نوری از مجلس رای اعتماد گرفت

تکمیل کابینه رئیسی

دنیای اقتصاد -هنگامه علیقلی : بالاخره سومین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور، از مجلس رای اعتماد گرفت تا بر مسند وزارتخانه مهم آموزش و پرورش بنشیند و برنامه‌هایی را که به مجلس وعده داده است، اجرا کند

عمده‌ترین دلایل موافقان نوری این بود که او مردی از جنس فرهنگیان و از بدنه آموزش‌وپرورش است و به دلیل فعالیت‌های اقتصادی و سوابق اجرایی مرتبط، می‌تواند فرد موثری در تنظیم بودجه آموزش و پرورش و اولویت‌بخشی به هزینه‌ها باشد. به گفته محسن زنگنه عضو کمیسیون اصل 44 و جهش تولید مجلس که یکی از موافقان نوری بود؛ آموزش‌وپرورش فردی را می‌خواهد که با اقتصاد آشنا باشد و باید قبول کرد مانند 40 سال گذشته نمی‌توان اقتصاد آموزش‌وپرورش را اداره کرد. از میان موافقان نوری می‌توان به جملات معنا‌دار علی‌اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام هم اشاره کرد که از تریبون مجلس اعلام کرد که وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش مرد روزهای خوف و خطر است و به لطف دولت آیت‌الله رئیسی بعد از چهل و اندی سال به عنوان وزیر انقلابی در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است. ازسوی دیگر حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی که موافق دیگر نوری بود نیز با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی، آن را درخشان توصیف و برنامه‌ها و مدارک تحصیلی یوسف نوری را مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه عنوان کرد. درحالی که موافقان نوری ا‌ز عضویت او در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در دوران گذشته به عنوان نقطه قوت یاد می‌کردند، اما هاجر چنارانی که مخالف سرسخت برنامه‌های اعلامی نوری بود از این مساله به عنوان نقطه مبهم و تاریک رزومه نوری یاد کرد.  چنارانی، نماینده نیشابور که فرهنگی است و هنوز از آموزش‌وپرورش حقوق می‌گیرد فیش حقوقی 8 میلیون تومانی خود را به سایر نمایندگان نشان داد. خطاب به همکارانش در مجلس گفت: نمایندگانی که می‌گویند فرهنگی و معلم هستند مدرک آن را نیز نشان دهند. او که عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم هم بوده است، گفت: وزیر باید توضیح دهد برای برنامه هفتم از چه محلی قصد دارد اعتبارافزایی کند و برای اجرای آن چه برنامه‌ای دارد و معتقدم برنامه وزیر پیشنهادی عملیاتی نیست. از سوی دیگر جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر، مخالف یوسف نوری، ا‌ز او پرسید که برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش‌وپرورش پول می‌خورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش‌وپرورش چه برنامه‌ای دارید؟یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش نیز در جلسه رای اعتماد خود در صحن علنی مجلس گفت: سرکردگان سند آموزش 2030 جایی در نظام آموزشی ندارند و از تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزی حرکت خواهیم کرد. از نخستین و ضروری‌ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی شورای عالی آموزش‌وپرورش است. او همچنین در سخنانش به استفاده از ظرفیت‌ها‌ی موجود برای تحول آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: توسعه باید در خدمت تربیت انسان قرار گیرد.

 وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مدیران جوان باید شانه خود را به زیر بار مسوولیت دهند، برای تحول‌گرایی در آموزش‌وپرورش گریزی جز تن دادن به این فراز از بیانیه گام دوم نداریم، زیرا شکستن بن‌بست‌های موجود نیازمند روحیه«ما می‌توانیم» و پرهیز از محافظه‌کاری است. دیروز در جریان احراز صلاحیت وزیر آموز‌ش‌و‌پرورش، رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول نسبت به کوتاهی کمیسیون آموزش و تحقیقات در اصلاح و بارگزاری لایحه رتبه‌بندی در سامانه قوانین مجلس اخطار قانون اساسی داد و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار او گفت: همه مجلس در رابطه با بحث رتبه‌بندی معلمان اتفاق نظر دارند. در همین صحن مجلس معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه آمد. اعتبار مورد نیاز این بحث در سال 25 هزار میلیارد تومان قطعی شده است و مطابق اصل 75 قانون اساسی کمیسیون نمی‌تواند اعداد و ارقام قانون رتبه‌بندی فرهنگیان هر زمان به تصویب برسد از 31 شهریور 1400 شامل حال فرهنگیان خواهد شد. به گفته رئیس مجلس، افرادی حرف‌هایی در رسانه‌ها می‌زنند، معلمین عزیز به این موضوعات گوش ندهند. حتما هم مجلس و هم دولت بهترین مدافعان آنها هستند و ان‌شاءالله این تصویب می‌شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان