برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش اول

Tomb of Tutankhamun, Valley of the Kings, Lauxor

برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش اول

یکی از بزرگترین و قدرتمندترین تمدن‌های تاریخ، مصر باستان بوده است که گنجینه‌های بسیاری را برای روزگار امروز باقی گذاشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از خارق‌العاده‌ترین شگفتی‌های مصر باستان را به شما معرفی کنیم.

مقبره توتانخ آمون، دره پادشاهان، اقصر

Tomb of Tutankhamun, Valley of the Kings, Lauxor

Tomb of Tutankhamun, Valley of the Kings, Lauxor

این ماسک طلایی و درخشان، یکی از شناخته‌شده‌ترین گنجینه‌های دنیای باستان به شمار می‌رود. این برای پادشاه مشهور مصر در بین سال‌های 1323 تا 1333 پیش از میلاد یعنی توتانخ آمون ساخته شده است. او فرزند آمنهوتپ چهارم و آخرین حاکم از سلسله خود بوده است. این مقبره توسط باستان شناس بریتانیایی هاوارد کارتر در سال 1922 میلادی کشف شده بود.

به این ماسک، لقب ماسک مرگ داده شده است. این ماسک حدود ده کیلوگرم وزن دارد و نشان می‌دهد که شاه یک عمامه راه راه و ریشی مصنوعی بر سر داشته است. در پیشانی این ماسک، یک الهه نخبت (یک کرکس) و وادجت (یک کبرا) قرار دارد. در پشت ماسک نیز نوشته‌هایی از کتاب مردگان قرار دارد. کتاب مردگان، یک نوشتار باستانی است. این ماسک را می‌توان یکی از نمادین‌ترین سمبل‌های مصر باستان دانست.

معبد یادبود حتشپسوت، دیر البهاری

Mortuary Temple of Hatshepsut, Deir el-Bahari

Mortuary Temple of Hatshepsut, Deir el-Bahari

این معبد خارق‌العاده، در پایین یک صخره در بخش غربی اقصر قرار گرفته است. تکمیل شدن این معبد حدود پانزده سال طول کشیده است. این معبد برای هیجدهمین سلسله فراعنه به نام حتشپسوت ساخته شده است. این فرعون در سال 1458 پیش از میلاد مرده است. این مبعد حدود سی متر ارتفاع دارد و دارای سه طبقه است.

مقبره مرروکا، سقاره

Tomb of Mereruka, Saqqara

Tomb of Mereruka, Saqqara

مقبره مرروکا، بزرگترین و تاثیرگذارترین مکان تدفین غیر سلطنتی مصر باستان بوده است. این مقبره خارق‌العاده را می‌توان در قبرستان گسترده سقاره پیدا کرد. این مقبره برای یک وزیر قدرتمند به نام مرروکا ساخته شده است که به شاه تتی، اولین فرعون از ششمین سلسله، در طی سال 2323 تا 2345 پیش از میلاد خدمت می‌کرده است. این مکان تماشایی دارای سی و سه اتاق است که در یکی از اتاق‌ها، می‌توان مجسمه وزیر را مشاهده کرد.

مرده‌شوی خانه، هرم جوزر، سقاره

Mortuary Temple, Pyramid of Djoser, Saqqara

Mortuary Temple, Pyramid of Djoser, Saqqara

یکی دیگر از شگفتی‌های قبرستان سقاره، مرده‌شوی خانه آن است که در طی سومین سلسله فراعنه در طی سال‌های 2670 تا 2613 پیش از میلادی ساخته شده است. بیرون این مکان به خوبی ساخته شده است و به جای آجر خشتی که در آن زمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته از سنگ استفاده شده است. این ساختمان بیش از ده متر ارتفاع دارد و تنها ورودی آن نیز بسیار باریک است و به دنبال آن نیز راهرویی قرار دارد که در اطراف آن مجموعه ستون‌هایی وجود دارد.

هرم سرخ، دهشور

Red Pyramid, Dahshur

Red Pyramid, Dahshur

هر سرخ که به عنوان هرم شمالی نیز شناخته می‌شود، بنای باستانی خارق‌العاده‌ای است که بزرگترین هرم در شهر اموات دهشور به شمار می‌رود. دهشور در چهل کیلومتری جنوب شهر قاهره قرار گرفته است. این هرم برای شاه سنفرو ساخته شده است. این هرم پس از هرم‌های بزرگ خوفو و خافره، سومین هرم بزرگ است. این هرم به دلیل رنگ متمایز و قرمز رنگ سنگ‌های خود، به هرم سرخ نامگذاری شده است.

ورودی معبد بزرگ، ابو سیمبل

The entrance of the Great Temple, Abu Simbel

The entrance of the Great Temple, Abu Simbel

این مکان جالب توجه در جنوب کشور مصر و در نزدیکی مرز سودان قرار گرفته است. این مکان در طی حکومت رامسس دوم در بین سال‌های 1279 تا 1213 پیش از میلاد در نوزدهمین سلسله ساخته شده است. این مجموعه شامل معبد بزرگ و معبد کوچک است که به عنوان معبد نفرتاری نیز شناخته می‌شود. معبد بزرگ توسط چهار مجسمه بسیار بزرگ به ارتفاع بیست متر محافظت می‌شده است.

معبد نفرتاری، ابو سیمبل

Temple of Nefertari, Abu Simbel

Temple of Nefertari, Abu Simbel

این معبد در کنار معبد بزرگ، در درون کوهستان قرار گرفته است. این معبد برای ملکه نفرتاری ساخته شده و برای هاثور، الهه عشق، لذت و باروری وقف شده است. این ملکه، اولین همسر شاه رامسس دوم بوده است. در ورودی این مبعد چهار مجسمه بزرگ قرار دارد که یکی از آنها، مجسمه خود ملکه است که بیش از ده متر ارتفاع دارد.

در درون این معبد نیز دیوارها به خوبی حک کاری شدند و تصاویری از ملکه نفرتاری به همراه خدایان و الهه‌ها را به نمایش گذاشته است. یونانیان باستان، هاثور را همان آفرودیت، خدای باروری و عشق خود، می‌دانستند.

معبد اقصر، الاقصر

Luxor Temple, Luxor

Luxor Temple, Luxor

معبد اقصر عمدتا توسط فرعون آمنهوتپ سوم در طی حکومتش در سال‌های 1386 تا 1353 پیش از میلاد ساخته شده است. کار ساخت این معبد بسیار بزرگ در اقصر توسط چندین فرعون دیگر ادامه یافته بود که شامل فرعون توتانخ آمون و رامسس دوم بوده است. دو مجسمه از رامسس دوم در ورودی این معبد قرار دارند که در طی سلسله هیجدهم ساخته شده است. این مجسمه گرانیتی با ارتفاع چهارده متر است.

هرم منکور، جیزه، قاهره

Pyramid of Menkaure, Giza Plateau, Cairo

Pyramid of Menkaure, Giza Plateau, Cairo

این هرم در بیست و شمین قرن پیش از میلاد ساخته شده است. این هرم، کوچک‌ترین هرمی از سه اهرام بزرگی است که در فلات جیزه قرار دارند. این سازه برای شاه منکور ساخته شده است و آخرین هرم این مکان بوده و در کنار هرم پدرش، خافره، و هرم پدر بزرگش، خوفو، قرار گرفته است. ارتفاع این هرم حدود شصت و پنج متر است و یکی از برجسته‌ترین مناظر مصر باستان به شمار می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان