زیان میلیاردی شرکت‌ها از حذف ردیاب‌ تبلیغاتی اپل

تصمیم اپل برای مسدود کردن ردیابی کراس پلتفرم شبکه‌های اجتماعی ازجمله اسنپ، فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب، به شدت به کسب و کار تبلیغاتی این شرکت‌ها ضرر زده است.

زیان میلیاردی شرکت‌ها از حذف ردیاب‌ تبلیغاتی اپل

به نظر می‌رسد که اپل درنتیجه تغییر سیاست‌های خود در حال تحکیم قدرت‌اش در بازار تبلیغات است

تصمیم اپل برای مسدود کردن ردیابی کراس پلتفرم شبکه‌های اجتماعی ازجمله اسنپ، فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب، به شدت به کسب و کار تبلیغاتی این شرکت‌ها ضرر زده است.

توضیح: کراس پلتفرم (Cross-Platform) یا چند پلتفرمی در اصطلاح به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که روی چند محیط رایانشی شامل سخت‌افزارها یا سیستم‌عامل‌های مختلف ازجمله مایکروسافت ویندوز، لینوکس، مک‌ او‌اس، آی اُ اس و اندروید قابل‌اجرا هستند.

شفافیت ردیابی اپلیکیشن‌ها، که سازنده آیفون آن را در ماه آوریل عرضه کرد، اپلیکیشن‌ها را مجبور کرد پیش از ردیابی کاربران برای ارائه تبلیغات هدفمند شخصی‌سازی‌شده، کسب اجازه کنند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ازآنجایی‌که بسیاری از کاربران از انجام این کار صرف‌نظر کرده و انتقال اطلاعات خود را به شرکت‌های تبلیغاتی رد کرده‌اند، تخمین زده می‌شود که این چهار شرکت فناوری 12 درصد از درآمد خود – معادل 9٫85 میلیارد دلار- را از دست داده‌اند.

اسنپ که مالک اسنپ چت است، به‌دلیل تمرکز بر بازار موبایل و فیس‌بوک به دلیل گستردگی به شکل قابل‌توجهی بیشتر از سایر پلتفرم‌ها ضرر کردند. کارشناس‌ها  می‌گویند که تیک‌تاک در حال تبدیل‌شدن به  یک مشتری بالقوه جذاب‌ است، زیرا از تبلیغات در فیس‌بوک ارزان‌تر است.

اریک سیفرت، مشاورفناوری، به فایننشال تایمز می‌گوید: «برخی از پلتفرم‌ها که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند -به‌ویژه فیس‌بوک- باید به‌خاطر قانون جدید اِی‌تی‌تی [ATT شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل] سازوکار خود را از ابتدا بازسازی کنند.»

«باورمن این است که ایجاد زیرساخت جدید دست‌کم یک سال زمان نیاز دارد. لازم است چارچوب‌های تازه‌ای از ابتدا ایجاد شوند و پیش از آنکه مورداستفاده تعداد زیادی از کاربران قرار گیرد، به‌طور گسترده‌ای آزمایش شوند.»

بااین‌حال به نظر می‌رسد که اپل درنتیجه تغییر سیاست‌های خود در حال تحکیم قدرت‌اش در بازار تبلیغات است.

فایننشال تایمز در ماه آوریل گزارش داد که شرکت اپل در پی تغییراین سیاست، کسب و کار خود را گسترش خواهد داد و کریگ فدریگی، مدیر بخش نرم‌افزار شرکت، به وال‌استریت ژورنال گفت که اپلیکیشن‌های خود اپل -‌مانند موسیقی، اخبار، سرویس بازی اپل، آرکید، فیتنس، و تی‌وی -‌از نمایش درخواست اِی‌تی‌تی [شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل] معاف شده‌اند زیرا «آن‌ها کاربران را از طریق اپلیکیشن‌هایی که مالک آن نیستند ردیابی نمی‌کنند.»

آدام موسری، مدیر اینستاگرام، به‌عنوان یکی از منتقدان گفته که این تغییرات ناعادلانه است و او «خوشحال می‌شود زبانی را بپذیرد که اپل برای محصول‌هایش استفاده می‌کند.»

بااین‌حال، مدیر بخش مهندسی حریم خصوصی اپل گفته است که این به‌روزرسانی مناقشه‌برانگیز تلاشی برای حصول اطمینان از اینکه کاربران «تجربه‌ای عالی دارند و به حقوقشان احترام گذاشته می‌شود» است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان