شاکری:

۲ شغله بودن اعضای شورای شهر جدید آفت بزرگی است

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان احصاء ۱۴ موضوع مهم شهر که باید مورد توجه شورای پنجم قرار بگیرد را به اعضای شورای جدید پیشنهاد داد تا ساز و کاری پیش‌بینی شود که انتصاب شهرداران مناطق و معاونان شهردار منوط به رای اعتماد اعضای شورای شهر باشد.

2 شغله بودن اعضای شورای شهر جدید آفت بزرگی استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز (سه شنبه) برگزار شد،اظهار کرد: 14نکته را برای اعضا شورای پنجم آماده کردم که به آن‌ها ارائه بدهم.

وی افزود: از وازرت کشور درخواست شمارش آرای 10درصد از صندوق ها را داشتم که این کار انجام نشد و این یک حق الناس بر گردن آن‌ها است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: نظارت شورا باید یک نظارت استصوابی باشد و بتواند این نظارت خود را اعمال کند.

شاکری با اشاره به اینکه تعامل مشترکی بین شهرداری و شورای شهر وجود دارد،تصریح کرد: کاهش تعداد اعضای شورای شهر از 31به 21نفر کار اعضای جدید شورا را با مشکل رو به رو کرده است،زیرا اعضا شورای چهارم با این تعداد زمان زیادی را صرف رسیدگی به امور شهر کردند و به خاطر آن، دیگر فعالیت های خود را تعطیل کردند وبیشتر اعضا بیش از 70ساعت  وقت برای امور شهر گذاشتند.

وی افزود: بنده هم ماهانه بیش از 230 ساعت برای شورا وقت گذاشته و مسوولیت خود در صدا و سیما و شرکت در برخی جلسات دیگر را رها کردم از این رو چندشغله بودن اعضای شورای پنجم به طور قطع آسیب‌ زا خواهد بود، و آفتی برای اعضای جدید است.

وی ادامه داد: تقسیم اعضای شورای پنجم بین 6کمیسیون کار مشکلی است و حتما باید واقع بینانه کار انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: شورای شهر در دوره چهارم مرکز پژوهش‌های مستقل را راه‌اندازی کرد، اما حرکت کوچکی بود که جریان ساز نشد و پاسخگوی نیاز شورا نبود. شورای پنجم باید تقویت این مرکز را دنبال کند تا بتواند در اظهارنظرهای تخصصی درباره طرح‌ها و لوایح در صحن شورا، به کار کارشناسی فشرده و عملیاتی این مرکز تکیه کند. نقش نرم افزارها و فن آوریهای نوین در فرآیند بهره مندی از اطلاعات و پژوهشها بسیار موثر است.

شاکری افزود:  ایجاد سامانه‌ای به منظور بهره‌مندی از نظرات شورایاران در تصویب طرح‌ها و لوایح و تصمیم‌سازی‌های مهم برای شهر امری ضروری است. شورایاری نهاد بسیار مهمی است که باید جدی گرفته شود و این ظرفیت وجود دارد که این نهاد را در امر نظارت استصوابی شورای شهر نیز دخیل کنیم. هرچند به اعتقاد من ورود شورایاران به امر اجرا ممکن است تالی فاسد به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: ورود اعضای شورای چهارم به این نهاد با تصویب برنامه پنج‌ساله دوم همزمان شد. با توجه به اینکه عده‌ای از اعضا سابقه حضور در شورا نداشتند، استقرار آن‌ها قدری زمان‌بر بود و بدون اینکه آسیب‌های برنامه اول را مطلع شوند، برنامه دوم را به سرعت تصویب کردند. در حالی که بسیاری از بندهای مهم این برنامه هنوز هم اجرایی نشده است، با وجود تذکرهای مکرر، بسیاری از آیین‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌های مربوط به پایش اثربخشی برنامه‌های اجرایی تصویب شده ذیل برنامه پنج‌ساله دوم نیز تهیه نشده و در نتیجه ابزاری برای سنجش برنامه در اختیار شورای شهر نیست.

شاکری ادامه داد:طراحی سامانه ایده های خلاق هم سطح مشارکت شهروندان را در ارائه ایده های نو برای کمک به اعضای شورا و مدیریت شهری بالا می‌برد.
  
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد:فرقی نمی‌کند که شهردار چه کسی باشد،بایدمدل ارتباط رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی میان شهردار و شورای شهر برقرار شود، به این ترتیب که اعضای شورای شهر به معاونان شهردار و شهرداران مناطق رای اعتماد بدهند تا به این ترتیب هم شورای مقتدر و قدرتمندی حاصل شود و هم شهردار به تنهایی ناچار نباشد در برابر شورا پاسخگوی کلیه اعمال مدیران ارشد و میانی خود باشد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان