ویژه‌های مشرق

اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می‌کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

اینکه تیم قبلی مذاکره‌کننده (به ریاست ظریف) نتوانست به نتیجه نهائی برسد، ناشی از دو عامل بود، یکی اعتماد بلاوجه دولت روحانی و شخص آقای ظریف به آمریکا و اروپا بود و دیگری بی عملی و عهدشکنی طرف غربی.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می کند!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «برجام احیا نشود پلن B را اجرا می‌کنند» نوشت: «آنچه که در صحنه عمل می‌بینیم تنگ‌تر شدن حلقه محاصره و اثرگذاری بیشتر تحریم‌های حداکثری در دوران بایدن بر تهران است...فقدان همکاری نظام بین‌الملل با ایران و محاصره منطقه‌ای تهران کامل‌تر شده است»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که افکار عمومی را به این جهت سوق دهند که آمریکا همه فعالیت‌های خود را به انجام رسانده است که تهران پای میز مذاکره بازگردد و با تمام وجود خواهان آن بوده است که مذاکرات مثبت پیش رود. اکنون اگر ایران پای میز مذاکره حاضر شود و برجام را نپذیرد افکار عمومی را در جهت اعمال فشار بیشتر و رفتن به موقعیت پلنB آماده ساخته است».

در ادامه این مطلب آمده است: «از این سو آمریکا با موضع گیری مکنزی شخص سوم قدرت نظامی در ایالات متحده آمریکا برای اجرای حرکت نظامی بر علیه ایران هشدار می‌دهد و اینها همگی نشان دهنده وضعیت مبهم در باب مذاکرات است... رویکرد آمریکایی‌ها بر آن است که ایرانی که گفته نه جنگ  و نه مذاکره را اکنون به مذاکره باز می‌گرداند و اگر مذاکره آنگونه که می‌خواهد به انجام نرسد و ایران تعهداتی در این زمینه را نپذیرد به راحتی آن را به سمت جنگ سوق دهد. فلذا باید بگوییم که منطق موجود منطق بسیار سختی است».

اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می‌کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

در روزهای گذشته روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشت: «ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس علیه ایران متلاشی شده است».

همچنین روزنامه صهیونیستی معاریو اخیرا در گزارشی نوشته است: «ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل روز شنبه گفت که اسرائیل هرگز به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد...ما از 10 سال پیش به این نتیجه رسیده ایم که تخصیص بودجه و آماده سازی ارتش برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، تنها هدر دادن میلیاردها دلار است».

در یک نمونه دیگر، در نیمه آبان سالجاری، «کسلی داونپورت»، مدیر بخش منع اشاعه در «انجمن کنترل تسلیحاتی» آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «گزینه نظامی علیه ایران منتفی است. همچنین اثر تحریم‌ها علیه ایران کاهش یافته است».

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که ایران از رویکرد «نه به مذاکره» عقب نشینی کرده است. این ادعا در حالی است که ایران هیچگاه مذاکره را نفی نکرده است، بلکه صرفا مذاکره با آمریکا منتفی اعلام شده است.

در حال حاضر دولت بایدن با مشکلات عدیده داخلی و خارجی دست به گریبان است. آمریکا در سالهای اخیر در منطقه غرب آسیا نیز شکست ها و ناکامی های فراوانی را تجربه کرده است؛ از شکسته شدن کمر داعش در عراق و سوریه تا خروج خفت بار نیروهای آمریکا از افغانستان و وضعیت بغرنج آل سعود در مواجهه با انصارالله یمن.

اکنون تیم مذاکره کننده ایران با دست پُر به مذاکرات وین رفته است. با اینحال طیفی در داخل همراستا با اسرائیل و آمریکا و تروئیکای اروپا، پالس ضعف ارسال کرده و ایران را به امتیازدهی یکطرفه و طرف غربی را به تشدید گستاخی ترغیب می کند.

** مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «مذاکرات وین و اراده سیاسی» نوشت: «اگر گروه قبلی مذاکره‌کننده نتوانست به نتیجه نهائی برسد به این دلیل بود که موانعی از داخل کشور بر سر راه داشت. آن موانع، مخصوص دولت قبلی و گروه قبلی مذاکره‌کننده بودند و دولت فعلی با آنها مواجه نیست. بنابراین، گروه مذاکره‌کننده جدید می‌تواند بدون برخورد با مانع به پیش برود و مذاکره را به نتیجه برساند. اگر این مذاکرات از همان نقطه که قبل از انتخابات ریاست جمهوری 1400 رها شد ادامه پیدا کند، با توجه به اینکه موانع برداشته شده، قطعاً خیلی زود به نتیجه خواهد رسید».

در ادامه این مطلب آمده است: «یکی از عواملی که می‌تواند مذاکرات وین را سریع‌تر به نتیجه برساند، استفاده مذاکره‌کنندگان جدید از تجربیات گروه قبلی است. اعضاء آن گروه، افراد توانمندی بودند که با تسلط کامل بر موضوعات مورد مذاکره توانستند از منافع کشور دفاع کنند و راه را برای رفع تحریم‌ها هموار نمایند. خود اعضاء اصلی گروه مذاکره‌کننده قبلی نیز برای کمک به مسئولین جدید اعلام آمادگی کرده و مقامات جدید وزارت خارجه نیز بر ضرورت استفاده از تجربیات آنان تأکید نموده‌اند. اکنون زمان استفاده از این تجربیات ارزشمند است».

اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می‌کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که «اگر گروه قبلی مذاکره‌کننده نتوانست به نتیجه نهائی برسد به این دلیل بود که موانعی از داخل کشور بر سر راه داشت»!؛ واقعیت این است که جریان اصلاح طلب، غایب همیشگی کلاس تاریخ است.

«محمد جواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه - شهریور 97- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند.  متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

اینکه گروه قبلی مذاکره‌کننده (به ریاست ظریف) نتوانست به نتیجه نهائی برسد، ناشی از دو عامل است، یکی اعتماد بلاوجه دولت روحانی و شخص آقای ظریف به آمریکا و اروپا بود و دیگری بی عملی و عهدشکنی طرف غربی بود.

حجت الاسلام  «سید محمود نبویان»  نماینده مجلس- 25 آذر 94- گفته بود: «فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در 4 جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم"».

«محمد جواد ظریف» در تابستان 94 در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در 18 اردیبهشت 97 بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سابق انرژی اتمی- شهریور 95- گفت: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند». همین اظهارنظر مصداقی است از اعتماد بلاوجه به آمریکا در دولت قبل که خسارت های زیادی بر جای گذاشت.

قطعا دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده فعلی باید از روش دولت قبل و تیم مذاکره کننده قبلی عبرت گرفته و آن را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

** از تخطئه صنعت هسته ای تا ژست دلواپسی برای کشاورزان

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «زاینده رود تا 5 سال دیگر احیا نمی شود» نوشت: «از 15 ماه گذشته تاکنون، زاینده‌رود فقط 20 روز برای کشاورزان شرق و غرب اصفهان جریان داشت و همین بهانه‌ای شد که از 16 آبان ماه، کشاورزان بستر تفتیده و خشک زاینده‌رود را با برپاکردن خیمه‌های رنگی محل اعتراض خود قرار دهند».

در ادامه این مطلب آمده است: «اگرچه اعتراض کشاورزان یک دهه سابقه دارد، اما جمعه دو هفته پیش حضور هزاران نفر اصفهانی، با شعار احیای زاینده‌رود و اجرای مصوبات 9 ماده‌ای این مطالبه را به روشی نو به جامعه مخابره کرد».

اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می‌کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در روزهای اخیر به مسئله اعتراض کشاورزان در اصفهان پرداخته و این موضوع را در صدر اخبار و تحلیل های خود قرار دادند.

این در حالی است که طیف اصلاح طلب سالهاست که صنعت هسته ای و فواید بی شمار آن را مورد تخریب و تخطئه قرار داده است. حال سوال اینجاست که میان این دو مسئله، چه ارتباطی وجود دارد!؟

براساس مستندات و شواهد متعدد، صنعت هسته‌ای برای هر کشوری یک ضرورت است؛ هم برای انرژی، هم برای داروهای هسته‌ای و هم برای تبدیل آب دریا به آب شیرین، و همچنین برای بسیاری از نیازهای دیگر در زمینه‌ کشاورزی و غیر کشاورزی. به همین دلیل صنعت هسته‌ای در دنیا، یک صنعت پیشرفته محسوب می شود.

در حال حاضر علاوه بر کاهش بارش نزولات آسمانی در کشورمان، ضعف مدیریت منابع و الگوی نادرست مصرف نیز در تشدید کم آبی موثر بوده است. یکی از روش های مقابله با مسئله کم آبی، استفاده از آب دریا به عنوان منبع مصرفی آب است؛ روشی که اکنون در برخی کشورهای جهان در حال اجرا می باشد. بر همین اساس یکی از کاربردهای صنعت هسته ای، تبدیل آب دریا به آب شیرین است

در روزهای گذشته جریان تندرو اصلاح طلب با پاک کردن صورت مسئله، خود را حامی اصلی کشاورزان اصفهانی جا زدند. این در حالی است که این طیف با هجمه به صنعت هسته ای و محروم کردن کشور در بهره مندی از فواید انرژی هسته ای، موجب ظلم به مردم و از جمله کشاورزان عزیز کشورمان شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان