به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، درحالیکه در ماههای گذشته انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دفعات در مورد رویکرد وزارت صنعت و زیر مجموعههای آن در مورد ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حذف واردکنندگان متفرقه از بازار هشدار داده بود، این بار سازمان حمایت در موضع گیری عجیب خودروهای وارد شده توسط شرکتهای گری مارکت را فاقد استاندارد خواند. درحالیکه تمامی این خودروها زیر نظر همین سازمان و از درگاه های قانونی گمرک به کشور میرسد.
در همین رابطه میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اظهارات سازمان حمایت در مورد خودروهای واردشده توسط گری مارکت و ساماندهی بازار خودرو گفت: اگر خودروی غیر استانداردی توسط هر شرکتی خواه رسمی و یا غیر رسمی به کشور وارد شده و پلاک شده است، این نشان از ضعف عدیده سازمان حمایت و متولیان وزارت صنعت است، چرا که سازمان ناظر بر این امر سازمان حمایت است و طبیعی است که در هر بازاری سوداگران درصدد سواستفاده هستند اما این سازمان حمایت است که بر خلاف ادعاهای روی کاغذش، اقدامی عملی در این راستا نداشته و بنا به دلایلی نامعلوم با این امر مماشات کرده است.
وی تصریح کرد: بیانیه سازمان حمایت به وضوح نشان میدهد که این مجموعه قادر به نظارت بر بازار خودروهای خارجی نیست، چرا که در آئیننامه 28 فروردینماه سال گذشته هیات وزیران مواردی برای وجاهت قانونی فعالیت شرکتهای گری مارکت تاکید شده بود که این آئیننامه بازهم توسط دولت دستخوش تغییر شد و به تأمین 3 درصد هزینه گمرکی برای اخذ گارانتی از شرکتهای نماینده تغییر شکل داد. این روند نابسامان با تغییرات هر روزه قوانین تا جایی پیش رفت که اکنون واردات برای شرکت های فاقد نماینده که سهم بالایی در واردات و رقابتی کردن بازار دارند از گردونه بازار کنار گذاشته شدهاند.
رضایی با اشاره به عدم شناخت و تسلط سازمان حمایت از بازار خودروهای خارجی گفت: اکنون شرکتهای به زعم وزارت صنعت نماینده رسمی نیز به لزوم حضور شرکتهای فاقد نماینده و گری مارکت در بازار اذعان دارند و بارها گفتهاند که بدون وجود شرکتهای فاقد نمایندگی توانایی تامین عرضه خودرو برای مشتریان این بازار را ندارند، اما سازمان حمایت همچنان اصرار دارد که این شرکتها نباید در بازار حضور داشته باشند، این امر مصداق جاده صاف کنی این سازمان برای برخی از مافیای واردکنندگان است و معنای دیگری ندارد.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه افزود: سازمان حمایت در جایگاهی نیست که فعالیت صنفی شرکتها را زیر سوال ببرد و در راستای انگیزههای شخصی مدیران خود و وزارت صنعت اهداف اساسی اقتصاد مقاومتی را مورد بیاعتنایی قرار دهد، چرا که سپردن امور به دست مردم و شرکتهای که به دنبال رشد و تعالی اقتصاد ایران هستند از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است. درحالیکه در بطن عملکرد سازمان حمایت به نوعی فراموشی اقتصاد مقاومتی و پشت کردن به سیاست های اصلی نظام اولویت اصلی آنان است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به چشم انداز برنامه ششم و سیاستهای کوچک سازی دولت گفت: همانطور که پیشتر گفته شده بود سازمان حمایت از جمله مجموعههای در آستانه انحلال است که به دلیل نبود توجیه کارشناسی و عملکردی در ماهیت فعالیتهایش به زودی منحل خواهد شد، در همین راستا مدیران وزارت صنعت و این سازمان در راستای تلاش برای ادامه حیات سازمان متبوعشان از هرگونه رویکرد که با منافع مردم و شرکتهای کوچک مغایر باشد، دریغ نمیکنند.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه که وزارت صنعت گروهی را به عنوان شرکتهای صاحب نمایندگی معرفی کرد اما همچنان این امر به تایید شرکتهای مادر نرسیده است. با این وجود اما وزارت صنعت و سازمان حمایت از هیچ تلاشی برای دامن زدن به انحصار برای این شرکت ها دریغ نمی کنند.
رضایی در پایان گفت: این موضوع با فرار رو به جلوی سازمان حمایت در نسبت دادن خودروهای غیر استاندارد به شرکت های غیر نماینده بار دیگر ضعف این سازمان را در مدیریت و نظارت بر بازار خودروهای خارجی نمایان میکند. چرا که اگر تخلفی هم صورت گرفته در خواب غفلت مدیران این مجموعه بوده است.