تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها

مرکز آمار در گزارشی منتشر کرد

سرانه مصرف فرهنگی ایرانیان در سال ۱۳۹۹

دنیای‌اقتصاد : مرکز آمار ایران به‌عنوان متولی اصلی تامین آمارهای مورد نیاز برنامه‌ریزان طرح‌های آماری ویژه‌ای را انجام می‌دهد که یکی از این طرح‌ها، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار است

Untitled-1

 اطلاعات مربوط به خانوار از طریق مصاحبه رودررو با سرپرست یا عضو مطلع خانوار و اطلاعات مربوط به افراد 15 ساله و بیشتر انتخاب‌شده در خانوار از طریق مصاحبه با فرد نمونه گردآوری شده است. استان‌های حاضر در این طرح آمارگیری عبارتند از: مرکزی، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کردستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، زنجان، سمنان و یزد، هرمزگان، تهران، اردبیل، قم، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و البرز. مطالعه کتاب، کتاب الکترونیک، نشریه و روزنامه، شنیدن موسیقی اعم از موسیقی سنتی و پاپ ایرانی، محلی، کلاسیک غیرایرانی، و غیرفارسی زبان و کنسرت، اجرای صحنه‌ای، سینما، سینما سیار، تئاتر و ورزش موارد فرهنگی مورد تحقیق در این طرح است.

 مطالعه

براساس یافته‌های این تحقیق، حدود 63 درصد از افراد 15ساله و بالای 15سال باسواد، در یک سال منتهای به زمان آمارگیری سال 1399 مطالعه غیردرسی چاپی یا الکترونیکی شامل کتاب، روزنامه و نشریه داشته‌اند. حدود 37درصد مطالعه غیردرسی نداشته‌اند. سرانه زمان کل مطالعه غیردرسی 8ساعت و 18دقیقه در ماه و به‌عبارت دیگر 16دقیقه و 36 ثانیه در روز بوده است.

4/ 22درصد از افراد 15ساله و بیشتر باسواد در ماه منتهی به آمارگیری روزنامه مطالعه کرده‌اند و 6/ 77درصد مطالعه روزنامه نداشته‌اند. سرانه زمان مطالعه روزنامه چاپی و الکترونیکی یک‌ساعت و 23دقیقه در ماه و به عبارت دیگر 2دقیقه و 46ثانیه بوده است. 9/ 8درصد از افراد 15ساله و بیشتر باسواد در ماه منتهی به آمارگیری نشریه مطالعه کرده‌اند و 1/ 91درصد مطالعه نشریه نداشته‌اند.

 موسیقی

8/ 73درصد از افراد 15 ساله و بیشتر در سال 1399 موسیقی گوش کرده‌اند و 2/ 26درصد گوش نکرده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد موسیقی همه‌گیرترین کالای فرهنگی مورد استفاده مردم ایران است و قشرهای متفاوتی از آن استفاده می‌کنند.

 وضعیت عضویت در شبکه های اجتماعی

2/ 65درصد از افراد 15ساله و بیشتر در سال 1399 عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و 8/ 34درصد عضو نبوده‌اند. به‌طور متوسط هر فرد 15ساله و بیشتر در روز یک‌ساعت و 32دقیقه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته است. طبق اظهار پاسخ‌دهندگان به این پیمایش در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، واتس‌اپ با 88درصد و پس از آن اینستاگرام به ترتیب با 68 و 66درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده است.

 سینما، تئاتر

درباره میزان آمار فعالیت فرهنگی سینما، تئاتر و کنسرت باید در نظر داشت که در سال 1399 به‌دلیل همه‌گیری کرونا این فعالیت‌های فرهنگی در اغلب ایام سال فعال نبودند و یکی از دلایل پایین بودن آمار در این ایام به این اتفاق برمی‌گردد.

با این توضیح حدود 4/ 13درصد از افراد 15ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند در یک سال منتهی به زمان آمارگیری به سینما رفته‌اند و 86درصد از افراد 15ساله و بیشتر به سینما نرفته‌اند.

حدود 3/ 3درصد از افراد 15ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند در یک سال منتهی به زمان آمارگیری تئاتر رفته‌اند و7/ 96درصد از افراد 15ساله و بیشتر به تئاتر نرفته‌اند.

 ورزش

طبق اظهار پاسخگویان برای سال 1399 برآورد می‌‌شود که حدود 5/ 46درصد افراد 15ساله و بیشتر فعالیت بدنی ورزشی داشته‌اند و حدود 5/ 53درصد پاسخگویان بیان کرده‌اند که ورزشی انجام نداده‌اند.

در سال 1399 حدود 7/ 70درصد افراد 15ساله و بیشتر اظهار کردند که ورزش را به‌صورت انفرادی و حدود 3/ 29درصد بیان کرده‌اند که گروهی ورزش کرده‌اند. بیشترین مکانی که فعالیت بدنی ورزش در سال 1399 انجام شده با 37درصد متعلق به محل سکونت و سپس پارک‌ها بوده است.

 

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان