درباره سوابق اجرایی مدیرعاملان جدید

انتصاب مدیران عامل بانک‌های ملی و سپه

دنیای اقتصاد : وزیر امور اقتصادی و دارایی در احکامی جداگانه محمدرضا فرزین و آیت‌الله ابراهیمی را به مدت دوسال به ترتیب به عنوان مدیران عامل بانک‌های ملی ایران و سپه منصوب کرد.

این حکم به استناد ماده 35 دستورالعمل الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌های دولتی مصوب مجمع عمومی بانک‌ها و مصوبه مورخ 1/ 8/ 1400 هیات‌مدیره دو بانک مذکور صادر شده است.

وزیر اقتصاد در این احکام تحقق اهدافی از قبیل «سودآور ساختن عملیات بانک و پیگیری برای افزایش نسبت کفایت سرمایه به سطح استانداردهای مطلوب نظارتی حداکثر تا پایان سال 1401»، «افزایش سریع حجم عملیات ارزی بانک حداقل به میزان 100 درصد نسبت به سال قبل»، «خروج از بنگاه‌داری غیر ضروری و واگذاری حداقل 50 درصد از ارزش سرمایه‌گذاری‌های بانک در شرکت‌های فرعی تا پایان سال 1401 و فروش اموال مازاد بانک»، «هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد متناسب با اولویت‌های توسعه‌ای کشور و ممنوعیت‌های اعتباردهی به فعالیت‌های سوداگری» و «استقرار حاکمیت شرکتی و رعایت استانداردهای نظارتی و کنترل ریسک برای افزایش استحکام مالی بانک» را از مدیران عامل جدید این دو بانک خواستار شده است. همچنین «استحکام کامل نظام اعتبارسنجی و رتبه‌بندی و رعایت بهداشت اعتباری»، «ایجاد توازن در تخصیص عادلانه تسهیلات از منظر جغرافیایی و رشد حداقل 15درصد سهم تسهیلات سرمایه ثابت در بخش‌های مولد»، «رعایت کامل مصوبات شورای پول و اعتبار به‌ویژه درباره نرخ سپرده‌ها و تسهیلات»، «توجه بیش از پیش به جوان‌گرایی و پرورش استعدادها برای جانشین‌پروری»، «شفافیت و تبادل قراردادهای منعقدشده فی‌مابین بانک و مشتری»، «جلوگیری از تعطیلی واحدهای تملیکی»، «گسترش انواع تسهیلات خرد و کارت‌های اعتباری با توجه به رتبه اعتباری و با حداقل وثیقه» و «رعایت انضباط بودجه‌ای و مدیریت هزینه‌ها» از دیگر اهدافی است که خاندوزی تحقق آن را در دوره دوساله مسوولیت از آقایان فرزین و ابراهیمی در بانک‌های ملی و سپه مطالبه کرده است.

در حکم انتصاب آیت‌الله ابراهیمی به مدیرعاملی بانک سپه، علاوه بر موارد یادشده به سامان رساندن پروژه ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه تا پایان سال 1401 نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

  درباره سوابق اجرایی مدیرعاملان جدید

محمدرضا فرزین (متولد 1344) که به‌عنوان مدیر عامل بانک ملی ایران منصوب شد، دانشیار اقتصاد دانشگاه علامه  طباطبایی است. او مدیرعامل سابق بانک کارآفرین است. فرزین در دولت احمدی‌نژاد، مدتی معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و مدیرعامل صندوق توسعه ملی بود. او همچنین در دولت دهم دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها بود. محمدرضا فرزین از گزینه‌های محتمل برای عضویت در کابینه دولت سیزدهم بود؛ چرا که گفته می‌شود برنامه اقتصادی دولت را پیش از انتخابات تهیه و تنظیم کرده است.

پیش از انتصاب فرزین به‌عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران، محمدرضا حسین‌زاده از تاریخ 8 خرداد سال 1395 عهده‌دار این سمت بوده است.

آیت‌ا‌لله ابراهیمی (متولد 1351) نیز که به‌عنوان مدیر عامل بانک سپه منصوب شد، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه جامع امام حسین (ع) است. ابراهیمی از ابتدای تاسیس بانک انصار مدیرعامل آن بوده است، پیش از آن نیز عضویت در هیات‌مدیره و معاون مالی صندوق انصارالمجاهدین را نیز در کارنامه دارد. صندوق انصارالمجاهدین در سال 1388 تبدیل به موسسه انصار شد و از آن پس نیز آیت‌الله ابراهیمی به‌عنوان مدیرعامل این موسسه به فعالیت پرداخت. پیش از انتصاب ابراهیمی به‌عنوان مدیر عامل بانک سپه، محمدکاظم چقازردی (از 25 آذر سال 1394 تا اول آبان 1400) عهده‌دار این سمت بوده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان