لنزهای تماسی چشم (۲)

وقتی لنز از روی چشم برداشته می‌‌شود، قبل از هر چیز لازم است تمیز گردد. لنزهای تماسی نرم بسیار ظریف هستند و باید با احتیاط و دقت دستکاری شوند وگرنه ممکن است آسیب ببینند.

لنزهای تماسی چشم (2)

برخی از بیماری‌های غیر چشمی که استفاده از لنز را دچار اشکال می‌‌کنند کدامند؟

- بیماری قند، پرکاری غده تیروئید، بیماری‌های دست و دهان مانند تب خال به علت تماس دائم دست و چشم، افرادی که دارای زمینه حساسیت و آلرژی هستند و بالاخره افرادی که مبتلا به بیماری آکنه روزاسه هستند. از این جمله می‌‌باشند.

 روش صحیح تمیز نمودن لنز چگونه می باشد؟

وقتی لنز از روی چشم برداشته می‌‌شود، قبل از هر چیز لازم است تمیز گردد. لنزهای تماسی نرم بسیار ظریف هستند و باید با احتیاط و دقت دستکاری شوند وگرنه ممکن است آسیب ببینند.

 دستهای‌تان را کاملاً بشویید تا کثیفی و جرم‌‌های آلوده را به چشمان‌تان وارد نکنید. از صابون‌‌های مرطوب کننده استفاده نکنید چون برای لنز شما خوب نیستند. دستهای‌تان را با حوله‌‌ای خشک کنید که پرز نداشته باشد.

 ابتدا لنز یک چشم را خارج کنید با محلول مخصوص تمیز کنید تا مواد آرایشی شسته شود. بعضی محلول‌‌ها نیاز به سائیدن لنز دارند ولی بعضی دیگر فقط با ریختن محلول روی لنز تمام رسوبات را پاک می‌‌کنند. به هنگام به کارگیری محلول پاک کننده روی لنزهای تماسی نرم، لنز را به‌طور خطی (عقب و جلو) و نه دایره‌ای شکل بمالید.

این کار باعث به حداقل رساندن احتمال پارگی و بریدگی لبه‌های نازک لنز می‌شود. از پاک کردن لبه‌های خارجی یعنی جایی که مواد زائد تجمع پیدا می‌کنند، اطمینان حاصل نمایید. به هنگام مالش جلو و عقب لنز انگشت شما باید از لبه لنز خارج شود و به کف دست برسد تا مطمئن شوید لنز کاملاً پاک شده است. سپس لنز را برگردانید و این کار را روی سطح دیگر لنز تکرار نمایید. پس از تمیز کردن لنز آن را کاملاً شستشو دهید.

 بلافاصله پس از پاک کردن لنزها هر کدام را به طور کامل با محلول ضد عفونی کننده بشوئید تا مواد زائد نرم شده برداشته شوند. سپس هرکدام را در فرورفتگی مناسب خود در محفظه قرار دهید. هنگامی که هر دو لنز را در محفظه نگهداری قرار دادید هرکدام از فرورفتگی‌ها را به اندازه کافی با محلول ضد‌عفونی کننده پر کنید به نحوی که سطح لنزها را بپوشاند. پوشیده شدن کامل لنزها با محلول را کنترل کنید.

 تمام این مراحل را برای لنز چشم مقابل انجام دهید.

 هرگز به نوک ظرف محلول‌تان دست نزنید و آن را با هیچ سطحی مثل دست یا صورت تماس ندهید.

 هرگز لنزتان را زیر شیر آب نشوئید زیرا ممکن است آلوده شود.

 وسایل لنز تماسی‌تان را تمیز کنید خصوصاً ظرف لنزتان را حتماً با آب گرم تمیز بشوئید و در معرض هوا خشک کنید.

ظرف لنزتان را هر ماه 1 مرتبه دور بیاندازید و از جای لنزی جدید استفاده کنید تا ریسک عفونت کاهش یابد.

 لنزتان را یک بار در روز تمیز کرده و ضدعفونی کنید تا هم چشم‌تان سالم‌تر باشد و هم با لنز راحت‌تر باشید.

 هرگز لنز خود را به دیگران جهت استفاده امانت ندهید زیرا از این طریق علاوه بر خطر آلودگی لنز احتمال انتقال بیماری‌های عفونی جدی مانند هپاتیت و ایدز وجود دارد.

 نکاتی که در استفاده از لنز تماسی مهم می‌‌باشند چیست؟

 محل سکونت فرد و دسترسی وی به تجویز کننده لنز در مواقعی که مشکل حادی برای فرد ایجاد شده باشد.

 توانایی فرد در نگهداری لنز مهم است مثلا افراد مسن، توانایی گذاشتن و برداشتن لنز را ندارند.

 شغل فرد و محیط زندگی فرد در استفاده از لنز تماسی اهمیت دارد. زندگی در محیط‌هایی که گرد و خاک وجود دارد، وجود دود، هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز کمی تراکم اکسیژن مثلادر مناطق کوهستانی را باید در نظر داشت.

 مراقبت از لنز تماسی نرم

اصولاً نگهداری لنزهای تماسی نرم به خوبی وضعیت اول آنها یعنی محافظت آنها در برابر  آلودگی، تحریک، خشکی می‌باشد.

 «آلودگی» از سه منبع اصلی به دست می‌آید:

رسوبات اشکی (چربی‌ها، روغن‌ها، چرک‌ها، پروتئین‌ها، نمک‌ها، مایعات چشمی دیگر)

رسوبات انگشت (روغن، باکتری‌ها، کثافت، نیکوتین)

رسوبات اتفاقی (دود، آلودگی‌ها، ریمل، اسپری مو، سایه چشم)

 «تحریک» غالباً در نتیجه تراکم مواد زائد ایجاد می‌شود. این تراکم روزنه‌های لنز تماسی نرم را می‌بندد و می‌تواند به موارد زیر منجر شود: ( ناراحتی، بینایی ضعیف، تحریک چشمی)

«خشکی» هنگامی رخ می‌دهد که اشک طبیعی و مایعات چشمی دیگر از لنز تبخیر شوند: لنز، نرمی و انعطاف خود را از دست می‌دهد و در عوض شکننده و ناراحت کننده و بینایی تار و ضعیف می‌شود.

 

برای خواندن بخش اول- لنزهای تماسی چشم- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر