در مراسمی با حضور وزیر علوم انجام شد

افتتاح ۳ خوابگاه دانشجویی

دنیای‌اقتصاد : به همت بنیاد ۱۵خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، سه خوابگاه دخترانه دانشجویی جدید در دامغان، ارومیه و سنندج احداث و تحویل وزارتخانه‌‌‌های علوم و بهداشت شد.

ظهر روز گذشته مراسم افتتاح و بهره‌‌‌برداری از سه خوابگاه دانشجویی دخترانه در دانشگاه‌‌‌های ارومیه، سنندج و علوم‌‌‌پزشکی دامغان با حضور وزیر علوم، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام، مدیران ‌‌‌عامل گروه تدبیر و بنیاد 15خرداد و معاون وزیر بهداشت در محل نمایشگاه دائمی ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد. در این مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی گفت: بهترین سرمایه‌گذاری در کشور، هزینه برای آینده‌‌‌سازان و نخبگانی است که نیروی انسانی و سرمایه اصلی کشور را خواهند ساخت.

محمدعلی زلفی‌‌‌گل افزود: از دکتر مخبر و ستاد اجرایی فرمان امام بابت برعهده گرفتن مساله ساخت خوابگاه‌‌‌های دانشجویی دختران و رفع دغدغه خانواده‌‌‌ها و دانشجویان واقعا متشکرم؛ آن هم در شرایطی که ستاد درگیر پروژه‌‌‌های بزرگ و ملی متعدد دیگری است که هرکدام یک پروژه عظیم به حساب می‌‌‌آید.

وزیر علوم ادامه داد: نهضت ساخت خوابگاه را باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم و سایر خیرین و نهادها را هم به این سمت بیاوریم. دشمن می‌داند که اگر ایران در زمینه علم و فناوری دست برتر را پیدا کند شکست‌‌‌ناپذیر می‌شود، پس باید با تمام توان به این سمت پیش برویم؛ همان‌طورکه بعد از انقلاب با سرعت قابل قبولی به جلو رفته‌‌‌ایم.

او با بیان اینکه اگر هزینه لازم را برای توسعه علم و فناوری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی صرف کنیم، بی‌شک با کشورهای پیشرفته هیچ اختلافی نخواهیم داشت، افزود: ما از نعماتی برخورداریم که دنیای پیشرفته آن را ندارد. ما از تمدن، تاریخ و ریشه‌‌‌ای برخورداریم که بسیاری از کشورهای پیشرفته آن را ندارند.

وزیر علوم ادامه داد: دشمن ما یقین دارد که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته‌‌‌ای نیست، بلکه زمینه هسته‌‌‌ای ایران پایه‌‌‌ای برای دیگر علم‌‌‌ها و افق‌‌‌های آینده علم است.

زلفی‌‌‌گل با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در منطقه، رتبه اول را دارد، ادامه داد: در بدو انقلاب ١٧٠هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بعضا کارشناسی‌‌‌ارشد داشتیم، اما امروز بالغ بر ١5٠هزار دانشجوی دکترای مشغول به تحصیل داریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی به ٨٠هزار نفر رسیده و دانشگاه‌‌‌های ما در آسیا و رنکینگ دنیا سری در سرها دارند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری ایران در بخش علمی موثر بوده است.

زلفی‌‌‌گل با اشاره به اینکه طبق برنامه توسعه ششم باید بخشی از درآمد ناخالص ملی را صرف تحقیقات می‌‌‌کردیم که بر اساس آمار کمتر از نیم‌‌‌درصد آن صرف تحقیقات شده است، افزود: این میزان نشان می‌دهد آن‌طور که شایسته است، سرمایه‌گذاری انجام نشده و دولت سیزدهم مصمم است در این مبحث به‌طور جدی و متفاوت ورود کند و به طور کل برای ایجاد جهش در این زمینه به همکاری نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام نیازمندیم.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت و ایام ولادت پیامبراعظم (ص) گفت: در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب و دستور دکتر مخبر، عملیات احداث خوابگاه‌‌‌های دانشجویی بنیاد ١5خرداد ساخت و تکمیل ١4خوابگاه را طی تفاهم با وزارت علوم و بهداشت متعهد شده است. وی افزود: تاکنون 5خوابگاه جدید دانشجویی را افتتاح کرده‌ایم، سال گذشته دو خوابگاه را در شهرکرد و نیشابور و اکنون خوابگاه‌‌‌های دانشجویی دانشگاه‌‌‌های ارومیه، سنندج و دانشگاه علوم پزشکی دامغان را افتتاح کردیم. سیدمصطفی سیدهاشمی در ادامه گفت: کل ظرفیت این ١4خوابگاه 3هزار و ١٠٠ نفر است و ٧٠ هزار مترمربع زیربنای خوابگاه‌‌‌هاست. 6خوابگاه برای دانشگاه‌‌‌های وزارت بهداشت و ٨ خوابگاه متعلق به وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه خوابگاه‌‌‌هایی که افتتاح شدند، ظرفیت ٧4٠ نفر را دارند و زیربنای آنها ١6 هزار و 5٠٠ مترمربع است، افزود: ١٣٠میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز این سه خوابگاه هزینه شده و عملیات ساخت خوابگاه‌‌‌های دانشگاه‌‌‌های بجنورد، علوم پزشکی و خلیج‌فارس بوشهر هم به پایان رسیده و آماده تجهیز است.

سیدهاشمی تصریح کرد: خوابگاه‌های دانشگاه اراک، علوم‌پزشکی بیرجند، علوم‌پزشکی قائن، تربت‌حیدریه، دانشگاه بندرعباس و مراغه نیز بر اساس زمان‌بندی انجام شده است و پایان امسال و بهار سال آینده افتتاح خواهند شد. معاون ستاد اجرایی فرمان امام تاکید کرد: این خوابگاه‌‌‌ها با استفاده از مدرن‌‌‌ترین استانداردهای فنی طراحی و ساخته شده‌اند و دارای اتاق تلویزیون، مطالعه، سالن ورزشی، اتاق مهمان و سالن ملاقات برای رفاه و بهره‌‌‌برداری دختران دانشجو هستند. سید هاشمی افزود: خوشبختانه سامانه‌‌‌ای در بنیاد 15خرداد راه‌‌‌اندازی شده است تا مردم و خیرین بتوانند به هر میزانی که می‌‌‌خواهند کمک کنند و کمک‌‌‌شان به اسم خودشان ثبت شود. خوشحالم اعلام کنم که ظرف ١4ماه با استفاده از این سامانه ٣١٣میلیارد تومان با کمک مردم و خیرین جمع‌‌‌آوری شده که نشان می‌دهد این سامانه، سامانه‌‌‌ای قوی بوده و خیرین نیز به‌خوبی به میدان آمدند که این مبالغ صرف احداث مدارس، خوابگاه‌‌‌ها، بیمارستان‌‌‌ها، اشتغال‌زایی و سایر طرح‌‌‌ها در مناطق محروم می‌شود. در ادامه این مراسم در ارتباطی ویدئوکنفرانسی با سه استان کردستان، آذربایجان‌‌‌غربی و سمنان خوابگاه‌‌‌های دانشجویی جدید افتتاح شدند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان