خواص روغن سداب و فواید بی نظیر آن برای سلامت پوست

به طور کلی سداب از دسته داروهای مهم در درمان بیماری ها محسوب می شود که می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی فواید و خواص روغن سداب آشنا شوید.

خواص روغن سداب و فواید بی نظیر آن برای سلامت پوست

در واقع روغن سداب یکی از رایج ترین داروهای گیاهی محسوب می شود که در فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای که دانشمندان با انجام تحقیقات بر روی خواص روغن سداب به این نتیجه رسیده اند که این روغن دارای ترکیبات فوق العاده ای مانند برگاپتن، نانون، بوتانون، نونیل استات، پسورالن، گزانتوتوکسین و اندکانون است.

آشنایی با خواص روغن سداب

بهتر است بدانید که در واقع سداب یک گیاه سخت و همیشه سبز محسوب می شود که بومی مناطق مدیترانه و جزایر قناری خواهد بود. این گیاه معمولا در مکان های صخره ای، سنگی و سواحل خشک که اغلب در آن سنگ آهک یافت می شود، رشد خواهد کرد. ساقه سداب اغلب در قسمت پایینی گیاه قرار دارد و برگ های متناوب آن نیز دو الی سه قلو و عمدتا به رنگ آبی مایل به سبز هستند که بوی قوی و نامطبوعی هم خواهند داشت.

خصوصیات و خواص روغن سداب

برگ های سداب معمولا طعمی کاملا ترش، تلخ و آبکی دارند. همچنین شکوفه های آن نیز از ماه ژوئن تا سپتامبر تشکیل می شوند و دارای گل هایی به رنگ سبز مایل به زرد هستند. کاسبرگ های کوچک همیشه سبز معمولا 0.6 تا 0.9 متر طول و تقریبا عریض هستند که ساقه ها در نزدیکی پایین چوبی خواهند بود اما در قسمت های بالاتر علفی خواهند بود.

برگ ها نیز تقریبا طولی 7.7 تا 7.12 سانتی متر دارند که به صورت پشته در قسمت های طویل یا قاشقی شکل از یکدیگر جدا شده اند. به صراحت می توان گفت که هر گل 1.4 سانتی متر دارای چهار گلبرگ خمیده مقعر است و همچنین میوه آن یک پوسته بافت دار است که به سطوح چند وجهی تقسیم خواهد شد.

توجه داشته باشید که گیاه سداب حاوی کاپریلیک، پلارگونیک، فلاونوئید ها، اسید های کاپرینیک، فورانوکومارین ها، آلکالوئیدها، ویتامین P و K و همچنین اسانس است. مهم ترین ترکیب آن نیز زمتیل نونیل کتون خواهد بود که از آن اغلب در صنعت عطرسازی و طهم دهنده های صنعتی استفاده خواهد شد.

فواید استفاده از روغن:

به صراحت می توان گفت خواص روغن سداب از گذشته تاکنون مورد توجه بسیاری از انسان ها قرار گرفته که با این حال در ادامه سعی داریم شما را با برخی از این مزیت ها آشنا نماییم:

فواید استفاده از گیاه سداب

  • ضد قارچ:

همانطور که می دانید قارچ یکی از عارضه های پوستی است که می تواند روی پوست یا به صورت درون جلدی ظاهر گردد. در واقع هر بخشی از بدن که در معرض گرما و رطوبت باشد احتمال ابتلای آن به قارچ بیشتر خواهد بود. درماتونیت از نوع قارچ پوستی محسوب می شود که اغلب به عنوان پای ورزشکار شناخته می شود. این روغن دارای خاصیت ضد قارچی است که می توانید از آن برای درمانی عفونت های قارچی استفاده نمایید و همچنین روغن سداب می تواند موجب بهبودی قارچ پای ورزشکار و درماتیت نیز شود.

  • حفظ سلامت پوست:

روغن سداب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می تواند از پوست شما در برابر آلایندگی و رادیکال های آزاد محافظت نماید و در نهایت پوستی زیبا و شفاف به شما ارائه دهد.

  • آرام بخشی:

این روغن دارای خاصیت آرام بخش است و به خاطر داشتن نوروتوکسین می تواند با القای بی حسی عقب را تسکین دهد. با ماساز این روغن می توانید سیستم بدن بدنتان را آرام کنید و همچنین بیمار را از تنش و اضطراب رها کنید. برای استفاده از مزیت آرامش بخشی روغن سداب بایستی چندین قطره از آن را به دستگاه بخور اضافه نمایید و بعد از بوی معطر و خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

چگونگی استفاده از روغن سداب

  • از بین بردن شپش ها:

همانطور که می دانید شپش حشره ای کوچک است که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به شوره سر دارد. این حشره با حرکت دادن مو از آن جدا نمی شود و اغلب در میان کودکان هم شایع خواهد بود. اگر قصد درمان این حشره را دارید می توانید از روغن سداب استفاده نمایید. به این صورت که آن را با یکی از روغن های حامل مانند زیتون یا روغن بادام ترکیب نمایید، روی پوست سر بریزید و موها را شانه بزنید. همچنین می توانید به جای مو روغن سداب را روی شانه خود بریزید و پس از گذشت ده دقیقه موها را با استفاده از شامپو شسته و آبکشی نمایید.

  • درمان بیماری های گوش:

در واقع گوش از اعضای مهم بدن است که موجب انتقال صدا و برقراری ارتباط ما به محیط اطرافمان می شود. روغن سداب روغنی ارگانک و گیاهی است که هیچ گونه ضرری هم ندارد و مناسب برای درمان انواع بیماری های گوش مانند وز وز گوش، درد گوش، عفونت گوش، مننژیت، درمان کم شنواییف تجمع چرک گوش یا وجود جسم خارجی و درمان سرگیجه که به خاطر جمع شدن آب در گ.ش به وجود خواهد آمد.

برای مصرف روغن سداب برای درمان گوش بایستی هر شب یک الی دو قطره درون هر گوش بریزید و سپس روی آن پنبه قرار دهید. توصیه می شود که برای رسیدن به نتیجه دلخواه یک هفته در میان تکرار نمایید تا به بهبودی کامل برسید.

  • از بین بردن محل گزیدگی حشرات:

نیش حشرات مشکلی شایع و در اغلب موارد بی خطر است که تنها مسئله آن تورم و التهاب ناشی از نیش خواهد بود و تقریبا چندین ساعت یا چندین روز باقی خواهد ماند. به منظور پیشگیری و حتی درمان نیش حشرات می توانید از روغن سداب به عنوان یک درمان خانگی استفاده نمایید به این صورت که چندین قطره از آن را بر روی محل گزیدگی بمالید تا کامل جذب پوست شود.

موثر بودن سداب در درمان بیماری ها

  • کاهش التهاب با روغن سداب:

امروزه التهاب به عنوان یکی از مهم ترین ریشه بیماری های مزمن شناخته می شود که از جمله ان ها می توان به آرتریت و نقرس اشاره کرد. این بیماری ها مانند بسیاری از مشکلات التهابی درمان منحصر به فردی ندارند. به همین خاطر می توانید از رژیم های غذایی سالم و مواد طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها استفاده نمایید.

از جمله رایج ترین این مواد ضد التهابی می توان به روغن سداب اشاره کرد که امروزه در بسیاری از کشور های جهان به عنوان یک داروی مهم در کاش علائم آرتریت در نظر گرفته می شود.

  • درمان بیماری های ریوی:

معمولا عفونت ریوی می تواند در اثر وجود قارچ، باکتری و ویروس در بدن رخ دهد که از خفیف تا شدید متغیر خواهد بود. از علائم بروز این بیماری می توان به سرفه ای که مخاط غلیظی داشته باشد، درد تیز و سوزاننده قفسه سینه، خس خس سینه، تنگی نفس، آبریزش بینی، خستگی و درد بدن اشاره کرد.

برای درمان این بیماری می توانید از روغن سداب استفاده نمایید بدین صورت که هر شب کتف، شانه و سینه را چندین قطره از روغن سداب روغن مالی نمایید.

  • بهبود هضم:

یکی از خواص مهم روغن سداب بهبود هضم در افراد است به گونه ای که موسسه بهداشت و سلامت عمومی ایالات متحده آمریکا از افزایش نرخ بیماری های گوارشی در سال 2017 خبر داده است. برای اینکه یک دستگاه گوارش قوی داشته باشید بهتر است از مواد طبیعی مانند این روغن استفاده نمایید. همچنین که روغن سداب در پیشگیری از بیماری هایی مانند مانند مشکل نفخ شکم، یبوست و رفلاکس معده نیز موثر خواهد بود.

فویاد سداب بر درمان بیماری ها

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب فواید گیاه فاخره و گیاه آگاو نیز آشنا شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان