌العاده سالم تبلیغ می‌شوند. آن‌ها سرشار از ویتامین و کم‌کالری هستند، اما از مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان ضد پیری برخوردار می‌باشند.

گریپ‌فروت معمولاً ترش و تلخ است، بنابراین به جای افزودن شکر برای کاهش طعم، سعی کنید آن را به یک اسموتی اضافه کنید!

 بیشتر بخوانید:

چرا یک ساعت بعد از غذا خوردن گرسنه می شوم؟

رازهای لاغری که متخصصان به شما نمی گویند

چرا چربی شکم آب نمی شود؟

 

هویج

هویج به عنوان محافظ بینایی شناخته شده است، دارای آنتی‌اکسیدان فراوان و ادرار‌آور طبیعی است، به هضم غذا کمک کرده و التهاب طبیعی بدن را کنترل می‌کند.

هویج را می‌توان به سالاد افزود، با غذای اصلی طبخ کرد، از آن به عنوان یک میان‌وعده مستقل استفاده نمود و یا آن را به یک غذای کم‌کالری فوق‌العاده متنوع تبدیل کرد!

 

کدو سبز

کدو سبز منبع غذایی منیزیم، فیبر و فولات در رژیم غذایی شما می‌باشد. همچنین حاوی لوتئین و زاگزانتین است که عناصر غذایی گیاهی قدرتمندی هستند که با بسیاری از انواع سرطان مقابله می‌کنند.

 

گل کلم

یک غذای مهم دیگر با شکل و قوام مشابه کلم بروکلی، گل‌کلم است. بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها، مزایای ضد التهابی و ویتامین‌های K‌و C را فراهم می‌کند.

بهترین روش پخت این سبزیجات این است که آن را به صورت خام بخورید یا قبل از سرو به عنوان غذای کمکی بخارپزکنید. این یک ترکیب عالی کم‌کالری از سبزیجات معمولی سبز است و انواع مختلفی از مواد مغذی و فواید را برای شما فراهم می‌کنند.

 

پیاز

پیاز یک افزودنی خوشمزه و خوش‌طعم برای هر وعده غذایی است. ثابت شده است که پیاز دارای مزایای قلبی عروقی می‌باشد، از بافت استخوان پشتیبانی می‌کند و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

پیاز را می‌توان به صورت خام در سالاد مصرف کرد یا به روش‌های مختلفی برای کمک به اهداف کاهش وزن پخت.

 

فواید مواد غذایی با کالری منفی

سوخت و ساز بدن شما را تقویت کرده و به چربی‌سوزی کمک می‌کنند.

اشتها را کنترل کرده و عذاب گرسنگی را کاهش می‌دهند.

سطح قند خون شما را تثبیت می‌کنند.

سطح کلسترول خون را پایین می‌آورند.

باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شوند.

پوست را جوان، موها را براق و ناخن‌ها را محکم‌تر و قوی‌تر می‌کند.

یک اثر ضد التهابی دارد و گردش خون شما را بهبود می‌بخشد.

توانایی تمرکز ذهنی شما را افزایش می‌دهد.

مقدار آب اضافی بدن شما را از بین می‌برد.

 

نکات مربوط به کاهش وزن

قبل صبحانه، آب را به نوشیدنی اصلی خود تبدیل کنید.

پیاده‌روی بیشتر از ١٠٠٠ قدم را جزء اهداف روزانه خود قرار دهید. حداقل روزانه ٤٥ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید.

برای صبحانه، پنج روز هفته را غلات مصرف کنید.

به جای نوشیدن آب‌میوه، میوه بخورید.

برای یک هفته، هرجایی که می‌روید یک دفترچه جیبی جهت یادداشت مواد غذایی مصرفی خود داشته باشید.

روزانه ٥ یا ٦ وعده کوچک میل کنید.

وعده‌های غذایی خود را سرشار از سبزیجات کنید.

در وعده شام، به اندازه برابر سبزیجات و غلات بخورید.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان