فریاد زدن ممنوع

بسیاری از افراد در زمان توضیح دادن، تذکر دادن، یادآوری کردن و خلاصه زمانی که می‌خواهند حرفی را به کسی بفهمانند یا بگویند زود عصبانی می‌شوند، از کوره در می‌روند و به جای ارائه ی توضیح بیشتر و کامل تر، صدای خود را بلند تر می‌کنند.

فریاد زدن ممنوع

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

آیا شما هم جزو کسانی هستید که وقتی طرف مقابل و خصوصا همسر یا فرزندانتان متوجه منظورتان نمی‌شوند، فریاد می‌زنید؟ یعنی همان جملات قبلی را با صدای بلندتر و بصورت هوار زدن تکرار می‌کنید؟

متاسفانه بسیاری از افراد در زمان توضیح دادن، تذکر دادن، یادآوری کردن و خلاصه زمانی که می‌خواهند حرفی را به کسی بفهمانند یا بگویند زود عصبانی می‌شوند، از کوره در می‌روند و به جای ارائه ی  توضیح بیشتر و کامل تر، صدای خود را بلند تر می‌کنند و همین باعث می‌شود که طرف مقابل باز هم متوجه منظور یا حرف آنها نشود .
«دکتر برگر» استاد دانشگاه روانشناسی در کالیفرنیا و یکی از محققان برجسته در این زمینه می‌گوید: تحقیقات نشان داده است که تغییر تُنِ صدا (بلند‌‌‌تر صحبت کردن) انتخاب پایه‌‌ای و اولیه ذهن است. استفاده از این روش به عنوان یک انتخاب اتوماتیک ذهنی برای مغز تعریف شده است، و در واقع از دیدگاه روانشناسی شناختی این روش آسان‌‌‌ترین و اصلی‌‌‌ترین شیوه برای سرهم بندی کردن موضوع به شمار می‌آید روشی که اگر چه آسان‌‌‌ترین به نظر می‌رسد اما مشکلات خاص خودش را دارد و در عمل به جای روش فهماندن، بیشتر به یک ضد روش شبیه است. 
تحقیقات نشان می‌دهند از آنجائیکه تغییر کلی در ساختار جملات و نحوه اعلام یا بیان موضوع زحمت زیادی برای بیشتر افراد دارد و میزان بالایی از انرژی (مغز) آنها را مصرف می‌کند، اغلب مردم تمایل دارند که به کم هزینه‌‌‌ترین عمل که همان تکرار با صدای بلند و بلندتر است رو بیاورند و در واقع بجای تغییر بار محتوایی مطلبی که بیان می‌کنند به تغییر تن صدایشان متوسل شوند! کاری که در نهایت، نتیجه‌ای نخواهد داشت.
وقتی شما مطلبی را به همسر یا فرزند، یا حتی همکار و همسایه خود می‌گویید و او  متوجه منظور شما نمی شود لازم نیست صدایتان را بلندتر کنید . تنها لازم است موضوع را به شکل دیگری توضیح بدهید. لازم است کلمات دیگری انتخاب کنید، کمی مفصل‌تر و با جزئیات و گاهی با مثال حرف خود را بزنید. در واقع باید سعی کنید با شناخت طرف مقابل و شناخت ادبیات کلامی او، و میزان درک و فهم و قدرت اندیشه او موضوع را خرد کنید و بیشتر توضیح بدهید. از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید و منظورتان را برسانید. توهین نکنید، داد نزنید، تمسخر یا تحقیر نکنید ! فقط توضیح دهید.
اکثر ما در کودکی شاهد داد زدن والدین مان بوده‌ایم. داد و فریاد والدین، نه تنها در ما احساس ناامنی ایجاد کرده بلکه هرگز باعث نشده که ما چیز بیشتری یاد بگیریم. چون وقتی کسی فریاد می‌زند نظر اکثر افراد به لحن و نحوه سخن گفتن او جلب می‌شود نه به محتوای سخن او. بنابراین برای موثر بودن سخن و کلام خود، به جای فریاد زدن، ادبیات و کلمات خود را تغییر دهید و نحوه ی توضیح دادن خود را عوض کنید. این، یکی از بهترین عیدی‌هایی است که می‌توانید امسال به اهل خانه بدهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان