مردم به اکران فیلم فرهادی روی خوش نشان دادند

بازگشت به سینماها به‌خاطر‌ قهرمان

دنیای‌اقتصاد- شایان ربیعی : فروش فیلم قهرمان فرهادی آغاز شد و تا بعدازظهر دیروز نیمی از ظرفیت فعال سینماها را در تهران و شهرستان‌ها پر کرد و امیدی تازه به بازار رخوت‌زده سینماها بخشید

این روزنامه اسپانیایی بازی امیر جدیدی را در نقش اصلی فیلم بسیار درخشان خوانده و می‌افزاید که فرهادی به بهانه این نقش، جامعه ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ جامعه‌ای که عمیقا تحت تاثیر «آبرو» و دفاع از ارزش‌های خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل می‌شود و نه وسیله. به تعبیر منتقد روزنامه اسپانیایی، «قهرمان» اثری پخته و دقیق درباره «آبرو» است یا دست‌کم تلقی پیامدهای از دست دادن آن به‌عنوان تنها داشته فرد است. همانند آشیل و پاشنه‌اش یا «افسانه اورفئوس» قهرمان داستان فرهادی نه می‌تواند خود را از تصورات «قهرمانی» برهاند و نه به آرامش برسد. به هر حال این فیلم‌ساز امروز روی پرده سینماها می‌رود تا هموطنان خود فرهادی هم بتوانند بعد ماه‌ها انتظار، به تماشای فیلم بنشینند و البته سینماداران هم امیدوارند با اکران این فیلم، ‌بازار رخوت‌زده سینماها تکان بخورد و به روزهای اوج خود برگردد. پیش از این بسیاری از سینماگران خواسته بودند تا فیلم‌های قهرمان و «گشت ارشاد 3» به‌صورت همزمان در سینماها اکران شود تا ترکیب این دو فیلم محبوب، قهر کرونایی مردم از سینماها را به نقطه پایان برسانند. البته این اتفاق دست‌کم تا امروز نیفتاده اما خبرهای جالب توجه دیگری در این باره شنیده شده است.

 پوست‌اندازی اکران

شورای اکران تصمیم گرفته در روزهای باقی‌مانده از پاییز چند فیلم تازه‌نفس از جمله فیلم‌های «آتابای»، «بی‌همه‌چیز» و «تی‌تی» را وارد چرخه اکران کند؛ فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد بتوانند یخ بازار را آب کنند و دخل سینماها را نجات دهند.

طبق تصمیم این شورا فیلم سینمایی «تومان» ساخته مرتضی فرشباف از 12 آبان‌ماه، فیلم سینمایی «آپاچی» ساخته آرش معیریان از 26 آبان‌ماه، «شهر گربه‌ها» ساخته سیدجواد هاشمی و «آتابای» ساخته نیکی کریمی از 3 آذرماه، «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان و «جوجه تیغی» ساخته مستانه مهاجر از 10 آذرماه، «بندر بند» ساخته منیژه حکمت از 12 آذرماه، «بی همه‌چیز» ساخته محسن قرایی‌مقدم از 17 آذرماه، «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده از 24 آذرماه و «عروس مردم» به کارگردانی مجید توکلی از 1 دی‌ماه موافقت شده است. اگرچه امیدهای بسیاری برای بازگشت رونق به سینماها وجود دارد، اما صاحبان فیلم‌ها نگران هستند که شاید با وجود همه این امیدواری‌ها با عدم استقبال عمومی از فیلم‌های تازه‌اکران، شکست‌های بزرگی در انتظارشان باشد. تنها چیزی که فعلا وجود دارد آمارهای فروش ناامیدکننده سینماها در چند روز اخیر است.

 آخرین آمار فروش سینماها

از ابتدای تیر امسال که فیلم «دینامیت» بالاخره پس از کش‌وقوس های فراوان راهی اکران شد تا جبران شکست پنج فیلم اکران نوروزی را کند، چهار ماه می‌گذرد و به جز همین فیلم کمدی بقیه فیلم‌هایی که اکران شدند نتوانستند در حد مطلوب مخاطبی جذب کنند. در سامانه مدیریت فروش و اکران فروش سال 1400 تاکنون حدود 26 میلیارد تومان با حضور بیش از یکمیلیون و 200هزار نفر ‌تماشاگر ثبت شده است که عدد ناچیزی در مقایسه با روزهای اوج سینمای ایران است. «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی تاکنون 17میلیارد و 430میلیون تومان فروش داشته و فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز 2میلیارد و 700میلیون تومان بلیت فروخته است. خورشید، 6/ 1میلیارد تومان، هفته‌ای یک‌بار آدم باش ‌5/ 1میلیارد تومان و تک‌خال رقمی کمتر از یک‌میلیارد تومان فروش داشته‌اند و فیلم مدیترانه نیز با فروشی 350میلیون‌اش در رده بعدی قرار دارد. باقی فیلم‌ها از جمله خون شد، ‌کله‌پوک و تک‌تیرانداز نیز هر یک حدودا 150میلیون تومان فروخته‌اند. باقی فیلم‌ها وضعیت خوبی ندارند و فروششان به صدمیلیون هم نرسیده است. البته از هفته گذشته فیلم «پوست» ساخته برادران ارک روی پرده رفته و در یک هفته 350میلیون تومان فروش داشته که رکورد قابل توجهی است. حالا هم همه امیدوارند که اکران فیلم قهرمان، کار فیلم پوست را کامل کند و همه رکودهای دوران رکود کرونایی را ارتقا بدهد.

 درباره قهرمان

در قصه فیلم قهرمان شخصیت رحیم خطاط و نقاشی است که از همسرش جدا شده و به علت عدم پرداخت بدهی‌اش به بهرام که یک نزول‌خور است به زندان افتاده است. رحیم به مرخصی دو روزه‌ای می‌آید. او پسری دارد که لکنت زبان دارد و با مربی گفتاردرمانی او فرخنده در رابطه است. فرخنده به رحیم می‌گوید که کیفی حاوی چند سکه طلا پیدا کرده است و با فروش آنها می‌تواند بدهی خود را به بهرام بدهد؛ اما رحیم می‌فهمد که پول سکه‌ها کافی نیست و بهرام تمام طلبش را می‌خواهد؛ زیرا آن پول برای جهیزیه دخترش بوده است. پس رحیم در سطح شهر اعلامیه پخش می‌کند تا صاحب کیف را پیدا کند. این کار رحیم توجه تلویزیون و رسانه‌های مجازی را جلب می‌کند و مردم به رحیم لقب قهرمان را می‌دهند. حالا رحیم سعی می‌کند به بقیه نشان بدهد که آدم خوبی است تا بتواند از این طریق پول بدهی‌اش را بدهد. در این فیلم امیر جدیدی در نقش رحیم، محسن تنابنده در نقش بهرام، فرشته صدرعرفایی در نقش رادمهر، سارینا فرهادی در نقش نازنین و سحر گلدوست در نقش فرخنده بازی کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان