پاندمی چه تاثیری بر شرکت شما داشته؟
این اتفاق باعث شد 160 فروشگاه ما در سراسر جهان تحت تاثیر قرار بگیرند.ما در تمام این مدت، جویای اوضاع همه افرادمان بودیم.سال پیش، ما در حال تولید مجموعه ساعتهای المپیک و جیمز باند بودیم.برنامههای بزرگی داشتیم و مجبور بودیم خودمان را با شرایط پیش آمده نیز، سازگار کنیم.اما محصولاتی که پارسال عرضه کردیم، مثل سیلور اسنوپی و مدل جدید اسپید مستر، کمک کردند پویا باشیم و با پشتکار به کارمان ادامه دهیم.
نمیخواهم از واژه «بد » استفاده کنم. قطعا دوران چالشها بوده و با چیزهای غیرمنتظرهای روبهرو شدیم.اما امگا شرکتی است که از 1848 تا امروز در حال فعالیت است و طی این سالها، با فراز و نشیبها و تحولات اقتصادی جهانی بسیاری روبهرو بوده اما همیشه راهی برای سازگاری با شرایط و ادامه دادن پیدا کردهایم.در حال حاضر داریم استراتژی خودمان را متناسب با تحولات، تغییر میدهیم اما مطمئنم که در سالهای پیش رو با اتفاقات مثبتی روبهرو خواهیم شد.
در سال 2020، وضعیت فروش چطور بود؟ با توجه به اینکه کل صنعت تحت فشار بود.
قطعا ضررهایی داشتیم چون بعضی کشورها کاملا تعطیل و قرنطینه شده بودند، مثل سوئیس که به هیچ توریستی اجازه ورود نمیداد اما مدلهایی مثل اسپید مستر، پارسال غوغا کردند.در چین و آمریکا فروش خیلی خوبی داشتیم و منتظریم که همه کشورها کاملا به روال قبل برگردند.طی این مدت فهمیدیم که مهمترین مساله، حفظ ارتباط و دسترسی به مردم از طریق موبایلهایشان یا گفتوگو با آنهاست.
شرکت امگا در زمینه تکنولوژی و پایداری چه سیاستهایی دارد؟
بنیانگذار شرکت ما ایدهها و پروژههای شگفتانگیزی داشت و میلیونها دلار را خرج مواد خام و ایدههای جدید کرد.ما نخستین برندی هستیم که یک دستبند بازیافتشده تولید کردیم.ما همچنین حواسمان به خواستههای مشتریها هم هست.در رابطه با پایداری باید بگویم که همین ساختمانی که الان در آن هستم، از چوب ساخته شده.
چشمانداز ما کاملا شفاف است.تجارت الکترونیک یکی از راههای جذاب فروش است و ما داریم هر روز آن را گسترش میدهیم.و من معتقدم که این روش، محدود به طراحی یک سایت یا جایی برای کلیک کردن نیست بلکه فراهم آوردن یک تجربه بیعیب و نقص برای مشتری است، به ویژه در زمینه تحویل محصول.
این روزها شاهد گرایش برندها به رویکردهای پایدار و کاهش رد پای کربن هستیم.امگا بهطور مشخص، چطور در این راستا قدم برداشته؟
محیط زیست، یکی از مسائل مهمیاست که ما در امگا همواره در نظر داشتهایم.طی سالهای اخیر، ما با سازمانهایی مثل «بنیاد سیاره خوب» همکاری داشتیم تا آگاهی مردم نسبت به نیازهای کره زمین را بالا ببریم.بهعلاوه، تغییراتی در نحوه کار کردنمان ایجاد کردهایم.یکی از بهترین نمونهها، کارخانهمان در برن است که بسیاری از شاخصهای دوستدار محیط زیست در ساخت آن لحاظ شده، از جمله پنلهای خورشیدی و انرژیهای تجدیدپذیر.
آیا قصد دارید در حوزه محصولات دست دوم نیز فعالیت داشته باشید؟ اگر بله، چطور؟
قطعا.در واقع ما همین الان در این مسیر هستیم.این روزها مردم دنیا گرایش بیشتری به محصولات دست دوم و به اصطلاح «وینتج»، پیدا کردهاند.این بازار رو به گسترش است و حس میکنم ما در امگا وظیفه داریم این گسترش را حمایت کنیم. اخیرا یک گواهی به نام «تاییدیه اصل بودن » را معرفی و اجرا کردیم که اگر شما یک ساعت دست دوم امگا بخرید، کارشناسان ما در سوئیس، آن را چک میکنند تا ببینند اصل است یا نه. این کمک میکند خریداران و فروشندگان، اعتماد بیشتری داشته باشند و شفافیت این بازار را افزایش میدهد.
آیا به نظرتان خردهفروشیها در آینده از بین خواهند رفت؟
دورنمای دیجیتال در حال گسترش است و شک ندارم که تجارت و ارتباطات، کماکان در همین مسیر خواهند بود.ما همین حالا یک پلتفرم تجارت الکترونیک و کانالهای اجتماعی قدرتمندی داریم اما به هیچوجه شبکه ارتباطی بوتیکهایمان را رها نخواهیم کرد. (با اینکه تکنولوژی در حال گسترش است) اما هنوز هم خیلیها هستند که دوست دارند خریدشان حضوری باشد.
یکی از مشکلات مشتریهای جوان، هزینههای خدمات پس از فروش است.آیا برنامهای برای ارائه خدمات و تعمیرات در بلندمدت دارید که این نگرانی رفع شود؟ (مثل کاری که مرسدس بنز میکند)
خب ما همین حالا هم یک گارانتی پنج ساله داریم که شامل همه ساعتهایمان در سراسر جهان میشود.در ساعتسازی، کمتر شرکتی چنین خدماتی ارائه میکند.علاوه بر اینها، من شخصا به خریداران جوانمان ضمانت میدهم که ما در کنارشان و همیشه آماده شنیدن نگرانیهایشان هستیم و تا جایی که در کنترل ما باشد، هر مشکلی را با سرعت و اثربخشی هر چه تمامتر، حل میکنیم.
شما بیش از دو دهه است که در این شرکت حضور دارید.سیر تکاملی برندتان را چطور میبینید؟
وقتی در سال 1996 به این شرکت پیوستم، برند امگا قصد داشت دست به اقدامات بزرگی بزند.همان دوران بود که ما نخستین سفیر خود، یعنی سیندی کرافورد (بازیگر آمریکایی) را معرفی کردیم و وارد پروژههای مشترکی مثل جیمز باند شدیم.
از آن موقع، من در بسیاری از تغییرات و تکامل شرکت نقش و حضور داشتم.ما مخصوصا در زمینه دقت کرنومترها و تولید مواد جدید و فروش دیجیتالی، همواره در حال تکامل و اصلاح هستیم و دوست داریم در ساعتسازی، پیشرو باشیم.
امگا در زمینه تولید صفر تا صد و نوآوری، سرمایهگذاری فراوانی کرده.این چه اهمیتی در مسیر آینده برند در رابطه با توسعه محصول و فلسفه امگا دارد؟
دقت، همیشه در امگا اولویت بوده.ما همیشه دوست داریم تحقیق و نوآوری کنیم و برای افزایش دقت محصولاتمان، سرمایهگذاری کنیم.به نظر من، این به مشتریها نشان میدهد که به آنها اهمیت میدهیم.
ثابت میکند که حاضریم برای افزایش کیفیت، حتی به میزانی ناچیز، هر کاری بکنیم.به همین علت، اقدامات استثنایی، نماد هویت امگا هستند و ما کماکان این فلسفه را حفظ خواهیم کرد.
درباره گواهی «مستر کرنومتر» برایمان بگویید.
اغلب ساعتهای سوئیسی برای دریافت رتبه، ابتدا باید گواهیای به نام COSC دریافت کنند.آنها ملاکهایی دارند که محصول، باید آنها را دارا باشد.استانداردهای ما در رابطه با دقت، عملکرد و مقاومت مغناطیسی حتی از معیارهای COSC هم بهتر است. ما برای اثبات این قضیه، گواهی «مستر کرنومتر» را با کمک موسسه فدرال مترولوژی سوئیس، طراحی کردیم و حالا ساعتهای امگا پس از عبور از تستهای COSC، یک تست هشت مرحلهای را نیز پشت سر میگذارند که معیارهای دقیقتری دارد. این به مشتری اطمینان و اعتماد میدهد.حالا مشتریهای ما میدانند محصولی که خریدهاند دو بار مورد تایید
قرار گرفته.
دو دهه از تولید ساعتهای Co Axial (هم محور) میگذرد.طی این مدت، از این اقدام چه درسهایی گرفتید؟ چه از زاویه مشتری و چه از بُعد فنی.
از نظر فنی، این ساعتها موفقیت چشمگیری برای ما بودهاند.این نشان داده که امگا قادر به ایجاد انقلابی در ساعتسازی است، نه تنها از نظر کیفیت بلکه در مقیاس.
این چالشی بود که سایر برندها در رفع آن ناتوان بودند.برای مشتریها، این اتفاق، یک جور بهبود کیفیت بود.این سیستم، دروازهای به سوی نوآوریهای بیشتر بود.
از سفیران امگا گفتید.این طرح و طرح اسپانسر شدن، دو تعهد اصلی شرکت امگا هستند.آیا اینها فشار را بر شما بیشتر نکرده؟
اصلا فشار نیست، لذت است.میراث و اشتیاق امگا در دنیا مثالزدنی است.ما تیمهایی داریم که هر کدام در حوزه متفاوتی کار میکنند و خود را وقف کارشان کردهاند.به همین خاطر، ما در هر پروژهای با قدرت پیش میرویم.وقتی تنوع در تیمها زیاد باشد، خلاقیت بیشتر میشود.
پروژههایی مثل جیمز باند، به ما کمک میکنند محصولات خاصی بسازیم که همه در اقصی نقاط جهان، عاشقشان هستند.اگر خوب برنامهریزی کنید و از زمانتان هوشمندانه استفاده کنید، فشاری بر شما وارد نخواهد شد.
امگا تا چه حد به «سوئیسی بودن» متعهد است؟
ما با افتخار، ساخت سوئیـس هستیم (Swiss Made یا ساخت سوئیس به ساعتهایی اطلاق میشود که در منطقه سوئیس ساخته شده باشند) .این بخشی از هویت ماست.ما این عنوان را، نشانه کیفیت میدانیم.امگا از استانداردهای ساعتهای سوئیسی فراتر رفته.تقریبا تک تک قطعات ساعتهای ما همینجا در سوئیس ساخته و مونتاژ میشوند.
و سوال آخر اینکه، چه چالشهایی در انتظار ساعتسازی سوئیس است؟
بزرگترین چالش به نظرم این است ساعتها برای نسلهای جدید، جذاب باشند.این نسلها به اطلاعات بسیاری دسترسی دارند، از جمله به ویدئوها، وبلاگها، نظرات کاربران و مقالات.پس باید بتوانی نظرشان را جلب کنی.بخش مهمی از این ماجرا، اصالت و ساخت محصول با کیفیت است که نسل جوان بتوانند آن را باور کنند.علاوه بر این، حضور دیجیتال یک برند خیلی مهم است، نه فقط از طریق شبکههای اجتماعی و وبسایتها، بلکه گسترش فروش و ارتباطات آنلاین.با افتخار میگویم که امگا از این نظر، همین حالا هم کلی جلو است.