*پنج مجموعه موسیقی کودک که در دست تولید هستند در چه ژانری ساخته میشوند و هر مجموعه چه تفاوتی با سایرین دارد؟
یک اثر به آهنگسازی و تنظیم استاد محمدرضا علیقلی است. ایشان بعد از سالها دوری از فعالیت در حوزه موسیقی کودک، به فضای موسیقی کشور بازگشتند و با اشتیاق بسیار شاید یک و نیم سال است که متمرکز روی این آلبوم هستند و هم اکنون به مرحله ضبط وکال(خواننده و گروه کر) رسیده اند.
این اثر طبیعتا تکیه اش بر موسیقی کلاسیک است. آلبوم دیگر با آهنگسازی آهنگساز نامدار وبنام کشورمان آقای بهرام دهقانیار است که این آلبوم در مرحله ملودی سازی و سرایش شعر است که تا پایان امسال به اتمام می رسد. فضای این آلبوم نزدیک به موسیقی کلاسیک است اما با بن مایه های موسیقی ایرانی و شاید حتی نیم نگاهی به موسیقی پاپ.آلبوم دیگر به آهنگسازی جناب دکترسیدعماد توحیدی است. این آلبوم شاید اولین اثر ایشان در حوزه موسیقی کودک باشد و به نظرم تجربه جدیدی است برای این آهنگساز توانمند که در هر حوزه ای که وارد شدهاند آثار ماندگاری خلق کردهاند.
در این آلبوم که مختص«لالایی»هاست قطعاتی مبتنی بر ملودیهای اصیل موسیقی نواحی کشورمان را خواهیم شنید. آلبوم دیگر با آهنگسازی و تنظیم گروهی از آهنگسازان شاخص موسیقی ایرانی در حوزه موسیقی ایرانی است که احتمالا هر قطعه را یک آهنگساز آهنگسازی و تنظیم میکند تمام سعیمان بر این است که این کار بسیار متفاوت باشد چرا که طی سالهای گذشته کارهایی با گرایش های موسیقی ایرانی در موسیقی کودک تولید و منتشر شده است بر این اساس تمرکز و تلاشمان بر این است که این اثر از حیث ادبی و فضای ارکسترال اثر متفاوتی باشد. آخرین اثر از مجموعه موسیقی کودک هم به آهنگسازی یکی از آهنگسازان جوان ولی با تجربه موسیقی کشورمان است که بیشتر در موسیقی پاپ و نوین فعالیت داشتند.
آقای آرمان مهربان هم در حوزه کلاسیک قطعات خوب و سمفونی های خوبی ساختند و هم نزدیک 15 سال است که در حوزه موسیقی کودک تمرکز دارند و بخشی از فعالیتشان در حوزه موسیقی کودک بوده به همین دلیل این آلبوم بیشتر سویه و گرایش موسیقی پاپ دارد. در تمام آلبوم ها چیزی که مد نظر ماست اینکه تراز هنری و علمی بالا باشد و سعیمان بر این است که هم در ادبیات، ترانه و تصنیف هم در تنظیم، اثری تولید شود که مورد توجه خواص و عوام و به خصوص خود کودکان قرار بگیرد.
*با توجه به اینکه طی دهه های اخیر آلبوم های بیشماری از هنرمندان پیشکسوت و جوان در حوزه موسیقی دستگاهی و کلاسیک در حوزه موسیقی کودک منتشر شده، چه فاکتورهایی در نظر گرفتید که این پنج مجموعه با سایر آلبومهای موسیقی کودک متفاوت باشد و اصل نگاهتون نسبت به انتشار این 5 مجموعه چه بوده است؟
ما تلاشمان بر این است که تمایز اصلی هم در ترانه و شعر باشد و هم سعی کنیم با سخت گیری بیشتر و با تمرکز بالا در اتاق فکری که در حوزه ادبی داریم آثاری را ارائه دهیم که به نوعی تازگی داشته باشد و بتوانیم کارهای جدیدی از ادبیات کودک در موسیقی کودک ارائه کنیم.
قطعا ترانه هایی که در این آثار می شنویم خیلی با وسواس بیشتری انتخاب می شوند خصوصا در جامعه کنونی ما شعر و ترانه و موسیقی شرایط بسامانی ندارد و بچه ها در مواجه با انواع موسیقی هایی که هستند که نه تنها گوششان را خراب می کند بلکه با ریشه های فرهنگی ما هم خوانی ندارد.
دیگر فاکتورمان خود موسیقی است طبیعتا ما در این مجموعه ها در مسیرهای متفاوتی حرکت می کنیم و باز هم تلاشمان بر این است که با نوعی ظرافت و سخت گیری و سخت پسندی به قطعاتی برسیم که انشالله هر کدام حرف هایی در حوزه های هنری برای گفتن داشته باشند و بتوانند پسند خواص و عموم مردم و خصوصا کودکان را به دست بیاورند.
*در این آثار آیا شعرها و ترانه ها اشاره ای به داستاهای کهن فارسی دارند یا کل متن و ترانه به روز است و ما با یک ادبیات دیگری از موسیقی کودک قرار است روبرو شویم؟
طبیعتا در برخی شعرها اشاراتی به برخی داستانهای کهن شده و نکته دیگر اینکه بنای ما در همه کارها به نوعی تعلیم است اما نه آن تعلیمی که در ذهن عموم متصور می شود. شاید بعد از شنیدن کار به نظر نرسد تعلیمی بوده و یک جور غیر مستقیم تعلیم را نشانه می گیرند.
*مهد کودکها برای سرگرم کردن بچهها از موسیقی نامناسب استفاده میکنند
*با توجه به اینکه بعد رواشناسی و روانشناختی در موسیقی کودک نهفته است و در شرایط کنونی بسیاری ازپزشکان ؛ بیماریهای مخصوص کودکان از قبیل اوتیسم و بیش فعالی را با موسیقی درمان می کنند ما می توانیم از این بعد به این مجموعه ها بنگریم که می توانند در زمینه درمان هم کمک باشند؟در واقع چه قدر بحث روانشناسی و روان شناختی موسیقی در این آثار در نظر گرفته شده است؟
وقتی ما از موسیقی های سخیف و کم مایه صحبت می کنیم منظورمان آن گونه از موسیقی هاست که روان کودکان را مخدوش می کند. نوع تنظیم ها و استفاده از موسیقی آنقدر ناشیانه و به قدری مبتذل و سهل انگارانه است که به هیچ عنوان کاری با سلامت روانی کودکان و آرامش کودکان ندارند . موسیقی هایی که اگر خودمان هم گاها جایی می شنویم پس از دقایقی کوتاه دچار سردرد می شویم حال کودکی که این آثار را می شنوند و سواد موسیقایی هم ندارد قطعا بسیار آسیب می بیند. نگاه ما از این جهت بیشتر متمرکز به استفاده از آهنگسازان و موسیقیدانانی است که این نگاه و ظرافت را در مواجه با موسیقی کودک داشته باشند و بدانند موسیقی کودک محصولی فقط برای تفنن و گذران اوقات کودکان نیست.
متاسفانه خیلی از مهد کودکها و مدارس برای سرگرم کردن بچهها از موسیقیهای نامناسب و فقط برای تفریح بچهها بدون در نظر گرفتن تاثیرات مخرب این گونه موسیقی ها استفاده می کنند در صورتی که موسیقی حتی موسیقی در گونه بی کلام خودش حامل معناهایی است که اگر سنجیده نباشد و استفاده از نت ها استفاده دقیقی نباشد و ظرافتی پشت هر نت نهفته نباشد مانند این است ما شی یا داستانی را تحویل مخاطب دهیم که پر از آشفتگی و بی نظمی و پر از ضعف هنری و فنی است و باعث آسیب رساندن به کودک می شود و آرامش او را برهم می زند و به طور یقین بعد از چند سال تاثیر بد خودش را نشان می دهد.
از این جهت ما سراغ کسانی رفتیم که این دقت را در ساخت ملودیها ونوع تنظیمهایشان داشته باشند و به دنبال تنظیم های شلوغ آنچنانی نیستند که متاسفانه دربسیاری کارها دیده میشود که به جای حس آرامش به کودک او را را دچار سردرد و سردرگمی می کند.طبعا بیشتر تمرکز ما در حوزه روانشناسی موسیقی کودک در انتخاب آهنگسازان بوده که این دقت در سابقه کاریشان مشهود است.
*با توجه به اینکه ریشه های فرهنگی موسیقی کودک بیشتر آموزشی،تربیتی و البته سرگرمی است چه مواردی را برای این اصول از نظر ملودی و شعر برای این مجموعه ها در نظر گرفتید؟
همیشه یک جنبه ای از موسیقی کودک تفنن و سرگرمی کودک و یک جنبه هم تعلیم بوده؛ در اکثر آلبوم های موسیقی کودک بحث آموزش جدی است ما هم در این آثار هم نگاهی به موسیقی تعلیمی داریم و هم نداریم از این جهت نداریم که سعی کردیم نگاه مان به موسیقی تعلیمی، کلیشه ای نباشد و مستقیم گویی های بسیار درکارها نباشد و از آموزشهای سطحی فاصله داشته باشد.
چرا که بسیاری از آموزشها امروزه برای کودکان 7 ساله را بچه های 5 ساله هم می فهمند و یا شاید نیازی به آموزش آن مسائل دیگر نداشته باشند به نظرم این مطلب خیلی جدی است که ما هم سعی کردیم در کل مسیر، کودک را جدی بگیرم و او را صغیر، کم دانش و نیازمند به آموزشهای ابتدایی نبینیم. کودکان روزگار ما خیلی فهم دقیقی از پیرامون خودشان و از خانواده و حتی مسائل کلان دارند و نسبت به کودکان دوران ما رشد فکری و توان درکشان خیلی بیشتر است. من معتقدم کوچک دیدن کودک عارضه ای بوده که در خیلی از موسیقی های که برای کودکان ساخته شده چه در نوع شعر و چه موسیقی وجود دارد . ما سعی کردیم در شعرها و موسیقی ها کودک را آنگونه که هست ببینیم نه کوچکتر از آن چیزی که هست.
*به نظر شما به عنوان مدیر موسیقی مجموعه ای که خیلی نقش تاثیرگذاری در جامعه دارد چه اقداماتی می توان انجام داد که خانواده ها را ترغیب کنیم که فرزندانشان را در معرض موسیقیهای خوب قرار دهند و موسیقی فاخر در سبد فرهنگیشان قرار گیرد؟
این کار نیاز به پژوهش های کاربردی جدی و دانشگاهی دارد . در واقع این کار نیازمند بازاریابی اجتماعی است و بایستی بر این موضوع متمرکز شویم که چه طور خانواده ها را علاقمند کنیم به اینکه خودشان داوطلبانه موسیقی خوب را برای بچه ها و کودکانشان ترویج و آنها را به سمت موسیقی خوب هدایت کنند.
به عقیده من چنین کاری پیچیده و دشوار است و نیاز به تخصص های چندرشته ای دارد که ما ابتدا باید در خود پدرها و مادرها این گرایش را ایجاد کنیم و این هم کار دشوارتری است چرا که شاید ذائقه کودکان را بشود راحتتر تغییر داد چون هنوز عمیق و نهادینه نشده اما تغییر در ذائقه پدران و مادران که طی سالهای عمرشان شکل گرفته کار دشواری است ولی به نظرم اگر خانواده های ما در هر شرایطی که هستند با ثمرات و تبعات و نتایج شنیدن گونه های مختلف موسیقی چه موسیقی های سخیف،کم مایه و مبتذل و چه موسیقیهای خوب، فرهنگ ساز، انسان ساز و تمدن ساز آشنا شوند و بواسطه برنامه های رسانه ای و مستندات و پژوهشهای علمی به نتایج مواجه با گونههای موسیقی پی ببرند، بخشی از این راه هموار خواهد شد.
*از آنجایی که بیشترین مواجه بچه ها با موسیقی در مراکز آموزشی است آیا قرار است از طریق حوزه هنری این آثار در اختیار مدارس و مهد کودک ها قرار بگیرد تا هدف اصلی شما که اصلاح زیرساختهای موسیقی از دوران کودکی است به انجام برسد؟
من امیدوارم تولید همه این آلبومها تا پایان امسال تمام شود و به انتشار برسند .حتما رسانه ملی باید در انتشار این آلبوم ها کمک رسان ما باشد البته قول هایی دادند و تلاش خواهیم کرد این قطعات در مدارس ،مهدکودکها و پیش دبستانی ها رواج پیدا کنند و بیشتر به گوش کودکان ما برسد. موسیقی خوب یکی از گمشده های سبد فرهنگی خانواده هاست که امیدواریم این آثار بتوانند یک نقش هر چند کوچکی در ارتقا ذائقه فرهنگی و شنیداری کودکانمان و حتی خانوادههای ما داشته باشد.قطعا مدنظر ماست که بزرگسالان هم با شنیدن این آثار لذت ببرند هرچند که آثار موسیقی کودک در سالهای گذشته؛ آثاری بودند که ما هم که سالها از کودکی فاصله گرفتیم، ارتباط برقرار کردیم.