فوت‌و فن‌های آشپزی

بلند کردن در گبندی شکل کباب‌پز، کلی با بقیه موارد مشابه متفاوت است. اگر این کار را به روش صحیح انجام ندهید، روی غذای شما خاکستر می‌نشیند (خاکستر زغال داخل منقل) در منقل یا کباب‌پز را به صورت صاف و مستقیم بلند نکنید

فوت‌و فن‌های آشپزی

برداشتن در منقل یا کباب‌پز

تحریریه زندگی آنلاین : بلند کردن در گبندی شکل کباب‌پز، کلی با بقیه موارد مشابه متفاوت است. اگر این کار را به روش صحیح انجام ندهید، روی غذای شما خاکستر می‌نشیند (خاکستر زغال داخل منقل) در منقل یا کباب‌پز را به صورت صاف و مستقیم بلند نکنید، برعکس آن را به صورت شیب‌دار و کج بردارید و در زاویه‌ای که از شما دور است بلند کنید.

 

سیب‌زمینی سیاه

وقتی که سیب‌زمینی‌ها را برش می‌زنید کمی بعد از چاقو خوردن، ابتدا صورتی می‌شوند ولی بعد کم کم سیاه می‌شوند. برای جلوگیری از این تغییر رنگ، یک قاشق سیلور (نقره‌ای) را در ظرف آب قرار دهید و بعد سیب‌زمینی‌ها را داخل آن بگذارید. نقره مانع تغییر رنگ سیب‌زمینی‌ها می‌شود.

 بیشتربخوانید:

نگه داشتن خمیر اضافی پیتزا

 

زنده کردن کره

من همیشه کره را داخل فریزر نگهداری می‌کنم. این کار روی طعم کره هیچ تاثیر بدی ندارد. ولی باعث می‌شود وقت درست کردن غذا و شیرینی فراموش کنم از آن استفاده کنم؛ یا این که به دلیل سفت شدن بیش از حدش، مصرف آن برایم دشوار شود. (کره‌ای که در دمای یخچال نگهداری شود، راحت‌تر ذوب شده و مصرف می‌شود). برای این مسئله یک راه حل خوب پیدا کرده‌ام. اگر کره را با رنده فلزی، ریز ریز کنیم و بعد آن را داخل فریزر و جلوی چشم قرار دهیم، خیلی زودتر نرم می‌شوند و در مدت زمان کمتر از ده دقیقه به دمای معمولی محیط می‌رسند؛ هر چه تکه‌ها ریزتر باشد سریع‌تر به دمای محیط می‌رسند. در ضمن اینکار تاثیری هم در طعم و مزه کره ندارد.

 

شربت زنجبیل

زنجبیل تازه زود شروع به پژمردگی می‌کند و بعد از مدتی که در یخچال می‌ماند، شل می‌شود راههای زیادی برای نگهداری زنجبیل وجود دارد. زنجبیل تازه را پوست بگیرید و چرخ یا رنده کنید یا آن را به صورت نوار نوار (رشته‌ای) برش بزنید یا اینکه حتی بدون برش زدن و خرد کردن، آنها را داخل ظرف مخصوصی که برای کنسرو کردن (نگهداری) در نظر دارید قرار دهید. در ظرف انتخابی حتما باید خوب چفت و بست شود. ظرف انتخابی بهتر است شیشه‌ای باشد. زنجبیل‌ها را در ظرف بگذارید و روی آنها شهد بریزید و بگذارید داخل یخچال تا شهد به زنجبیل طعم شیرین می‌دهد و در نهایت طعمی که از این معجون دارید کمی شیرین و کمی تند و تیز است.

 بیشتر بخوانید:

بوی سوختگی برنج را با 4 روش ساده از بین ببر

از بین بردن بوی سوختگی غذا با چند راهکار ساده

پرورش و تولید سیر

مدتی از خرید بوته‌ سیر که بگذرد، کم کم شروع به جوانه زدن می‌کند. به جای آنکه سیرهای قدیمی و کهنه را دور بیندازید، آنها را در خاک بکارید. خاک را کمی کنار بزنید و بوته قدیمی سیر را در عمق کم، داخلش قرار دهید. دوباره روی آن خاک بریزید و کمی هم آب روی خاک بپاشید. در کمتر از دو هفته، جوانه سیر رشد می‌کند و بلند می‌شود و  به ده اینچ (به حدود بیست و پنج سانتی متر) می‌رسد. به این جوانه سیر، پیازچه می‌گویند و می‌توانید پیازچه‌ها را به راحتی در غذاهایتان مصرف کنید.

 

چگونه جلوی آب شدن بستنی را بگیریم

وقتی که قرار است برای تعداد زیادی مهمان، شام درست کنید؛ احتمالا به فکر بستنی یا دسری برای بعد از شام نیز خواهید بود. تعداد زیاد مهمان‌ها باعث می‌شود که اگر بستنی سرو می‌کنید، اسکوپ‌هایی که اول کار روی ظرف چیده‌اید، کمی شل و بد فرم شوند و تازگی خود را از دست بدهند. شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در زمان و اینکه مدت زمان بیشتری را در کنار مهمان‌های خود بگذرانید، از قبل بستنی‌ها را در ظرف بچینید و آماده کنید. برای این منظور من از یک ورقه پوستی که از قبل داخل فریزر گذاشته بودم، استفاده کردم اسکوپ‌های بستنی را روی ورقه چیدم و حتی ظرف مورد نظر برای سرو بستنی‌ها را از اقبل با قالب یخ و یا حتی قرار دادن در فریزر، خنک کردم وقت سرو کردن خواهید دید که بستنی‌های اول با بستنی‌های آخر به لحاظ شکل و فرم یکی هستند و هیچ‌کدام آب نشده‌اند. بنابراین با سردتر کردن ابزار و وسایلی که استفاده می‌کنید، می‌توانید شکل اولیه اسکوپ‌ها را حفظ کنید.

 بیشتر بخوانید:

3 روش برای تمیز کردن ظروف تفلون بدون ایجاد خش

شکل دادن و فرم دهی کوفته قلقلی

معمولا شکل دادن کوفته‌ها آن هم آن‌طور که دلخواهتان است کار دشوار و زمانبری است و اغلب فرم‌ها و شکل‌ها یکی در نمی‌آیند. برای سهولت در انجام این کار من از اسکوپ بستنی استفاده می‌کنم. کمی از مایه و مواد کوفته را در یک دست خود نگه می‌دارم و با اسکوپ از آن بر‌می‌دارم و اسکوپ‌های کوفته را در ظرف می‌چینم. تقریبا همه آنها یک شکل و یک مدل هستند.

 

چرخ‌های لیمویی

از یک چاقوی تیز استفاده کنید (چاقوی تزئین و میوه‌آرایی مناسب‌تر است) قرار است یک برش تزئینی روی پوست لیموها ایجاد کنید. بنابراین شیارهای موازی از نقطه بالا به نقطه پایین، با فاصله‌های یکسان روی پوست لیمو ایجاد کنید. بعد از آن لیموها را برش بزنید. برش‌ها بهتر است 8/1 – 4/1 اینچ (3 تا 6 میلی‌متر) ضخامت داشته باشند (اسلایس‌ها). اسلایس‌ها را همینطوری هم می‌توانید مورد استفاده قرار دهید یا اینکه به آنها پیچ و تاب بدهید. یک چرخ را بردارید و یک برش در آن ایجاد کنید (از پوست تا مرکز) از این چرخ برای تزئین لیوان استفاده کنید. برای اسلایس‌های دیگر می‌توانید یک برش از پوسته تا مرکز بزنید و از همان برش چرخ یا دایره‌ای لیمو را پیچ بدهید و روی بشقاب یا ظرف مورد نظر قرار دهید.

 

پوست گرفتن حبه‌های سیر

من یک راه سریع و آسان برای پوست گرفتن حبه‌های سیر پیدا کرده‌ام. ابتدا حبه‌ها را از بوته سیر جدا می‌کنید. به این شکل که بوته را روی پیشخوان یا هر سطح دیگری می‌گذارید و با کف دست کمی به آن فشار وارد می‌کنید. حالا حبه‌ها را داخل یک کاسه بیندازید و داخل کاسه آب سرد بریزید. 20 دقیقه صبر کنید. پوست نازک کاغذ مانند سیرها جدا می‌شود. اینکار باعث می‌شود که دست‌تان هم کمتر بوی تند سیر را بگیرد.

 بیشتربخوانید:

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه + نکته مهم برای کشدار شدن پنیر

نخ دندان و کاربرد آن

از نخ دندان فقط برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده نکنید. همیشه سعی کنید، نخ دندان داشته باشید، البته نوع بدون طعم آن بهتر است. نخ‌ دندان گاهی بهتر از چاقو عمل می‌کند مخصوصا در مورد غذاها و خوراکی‌های نرم مثل پنیر، مایه یا ماده نرم را رول کنید و بعد با نخ دندان آن را لایه لایه برش بزنید. من پنیر بز را به این روش برش می‌زنم. نخ را به شکل X (ضربدری) قرار می‌دهم و هر دو طرف آن را در دو جهت مخالف هم می‌کشم تا برش‌ها صاف و مرتب باشند.

 

درست کردن خمیر گوجه‌فرنگی

معمولا از رب گوجه‌فرنگی به اندازه 1-2 قاشق غذاخوری استفاده می‌کنم. اگر از نوع کنسروی آن استفاده می‌کنید، بقیه رب را چه‌کار می‌کنید. می‌گذارید در ظرف بماند؟ من ایده بهتری دارم برای اینکه رب گوجه‌فرنگی همیشه تازه و خوش‌طعم بماند. برای این منظور من آن را فریز می‌کنم. رب را به مقداری که مصرف هر دفعه است با قاشق بردارید. روی بشقاب بگذارید و سپس بشقاب را داخل فریزر بگذارید. کمی بعد که رب گوجه‌فرنگی داخل بشقاب سفت شد آنرا از فریزر خارج کنید و داخل مشمای زیپ‌دار بچینید و دوباره مشما‌ها را داخل فریزر قرار دهید و هر بار به مقدار مورد نیاز مصرف کنید.

 

فریز کردن و نگهداری دوغاب

بیشتر دستور پخت‌های من مقدار کمی دوغاب یا دوشاب دارند ولی همیشه هم در دسترس نیست، بنابراین برای رفع این مسئله، همیشه سعی می‌کنم مقداری دوغاب فریز شده داشته باشم. برای این منظور مقداری دوغاب را در بسته‌های 4/1 و 2/1 و 1 فنجان داخل کیسه ریخته و فریز می‌کنم و هر بار که نیاز داشتم بسته به میزان آن مورد استفاده قرار می‌دهم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان