در سومین هفته خرداد ماه، گزارش گالری گردی هفتگی سرویس هنری روزیاتو نگاهی دارد به برنامه نگارخانه های پایتخت تا با دستاوردهای هنرمندان تهرانی در زمینه طراحی، نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی و خوشنویسی آشنا شویم.
با گالری گردی امروز ما همراه باشید که پیشنهادهای خوبی برای گردشگران شهری در روزهای پایانی بهار 96 تهران دارد.
نخ ناکوک

اثری از زهرا ایمانی که در نمایشگاه نخ ناکوک به نمایش در آمده است
نمایشگاه انفرادی نقاشی های زهرا ایمانی، نقاش جوان تهرانی، از 12 خرداد لغایت 31 خرداد ماه سال جاری در نگارخانه آ تهران در معرض نمایش عموم قرار دارد. نخ ناکوک در خیابان ویلا، کوی خسرو شماره 46 قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.
نگارخانه ایده پارسی
نگارخانه ایده پارسی تا 19 خرداد ماه، رویدادی خاص را برای گالری گردها ترتیب داده است.
در این نمایشگاه هنرمندان با گرایش های مختلف هنری به خلق آثاری با مضمون «بعد از آخر الزمانی» پرداخته اند و هر هنرمند از دریچه نگاه و تخیل خود به این موضوع نگاه کرده است. از گرایش های این نمایشگاه می توان به معماری، نقاشی، عکاسی، طراحی صنعتی، طراحی مُد و مجسمه سازی اشاره کرد.

پوستر نمایشگاه ایده پارسی با عنوان بعد از آخر الزمان
“پست آپوکالیپتیک” بخش اول نمایش آثاریست که برای این نمایشگاه ارسال شده است و با توجه به استقبال هنرمندان از این نمایشگاه بخش های بعدی آن نیز تا پایان تابستان به نمایش درخواهد آمد. پُست آپوکالیپتیک یا همان “بعد از آخر الزمانی” نمایشگاهی پژوهش محور و میان رشته ای ، در حوزه مکاشفه و رمزگشایی اتفاقات بعد از آخر الزمان است.
هنرمندان زیر در برگزاری این رویداد نقش آفرینی کرده اند:
امیر علیمی، میلاد صفابخش، حمید وفایی ملامحمود، امیرحسین جباری، فراز حبیباللهیان، محمد رخصفت، کوشا موسوی، سندس حمیدیان، زهرا محمدی، گلاره ابراهیم قربانی، عبدالرحمن مجرد، فاطمه قلی زاده وزوانی، امیرحسین مولایی زاده،آرش علیمحمدی، حسام الدین گل محمدی، مبینا میرعابدینی، صدرا شریفی، صبا مهدوی، سروش نادری، امیرحسین نقیبی.
ایده پارسی در خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه راه نشاط کوی اله وردی شماره 28 قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه فرمایید.
گالری طراحان آزاد
نگارخانه طراحان آزاد تا بیست و چهارم خرداد ماه، نمایشگاه آنتدوم 2 را در معرض دید علاقمندان به گالری گردی قرار می دهد. در این نمایشگاه، آثار ستاره شهبازی رونمایی شده است.
در بیانیه نمایشگاه آمده است:

اثری از ستاره شهباری در نگارخانه طراحان آزاد که تا 24 خرداد در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است
ستاره شهبازی بیشتر با طراحیها و چیدمانهایش- که اساساً بر پایهی یافتههایِ دیداریای که توسط هنرمند به صورت دیجیتال دستکاری شدهاند- شناخته میشود. اگرچه شکل بدن انسان، اغلب در قالب طراحی از پرترهها و عکسهای قدیمی، همواره عنصر غالب در ترکیببندی های اوست،.
اما در آخرین اثر این هنرمند، شکل بدن، و بهخصوص خود بدن، در مرکز یک تصویر معاصر قرار داده شده است، که اثر را از یک کار عکاسی صرف فراتر میبرد. «آنتِدوم» از ناتوانی هنرمند در دستوپنجه نرم کردن با خشونتی که بر بدن وارد میشود، نشأت میگیرد.
این خشونت، نه تنها با تولید تصاویر، بلکه در چرخش آنها ضبط و مجسم شده است. آنتدوم برگرفته از واژگانی چون زخم، جای زخم، ارتوپدی، استخوانها و مواد شیمیاییاست. آنتِدوم ترجمان هنرمند از بازنمایی خشونت در خوراکهای خبریِ زندگی روزانهی ماست.
در این اثر، وی بر توانایی نفوذ پرتوها به بدن تمرکز میکند؛ هم نفوذ این پرتوها در پزشکی و هم در استفاده از آنها در اسکنرهای بازدید بدنی در پستهای بازرسی بدنی مرزها و نیز دیگر اشکال بازرسی . ؛ چــــیدمان مــــــکان محورِ شـــــهبازی از «آنتدوم 2» بــــــرای گالری طراحان آزاد، شــــــــــامل عناصر دیـــــــــداری و شنیداریای اســـــت که ناقل حــــس آسیــــــبپذیری در نتیـــــجهی تــــــــغییر مــــــرزها بیــــــــن بــــــــدن خصــــــوصی و عـــــــمومی است.
این نگارخانه در خیابان ولیعصر، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس شماره 5 قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه نگارخانه رجوع کنید.
نگارخانه نگاه
پیله، عنوان نمایشگاه گروهی عکاسان جوان تهرانی است که تا 31 خرداد ماه سال جاری در نگارخانه نگاه، در معرض دید علاقمندان به مستند نگاری قرار گرفته است.

پوستر نمایشگاه گروهی عکس در نگارخانه نگاه تهران
آثاری از: اشکان تیرداد، بابک حقی، علی سلطانی، صمد قربانزاده، مهرداد عمرانی، سام کلانتری، علی یحیایی، سهیلا اسماعیلی، شهرزاد اکرمی، علی خاتمساز، علیرضا مرزبان در این نمایشگاه عرضه شده است. برای مشاهده آثار به خیابان مطهری، خیابان جم، خیابان غفاری شماره 64 مراجعه کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع فرمایید.
نگارخانه نک
نمایشگاه انفرادی آثار سپیده مهرگان با عنوان فیدوس از جمعه 5 خرداد ماه تا 5 شنبه بیست و ششم خرداد ماه سال جاری در نگارخانه نک تهران در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. برای مشاهده آثار، به اتوبان مدرس شمالی، خیابان ظفر شرقی، کوی ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا، میدان نیلوفر کوی سینا شماره 7 مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید که برنامه گالری های نک در ماه های آینده را اطلاع رسانی کرده است.
نگارخانه محسن

نگارخانه محسن تهران، نمایشگاهی با عنوان “ گوشت- پوست و استخوان” را تا بیست و پنجم خرداد ماه در معرض دید گالری گردهای خردادی قرار داده است.
در بیانیه نمایشگاه آمده است:
«استخوان» مجموعهای است متشکل از پرترههایی از افراد و وضعیتشان که در تصاویری از خاک تنیده شدهاند آن هم در ابعاد واقعی. این پرترهها آیندۀ افراد، مرگ، را به نمایش میگذارند؛ رویکردی شبیه رویکرد خیام که با به تصویر کشیدن مرگ در استعارش دائماً لذتهای زندگی را یادآور میشود. «استخوان» نسخۀ تکهتکهشده و بافتهشدۀ مرگ و زندگی گوستاو کلیمت است. اگر زندگی تار باشد، مرگ پود است.
زندگی و مرگ دو ماهیت جداییناپذیرند که هستی را به وجود میآورند. همانطور که دغدغۀ دین ک.لو در آثارش خاطرات جنگ است، تابندهپور نیز با آن مفاهیم فلسفی بنیادینی دست و پنجه نرم میکند که انسان همواره درگیرشان بوده و هست. برخلاف مجموعههای قبلی که همه از عکسهای کوچک تشکیل شده بودند، هنرمند در مجموعۀ جدید «استخوان» با خلق عکسهایی در ابعاد واقعی پا در قلمرو جدیدی گذاشته است.
فقدان برای مردمی که غرق روزمرگی هستند معنای روشنی ندارد. فقدان امری تدریجی است، زیر لایههای مختلفی استتار شده و ما حتی گاهی برای اجتناب از رویارویی تلخ با آن، انگارۀ آن را کاملاً حذف میکنیم. «گوشت» صورتبندی همین فرآیند تجزیه و فروپاشی است.

تصاویر در ماشینی که مدام در حال چرخش است محو میشوند، فرآیندی که در آن شفافیت به ابهام و وجود به فناپذیری بدل میشود. این امر میتواند بازنمایی خاطرات محو شده باشد مثل خاطرات دوستانی که به دلیل مهاجرت از یکدیگر دور شدهاند.
همچنین دیدن آدمهایی با موی جوگندمی در سن سی سالگی تذکری است به کوتاهی زمان در این دنیا. «پوست» ساختار مدیوم عکاسی را از طریق بازی با نور میشکند تا اندیشهای را منتقل کند. مانند هنرمندان انگلیسی، برومبرگ و چانارین، که برای نقد عکاسی جنگ از یک رول کاغذ عکاسی و نور در خط مقدم افغانستان استفاده کردند.
تابندهپور، که او نیز دغدغۀ جنگ دارد، از تکنیکی منحصربهفرد برای بیان تأملاتش استفاده کرده است. «پوست» از چند آگراندیسور تشکیل شده که به ماشینهایی متصل هستند. این ماشینها لنز را جلو و عقب میبرند و با نزدیک شدن لنز، پرتره فوکوس میشود اما چند الگوی استتار نظامی که زیر لنزها نصب شده روی چهرۀ سوژه نمایان میشود.
تعداد محدود تصاویر واضح و روشن که هیچ ابهامی نداشته باشند، عکسهای استتار شده که به تدریج ظاهر میشوند و در برابر چشمان ما محو میشوند و در نهایت اشارۀ ضمنی همۀ اینها به مفهوم فقدان تجربهای منحصربهفرد از عکاسی را پدید میآورد. تجربهای که گویی عکاسی در آن حضور ندارد.
نگارخانه محسن را اینجا دنبال کنید.
کتابخانه الف
تا 31 خرداد ماه، نمایشگاهی از آثار مهسا الف در نگارخانه محسن (پاسیو) در معرض دید علاقمندان به گالری گردی قرار گرفته است. در بیانیه نمایشگاه آمده است:
عنوان پیشین این اثر «مؤلف کیوریتشده» بوده است که خود امتداد اثری قدیمیتر است از مهسا الف: فقط نویسنده کتابش را خوانده است (1392)؛ کتابی که به شیوهی خانگی نمکسود شده است؛ نه میتوان آن را خواند و نه حتی ورق زد. هنرمند همانطور کتاب را در نمک خوابانده که مواد فاسدشدنی را در نمک میخوابانند.

بلورهای نمک چنان کتاب را پوشاندهاند که حتی عنوان کتاب و نام نویسنده را نمیتوان خواند. اما چرا مینویسم «کیوریت» و از برابرهایی که در فارسی برای آن گذاشتهاند استفاده نمیکنم؟ تمام برابرهایی که برای کلمهی curate گذاشتهاند دلالتهای اصیل آن را زدوده است.
میدانیم که فعل curate و فعل cure همریشهاند. اسم curate از curatus در لاتین میانه میآید و به کسی دلالت میکند که وظیفهدار مراقبت از روح آدمیست (cura animarum) یا به عضوی از جامعهی روحانیون اطلاق میشود که کارش درمان (cure) روح انسانهاست و بنابراین curate کشیش و شبان و پیشواییست با مسئولیت شرعی که گاه ذیل قلمرو یک اسقف و پیرو او کار میکند.
کیور و کیوریت هر دو مشتق از cura لاتیناند: مراقبت، التفات، تیمار و جز آن. curation نیز هم به معالجه اشارت دارد و هم به رسیدگی به گنجینهی کتابخانهها و موزهها. فعل curare نیز معنای مراقبت، رسیدگی و درمان میداده و دست کم از قرن هجدهم فعل to cure به معنای مطلق نمکسود کردن به کار میرود.

تصویر ایندکس گالری محسن
هنرمند امروز کتابخانهای عظیم ساخته که نه تنها بیش از هزار کتابِ نمکسودشده در دریاچهی نمک قم را در خود جای داده، بلکه پذیرای آنهمه مشتقات کلمهی cura نیز هست.
مهسا الف همزمان کیوریتور، سرپرست و وظیفهدار کتابخانهاش است. دلالتهای آن دو واژهی اصلی، کیور وکیوریت، آنگاه ارتباط مضاعف مییابند که نقش کیوریتور در معنای بیشوکم امروزی آن سر برمی آورد. تألیف الف که مؤلفان بیشماری را کیوریتکرده خود به دست نگارندهی این متن کیوریت شده است. نقش کیوریتور این میان چندان خواستنی نیست.
گالری محسن در خیابان ظفر قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.
نگارخانه دلگشا

رعنا دهقان، این روزها نمایشگاهی به نام تنبیه را در نگارخانه دلگشا تهران در معرض دید علاقمندان به گالری گردی قرار داده است. نمایشگاه خانم دهقان همه روزه از ساعت 12 تا 20 شب پذیرای بازدید عاشقان گردشگری هنری بوده و تا بیست و نهم خرداد ماه دائر است.
نگارخانه دلگشا در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر- کوی مهاجر شماره 30 قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی رجوع کنید.
نگارخانه شیرین

نگارخانه شیرین تهران این روزها میزبان نمایش آثار عادل یراقی با عنوان “ نخستین” است که تا 31 خرداد ماه در این نگارخانه در معرض دید علاقمندان قرار دارد.
در بیانیه نمایشگاه آمده است:
صبح زود با دوربین بیرون برو، دست خالی به خانه برنخواهی گشت. این پیشنهاد دوست و معلمی عزیز بود. دوربینی که این عکس ها را گرفته هدیه اوست و این عکس ها نتیجه ی آن پیشنهاد. عکس ها بخش هایی هستند کادر شده از طبیعت، پیرامون سه موضوع: یگانگی؛ وحدتی عجیب که میان تمام اجزای هستی مشاهده می کنیم. پنجره؛ امکانی برای دیدن جایی ورای جایی که هستیم، پیشنهادی برای ارتباط و دریچه ای رازآلود و برانگیزنده. بازتاب ها و سایه ها؛ امکانی تا جور دیگر ببینیم.
برای آگاهی از جزییات این نمایشگاه به این آدرس رجوع کنید.
نگارخانه هور

نمایشگاه نقاشی حسینعلی ذابحی تا 9 تیر ماه در گالری هور تهران در معرض دید عاشقان نقاشی گردی در تهران قرار دارد. درباره این نمایشگاه آمده است:
هر آنچه از دل برآید بر دل نشیند مصداق آثار حسینعلی ذابحی است و آنچه موجب جلب بیننده می باشد نیز، همین است: ‘صداقت در کار’ در آثار سه گونه وی، چهره انسان های دردمند یا سرخوش، بخوبی نمایشگر درد و رنج و یا خوشی درونی و انزواشان، از آن انسانی اندیشمند است.

در سوی دیگر منظره ای نشانگر طـوفان هولناک روزگارمان و طبیعت بی جان های سمبولیک با عناصرمتفرق که بخاطر فشار شرایط موجود، از یکدیگر فاصله می گیرند. در این آثارضربه قلم های متبحرانه در آمیختن رنگهای شگفت انگیز، نمودار تلاش پیگیر و مداوم هنرمندی است که لحظه به لحظه زندگیش با این هنر شگفت انگیز زیسته و با دم مسیحایی آن نفس تازه کرده است.
نگارخانه هور در خیابان مطهری، خیابان میرازی شیرازی شمالی، کوی نعیمی شماره 12 قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.
نگارخانه AG
نگارخانه آ ژ تهران نمایشگاه ایکس زیست را تا 2 تیر ماه سال جاری در معرض دید علاقمندان به گالری گردی عصرگاهی پایتخت قرار داده است.
گالری ای. جی با افتخار اولین نمایشگاه انفرادی محمد حسن زاده و احمد مرادی را با عنوان «X-زیست» برگزار می کند. این مجموعه با محوریت رسانهی عکاسی از زاویهی تازهای به پدیدهی مهاجرت نگاه میکند و با دقیق شدن در دو روش زمینی و دریایی مهاجرت، از عناصری مانند اشعهی ایکس و همچنین مطالعات علمی روی مرجانهای دریایی برای نمایشی از تلفیق علم و هنر بهره میگیرد.
مجموعهی «X-زیست» در ادامه، بیننده را در مسیری قرار میدهد که سویهی پرسشگری او را در باب مسایل مختلف مرتبط با حوزهی فرهنگ انسانی، سیاسی و اجتماعی فعال میکند. آیا هنر و علم و تکنولوژی میتوانند در قرن بیست و یکم جدا از هم باقی بمانند؟

آیا تمرکز بر دادهها و کشف زیباییشناسی آنها می تواند راهی برای پیوند دوبارهی علم و فنآوری و هنر باز کند؟ هنر چگونه می تواند تاثیر رشد علم و تکنولوژی بر زندگی انسانها و همینطور استفادهی منابع قدرت از این رشد روزافزون را بنمایاند؟ محمد حسن زاده فارغ التحصیل رشتهی هنرهای تصویری از دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و احمد مرادی دانشجوی دکترای انسان شناسی اجتماعی با گرایش رسانههای تصویری در دانشگاه منچستر هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.
حکایت شیخ صفی و هر چیز گستردنی

بنیاد لاجوردی تهران، نمایشگاهی با عنوان فوق الذکر را تا 31 خرداد در تهران برپا کرده است.
نمایش “دیگر- دیگرگونگى؛ حکایت شیخ صفى و هر چیز گستردنى” زیر مجموعه ی پروژه ” کیوریتوریال به عبارت دیگر” در بنیاد لاجوردی افتتاح شده است. در این نمایشگاه، “فرش” به عنوان چیزى گستردنى در بررسی رشتهاى از مناسبات اجتماعى و حرفهاى در حوزه هنر نقشی مفهومى ایفا مىکند. این نمایشگاه پژوهش محور، زمینههاى گوناگونی را در بر میگیرد و نگرشی متفاوت به تلفیقهای هنرمندانه، نهادى و سازمند ارایه مىدهد. این رویکرد در دو بخش اصلى – که در ارتباط با یکدیگرند و در گونههاى متفاوت بازنمایى حضور دارند- عملى شده است.
یک بخش شامل برگزیدهای از آثار هنرى که در آنها «فرش» و یا هر شکل/مفهوم گستردنى، به چالش کشیده شده، واسازى شده، یا بهعنوان امکانهاى جایگزین بازتولید شده است؛ بخش دیگر شامل بسترى دیدارى، شنیدارى و نوشتارى که از مادههاى پژوهشى، آرشیوى و مستند ترکیب شده است.
فرهاد احرارنیا بیتا قزل ایاغ ایرین انَستس و رنه گبرى سهند حسامیان ندا رضوى پور سعید روانبخش بویه سادات نیا حسین والامنش کیوریتور، مدرس و طراح برنامه: فرشته موسوی در نمایشگاه به ارائه آثار پرداخته اند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی رجوع کنید.
نگارخانه هفت ثمر
جهان از دریچه چشمهای دفرمه شده شقایق ماندگار در آثار نمایشگاهش در گالری هفت ثمر «چشم» را به عنوان بنمایه اصلی آثارش در وجهی گسترده میان هر تابلویی نقش زده است.

و در واقع با بر هم زدن و دفرمه کردن این چشمها در میان هر تابلو که به دلیل تفاوت در زمینه اثر هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را پیدا کردهاند، تفاوت در نگاه و نگرش به واسطه چشم، که مهمترین عامل و مبنای به آگاهی درآوردن نشانهها است را به تصویر کشیده است.
او متناسب با سوژههایی که نشانهای از آنها در آثار وجود دارد (مانند کاراکتر مینیونها) برخورد متفاوتی در رسم خطوط و ایجاد سایهها و حتی رنگ گذاری داشته است.
نگارخانه برج آزادی

برج آزادی تهران، مجموعه 35 تابلو عکس که با سبک فاین آرت و تکنیک آزاد ثبت شدهاند با عنوان«تا پنج خانه آن ور تر» در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است. الهه پور محمدی، بهمن زاهدیان، حمیده ناطقی پور، سحرخلیفه زاده، سپیده نظری و ملیکا جمالی، صاحبان آثار هستند و این نخستین نمایشگاه گروهی آنها است.
نمایشگاه عکس گروهی «تا پنج خانه آن ور تر» از 16 تا 23 خرداد در نگارخانه بوستان برج آزادی برپا میشود. علاقمندان میتوانند همه روزه به جز شنبهها از ساعت 9 تا 19 از این نمایشگاه بازدید کنند.
برای آگاهی از برنامه های تابستانی مجموعه فرهنگی هنری آزادی تهران به این درگاه رجوع کنید.
چه خبر از خانه هنرمندان ایران؟
خانه هنرمندان ایران در خرداد ماه و تابستان 96، برنامه های متنوعی را برای گالری گردها و علاقمندان به تئاتر و برنامه های هنری تدارک دیده است.

پنجمین دوره نمایشگاه مهمانی هنر با موضوع تصویرسازی داستانهای کهن ایرانی و مذهبی با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات نظر و انتشارات منادی تربیت جمعه 19 خرداد ساعت 17 در خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود. در این نمایشگاه آثار تصویرگران ایرانی از سال 1347 تاکنون به معرض نمایش در خواهد آمد.

هنرمندان زیر در این رویداد شرکت خاواهند کرد:
نیکزاد نجومی / فرشید مثقالی / بهرام خائف / مرتضی اسماعیلی سهی / آلن بایاش / نیره تقوی / بهمن دادخواه / علی اکبر صادقی / نورالدین زرین کلک / بهزاد غریب پور / اکبر نیکان پور / سیروس راد / منوچهر دهقان / پرویز کلانتری / محمد علی کشاورز / راشین خیریه / ابوالفضل همتی آهویی / محمدعلی بنی اسدی / فیروزه گل محمدی / غلامحعلی مکتبی / محمد حسین صلواتیان / مهنوش مشیری / فرشید شفیعی / رضا لواسانی / لیلی درخشانی / کریم نصر / مهکامه شعبانی / فاطمه کاوندی / لیدا طاهری / سحر حقگو / ملیکا سعیدا / سعید رزاقی / اسماعیل چشرخ / سیمین شهروان / پیمان رحیمی زاده / سید حسام الدین طباطبایی / تهمینه خواجوی / سحر خراسانی.

نمایشگاه نقاشیهای ابراهیم گرز با عنوان «اختلال در واقعیت» در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران دایر است.

افتتاح نمایشگاه طراحی پوستر «نشانی آفتاب» با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در نگارخانه های پاییز و میرمیران خانه هنرمندان ایران
همواره جدید ترین خبرها از فعالیت نگارخانه های تهران را در گزارش گالری گردی هفتگی روزیاتو دنبال کنید.