ماهان شبکه ایرانیان

برندسازی انیمیشن در ایران؛ امیدی که با حمایت زنده می‌شود

برندسازی انیمیشن در ایران داستانی است که در ابتدای راه خود قرار دارد و تا حمایت های ویژه ای از تولید تا اکران صورت نگیرد، همین قدم های کوچک نیز به زودی از پا می افتند.

به گزارش مشرق، در هفته ای که گذشت، مرکز پویا نمایی صبا میزبان نشستی با عنوان «برند سازی آثار پویانمایی» بود که در این جلسه افرادی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن نیز حضور داشتند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن در این جلسه عنوان کرد که « پلتفرم‌ها عمده درآمدشان از پخش انیمیشن‌های خارجی است. »

وی با انتقاد از صدا و سیما گفت: «من هم به سازمان نقد دارم که چرا از این همه سرمایه‌ای که دارد استفاده نمی‌کند. تا زمانی که انیمیشن انتشار و توزیع درستی پیدا نکند نمی‌توانیم به سمت برندسازی برویم. »

سال هاست که کشورهایی نظیر ژاپن، آمریکا، فرانسه و کانادا سرمایه گذاری های سنگینی در حوزه انیمیشن انجام داده اند و سودآوری ارزی فراوانی بابت پیشرفت و توسعه در این حوزه نصیب آنها شده است.

برندسازی انیمیشن در ایران؛ امیدی که با حمایت زنده می‌شود

امروزه گردش ســرمایه مربوط به حوزه صنعت خلاق انیمیشــن حدود 250 میلیارد دلار در جهان اســت که به فعالیت‌های کشــورهای ژاپن، آمریــکا، فرانسه، کانادا، چین، کره جنوبــی، هند و چند کشــور دیگر اختصاص دارد. کشــور ژاپن با داشــتن 50 درصد از حجم گردش ســرمایه در رتبه اول انیمیشن سازی دنیا قرار دارد و پس‌ازآن آمریکا با 40 درصد جایــگاه دوم را به خــود اختصاص داده اســت.

کمپانی‌های بزرگــی در حوزه ساخت انیمیشن در سطح دنیا فعالیت می‌کنند که از جمله موفق‌ترین آنها می‌توان به پیکسار، والت دیزنی پیکچرز، دریم ورکس، آی آل ام، وتا دیجیتال و سونی پیکچرز اشاره کرد.
پیکسار به عنوان موفق‌ترین کمپانی انیمیشن‌سازی در جهان در طول 20 سال ســابقه خود حدود 10 میلیارد دلار از طریق ســاخت انیمیشن درآمد کسب کرده اســت که در مقایسه با سایر صنایع خلاق رقم قابل‌توجهی به شــمار می‌رود. والت دیزنی پیکچــرز نیز یکــی از زیرمجموعه‌های کمپانی والت دیزنی است که در حیطه ساخت انیمیشــن فعالیت می‌کند و ســالانه حدود 4 میلیارد دلار درآمد دارد.

در حال حاضر با جستجویی ساده ای در اینترنت می شود به آسانی به میزان اهمیت و ارزآوری این هنر- صنعت پویا پی برد؛ حوزه ای که به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان انیمیشن در ایران، علاقه مندان و طرفداران توانا و مستعد خود را پیدا کرده و آنها بدون کمترین حمایت های مستمر دولتی و سازمان یافته، توانسته اند علم این هنر را فرا گرفته و با تولید انیمیشن های کوتاه و بلند و دریافت جوایز متعدد از جشنواره های مختلف بین المللی، نامی برای خود دست و پا کنند.

اما گرفتن این جوایز متعدد هیچ کدام باعث برندسازی برای آن محصول نمی شود و برای تکمیل این پازل، عوامل دیگری باید دست به دست هم دهند تا این پازل را کامل کنند.

یکی از اضلاع این پازل برای برند سازی، آماده کردن بستری مناسب برای اکران انیمیشن های کوتاه و بلندی است که تولید شده، در جشنواره های مختلف شرکت کرده و معمولا بهترین جوایز آن جشنواره را از آن خود کرده ولی در راه اکران با بیشترین مشکل مواجه می شوند؛ علاوه بر شبکه های مختلف صدا و سیما از پویا، امید، نمایش، تماشا و مستند که می توانند درگاهی برای پخش این آثار باشند، پلتفرم های شبکه نمایش خانگی نیز که امروزه طرفداران فراوانی برای خود دست و پا کرده اند، یکی دیگر از راه های پخش این آثار به شمار می روند.

برندسازی انیمیشن در ایران؛ امیدی که با حمایت زنده می‌شود

آثار بلند انیمیشن های سینمایی نیز با همیاری معاونت سینمایی در اکران های بلند مدت در سالن های سینما، می توانند راهی برای سودآوری پیدا کنند؛ وزارت آموزش و پرورش نیز در دستورالعملی ثابت می تواند زنگ سینما را در هفته در مدارس به صدا درآورد و با بردن دانش آموزان به سینما و دیدن این آثار، در این پازل برند سازی کمک کند.

پس از اینکه صدا و سیما و سینما کارشان را به درستی انجام دادند، بازار بزرگ لوازم التحریر و اسباب بازی در این پازل می تواند با حضور موفق خود در خلق شخصیت های این انیمیشن ها بر روی آثار خود، گام بلندی در داستان برند سازی انجام دهد؛ گامی که به واقع تکمیل کننده این پازل است و بدون شک سودآوری فراوانی نصیب این حوزه می کند.

در داستان برندسازی انیمیشن، ما در ابتدای این راه پرپیچ و خم قرار داریم و با این وجود شخصیت های انیمیشن «شکرستان» و «پهلوانان» توانسته اند تا حدودی در این راه موفق عمل کنند و راه را برای حضور سایر شخصیت های انیمیشن های بلند و کوتاه هموار کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان