رونمایی اپل از نسل جدید مک‌بوک پرو

این تراشه به نمونه ۱۶ اینچی این رایانه امکان می‌دهد به‌مراتب سریع‌تر از نمونه قبلی، که در پایان سال ۲۰۱۹ عرضه شد، کار کند. اپل می‌گوید مک‌بوک پرو جدید با تراشه گران‌تر و قدرتمندتر «اِم۱ پرو» و «اِم۱ مکس» قادر است بسیاری از کارها را حدود پنج برابر سریع‌تر از دستگاه‌های قدیمی متکی بر اینتل انجام دهد.

رونمایی اپل از نسل جدید مک‌بوک پرو

به گفته اپل، مک‌بوک پرو جدید دارای قدرتمندترین تراشه‌هایی‌ است که تاکنون در لپ‌تاپ به کار رفته‌اند.

اپل از یک مک‌بوک پرو تازه با طراحی کاملا جدید رونمایی کرد. این رایانه جدید در دو اندازه‌‌‌ 14 و 16 اینچی‌ عرضه شده و دارای تراشه‌های جدید اپل یعنی «اِم‌1 پرو» (M1 Pro) و «اِم‌1 مکس» (M1 Max) است که به گفته اپل، قدرتمندترین تراشه‌هایی‌اند که تا کنون در لپ‌تاپ قرار داده شده‌اند.

این تراشه به نمونه 16 اینچی این رایانه امکان می‌دهد به‌مراتب سریع‌تر از نمونه قبلی، که در پایان سال 2019 عرضه شد، کار کند. اپل می‌گوید مک‌بوک پرو جدید با تراشه گران‌تر و قدرتمندتر «اِم1 پرو» و «اِم1 مکس» قادر است بسیاری از کارها را حدود پنج برابر سریع‌تر از دستگاه‌های قدیمی متکی بر اینتل انجام دهد.

نمونه‌های پیشرفته جدید تراشه اِم‌1(M1) همچنین بسیار سریع‌تر از نمونه‌های موجودند که سرعت و کارایی آن‌ها پیش از این با تعریف و تمجید گسترده‌ مواجه شده بود. عملکرد «اِم1 پرو» در پردازنده مرکزی (CPU) تا 70 درصد سریع‌تر از اِم1(M1) معمولی است. اپل می‌گوید «اِم1 مکس» حتی توان واحد پردازش گرافیکی (GPU) را نیز بالا برده است و عملکرد دستگاه را چهار برابر سریع‌تر از نمونه قبلی می‌کند.

اپل طیف وسیعی از ادعاهایی از این دست را در مورد عملکرد این رایانه جدید پیشتاز مطرح کرده و گفته است صفحه نمایش، سیستم صوتی و سایر امکانات هر نوت‌بوکی که معرفی کرده بهترین‌اند.

مک‌بوک پرو جدید از بسیاری جهات، دوباره همان ویژگی‌های قدیمی را ارائه می‌کند. مک‌بوک پرو جدید نوار لمسی که صفحه نمایشی به بالای صفحه کلید اضافه کرده بود کنار گذاشته است و شارژر «مَگ سیف» (MagSafe) را که به رایانه اجازه می‌دهد در صورت کشیده شدن شارژر، از رایانه جدا شود، باز‌می‌گرداند.

شایعات حاکی از آن بودند که اپل در رایانه جدید هر دو کار را انجام خواهد داد. این کار باعث تحسین عده‌ای از طرفداران این شرکت شد که عقیده داشتند ارائه نوار لمسی و حذف درگاه شارژ مانند مگ سیف و پورت رابط چندرسانه‌ای کیفیت بالا (HDMI)، رایانه را بدتر از مدل‌های قبلی کرده بود.

اما مک‌بوک پرو جدید قابلیت‌‌ها و بهسازی‌های کاملا جدیدی از جمله طراحی بدون انحنا و یکدست را اضافه کرده است که ابعاد رایانه را در عمل افزایش می‌دهد. این رایانه اینک همگام با طراحی آیپد و آیفون، در مقایسه با قبل، تخت‌تر و گوشه‌دارتر است.

صفحه نمایش نیز بسیار تغییر کرده است. نمایشگر این رایانه جدید فناوری ال‌ایی‌دی مشابه با آیپد پرو جدید دارد و سرانجام، نمایشگرهای پروموشن (ProMotion) اپل با قابلیت تازه‌سازی (ریفرش) سریع را در مک ارائه کرده است‌- نمایشگر تا لبه‌های صفحه نمایش ادامه دارد و در قسمت بالا، یک بریدگی تعبیه شده است تا دوربین را در خود جای دهد.

دوربین نیز پیشرفت کرده است. کیفیت وضوح تصویر دو برابر شده و به 1080پی رسیده است و اصلاحاتی در آن انجام شده که به دوربین امکان می‌دهد، به گفته اپل، در تاریکی دو برابر بهتر عمل کند.

کیفیت صدا نیز بهبود یافته است. هم برای میکروفن‌ها و هم برای بلندگوها. اپل ادعا کرده که صدا در مقایسه با نمونه قبلی بسیار بلندتر و باکیفیت‌تر شده است.

اپل می‌گوید حتی با وجود عملکردهای اضافه‌شده، این رایانه‌ها به‌مراتب کارآمدتر از مدل‌های قبلی‌اند. در نمونه بزرگ‌تر، بسته به نوع کار، باتری تا 21 ساعت دوام می‌آورد. اپل می‌گوید این طولانی‌ترین مدت دوام باتری در رایانه مک است.

اپل همچنین اشاره می‌کند که عملکرد رایانه‌های شرکت‌های رقیب در بازار نوت‌بوک‌های پیشرفته زمانی که به شارژ وصل نیستند و با باتری کار می‌کنند، کاهش می‌یابد. به گفته این شرکت، مک‌بوک پروهای جدید قادرند در هر وضعیتی که تامین انرژی می‌شوند، با همان سرعت کار کنند.

قیمت پرو 14 اینچی از 1,999 دلار و قیمت مدل بزرگ‌تر 16 اینچی از 2,499 دلار آغاز می‌شود. این دو در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی عرضه می‌شوند و از هفته آینده برای خرید در دسترس‌اند.

همه آن‌ها دارای یک نمونه از تراشه‌های «اِم1 پرو» (M1 Pro) و «اِم1 مکس» (M1 Max) خواهند بود که اپل در همان مراسم زنده از آن‌ها رونمایی کرد.

تاکنون، حتی پس از آنکه اپل سال گذشته از تراشه «اِم1» خود رونمایی کرد، رایانه‌های قدرتمندتر اپل متکی بر تراشه‌های اینتل بودند. نمونه‌های جدید مک‌بوک پرو نخستین مک‌های اپل سیلیکون‌اند که روی بازار هدف کاملا حرفه‌ای تمرکز می‌کنند و اپل در گستره‌ای از زمینه‌ها از جمله تولید موسیقی و تدوین فیلم، قابلیت آن‌ها را رخ می‌کشد.

اپل در خلال همین مراسم، ایرپادز 3 و همچنین، اشتراک ارزان‌تر خدمات اپل موزیک را معرفی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان