در قالب یک مستند مطرح شد؛

انتقاد اولیور استون از بایدن به خاطر فاش نکردن اسناد ترور کندی

اولیور استون کارگردان آمریکایی با ساخت یک مستند جدید درباره ترور جان اف کندی، بار دیگر بر لزوم منتشر کردن اسناد این ترور اصرار کرد.

به گزارش مشرق، اولیور استون کارگردان برنده جایزه اسکار مقاله‌ای نوشته و در آن می‌گوید جو بایدن و دونالد ترامپ در زمینه شفافیت درباره قتل رییس‌جمهور جان اف. کندی در روز بیست‌ودوم نوامبر 1963 با هم فرق زیادی ندارند.

این کارگردان که به تازگی مستند جدیدی با عنوان «بازبینی جی‌اف‌کی: درون آیینه» با اقتباس از کتاب غیرداستانی «سرنوشت خیانت‌بار: جی‌اف‌کی، کوبا و پرونده گریسون» نوشته جیمز دی‌اوژنیو در سال 1992 ساخته است، بار دیگر در این فیلم بر ابهامات در پرده نگه داشته شده ترور کندی اصرار کرده است.

این فیلم مستند نخستین بار در جشنواره فیلم کن 2021 به نمایش درآمد و استون از این کتاب به عنوان کتابی مهم در ساخت فیلم داستانی‌ش در سال 1991 یاد کرد.

انتقاد اولیور استون از بایدن به خاطر فاش نکردن اسناد ترور کندی

در سال 1991، بحث‌های بسیاری در مورد فیلم «جی‌اف‌کی» که استون نوشت و کارگردانی کرد به وجود آمد و خودش می‌گوید یک دلیلش این بود که در پایان فیلم، او به این نکته اشاره کرد که اسناد آخرین تحقیق در مورد قتل کندی تا سال 2029 محرمانه باقی خواهد ماند. این مسئله باعث شکل‌گیری انتقادهایی شد و کنگره در موردش جلسه برگزار کرد.

بعد از آن یک کمیته پنج‌نفره شهروندی تشکیل شد تا انتشار هر گونه اسناد محرمانه در مورد این پرونده را بازبینی کند. این کمیته بین سال‌های 1994 تا 1998 حدود 60 هزار سند شامل 2 میلیون صفحه مدارک را بازبینی کرد. اما زمان چهار ساله‌اش کافی نبود و تمدید هم نشد.

اولیور استون در مقاله‌اش به این نکته اشاره کرد که قانونی که در سال 1992 پس از انتقادها وضع شد گفته بود اسناد تا روز بیست‌وششم اکتبر 2017 علنی خواهند شد. آن روز ماموران سی‌آی‌ای و اف‌بی‌آی با دونالد ترامپ ملاقات کردند و او این تاریخ را یک بار به مدت شش ماه و یک بار به مدت سه سال به تعویق انداخت.

استون می‌نویسد: خیلی‌ها فکر کردند بایدن از مسیر ترامپ جدا می‌شود و بلافاصله همه چیز را در تاریخ قانونی بیست‌وششم اکتبر عمومی می‌کند، اما او این کار را نکرد. او حالا به سی‌آی‌ای و اف‌بی‌آی تا روز پانزدهم دسامبر 2022 وقت داده تا از قانون پیروی کنند.

این کارگردان اشاره کرد که ترامپ و بایدن روی هم رفته پنج سال دیگر اعمال قانون را به تعویق انداختند و به این ترتیب، مردم تا آن موقع باید 59 سال برای عمومی شدن اسناد ترور کندی صبر کنند.

استون در نهایت نوشت: یک نکته دیگر هم در مورد تصمیم بایدن باید اشاره شود و آن این است که او در سال 1992 عضوی از مجلس سنایی بود که قانون عمومی شدن اسناد جی‌اف‌کی را امضا کرد، اما حالا او با رییس‌جمهور قبلی هم‌نظر است که تقریباً سه دهه زمانی کافی برای اجرا کردن این قانون نیست.

فیلم «جی‌اف‌کی» که نامزد دریافت 8 جایزه اسکار از جمله برای بازی کوین کاستنر در نقش بازپرس بخش قضایی شد، دو جایزه تدوین و فیلمبرداری را دریافت کرد.

فیلم مستند و جدید وی از 12 نوامبر امسال به صورت ویدیویی در دسترس است و 22 نوامبر در شبکه شوتایم روی آنتن می‌رود و در بریتانیا و ایرلند از 26 نوامبر راهی سینماها خواهد شد. روایت‌های این فیلم توسط ووپی گلدبرگ و دونالد ساترلند انجام شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان