آمستردام

شهرهای اروپایی محبوب برای بنیان‌‌گذاران و سرمایه‌‌گذاران

مترجم: مریم رضایی برترین شهرهای اروپا برای کارآفرینان و راه‌‌اندازی استارت‌آپ‌‌ که تاکنون در این ستون معرفی شده‌‌اند، عبارت بودند از: لندن، استکهلم، تالین، پاریس، برلین و مونیخ

 آمستردام

 پایتخت هلند، جاذبه‌‌ای واقعی برای استارت‌آپ‌‌ها است و در سال 2020 با جذب نیم میلیارد یورو سرمایه سالانه، جایگاه چهارمین قطب استارت‌آپی اروپا را به دست آورد. عرصه استارت‌آپی آمستردام بیش از یک دهه است که در حال رشد بی‌‌سابقه است. بیش از نیمی از بنیان‌‌گذاران استارت‌آپ‌ها در آمستردام مهاجر هستند و در هلند به دنیا نیامده‌‌اند. در واقع با بیش از 180 ملیت مختلف، آمستردام بعد از نیویورک بین‌المللی‌‌ترین شهر دنیا برای کارآفرینان

محسوب می‌شود. آنها به‌‌ویژه جذب سهولت انجام کسب‌‌وکار، دسترسی آسان به سرمایه و ارتباطات صنعتی، جو مالی مطلوب و زیرساخت‌‌های پیشرفته شامل شبکه‌‌ای از انکوباتورها و فضاهای کار اشتراکی در این شهر شده‌‌اند.

از جمله استارت‌آپ‌‌های فعال در آمستردام می‌توان به دایم (Dyme، ابزار مدیریت اشتراکی که هدف آن افزایش کنترل افراد بر امور مالی است)، کدسندباکس (CodeSandbox، ابزاری که امکان به‌‌اشتراک‌‌گذاری کارها در محیط ابری را فراهم می‌کند و دورکاری را تسهیل می‌کند) و آوی (Avy، هواپیمای بدون سرنشین که از پنل‌‌های خورشیدی بهره می‌برد، تولید می‌کند) اشاره کرد.

  بارسلونا

بارسلونا که معماری زیبا و خاص آن شهرت دارد، سازمان‌هایی مثل Tech Barcelona را در خود جای داده و رویدادهای بین‌المللی تکنولوژی مثل «کنگره جهانی موبایل»‌‌، «نشست سالانه استارت‌آپ‌‌های اتحادیه اروپا» و داستان‌های موفقیت استارت‌آپی معروفی مثل Glovo، TravelPerk و Typeform در آن رخ داده است.

برای بنیان‌‌گذاران استارت‌آپ‌‌ها، اکوسیستم همواره در حال رشد و دسترسی به استعدادها در بارسلونا ارزشمند است. جاذبه بین‌المللی این شهر هم زیاد است و ترکیبی از سرمایه‌‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و انکوباتورها باعث شده تقریبا دو‌سوم بنیان‌‌گذاران از خارج بیایند. سرمایه‌‌گذاری سالانه در این حوزه حدود 7/ 0 میلیارد یورو است که در سال 2018 این رقم به بیشترین حد خود (9/ 0 میلیارد یورو) رسید.

از جمله استارت‌آپ‌‌های مهم فعال در بارسلونا عبارتند از: پی‌‌فلو (Payflow، پلت‌‌فرمی برای افزایش رفاه مالی کارکنان و دسترسی آسان منابع انسانی شرکت‌‌ها به سیستم‌‌های پرداخت حقوق)، این‌‌برین (Inbrain Neuroelectronics، استارت‌آپ بیوتکنولوژی که نسل بعدی درمان‌‌های عصب‌‌شناختی را با استفاده از یادگیری ماشینی توسعه می‌دهد)، کوبو (Kubbo، سیستم مدیریت شبکه‌‌ای از انبارهای شهری که موجودی کالای کسب‌‌وکارهای تجارت الکترونیک را به مشتریان آنها نزدیک‌‌تر می‌کند)، سیتی‌‌بیتس (Citibeats، یک پلت‌‌فرم هوش مصنوعی که حجم انبوهی از داده تولید شده توسط شهروندان را جست‌وجو و تحلیل می‌کند و واقعیت‌‌های اجتماعی و رویدادهایی را که برای شرکت‌‌ها و نهادها مفید هستند شناسایی می‌کند)، نومو (Nomo، ابزاری برای فریلنسرها و کسب‌‌وکارهای کوچک و متوسط که به آنها کمک می‌کند کسب‌‌وکارشان را مدیریت کنند و هزینه و درآمدشان را به روش آسان‌‌تری کنترل کنند).

 میلان

ایتالیا تاریخچه کارآفرینی قوی دارد، از جورجیو آرمانی گرفته تا میشله فررو (که نوتلا را ساخت) و همچنین نریو آلساندری، بنیان‌‌گذار شرکت معروف تکنوجیم (فروشنده تجهیزات و تکنولوژی‌‌های دیجیتال ورزشی). استارت‌آپ‌‌های ایتالیا در شهرهای بزرگ این کشور مثل تورین، بولونا، ناپل و رم پراکنده‌‌اند، اما بزرگ‌ترین قطب استارت‌آپی این کشور، میلان است که به شهر مد و نوآوری شهرت دارد. همچنین برخی از برترین دانشگاه‌های ایتالیا مثل «بوکونی» که رتبه بالایی در کسب‌‌وکار و مالی دارد، در این شهر واقع شده‌‌اند.

طبق قانونی که در سال 2013 تصویب شد، استارت‌آپ‌‌هایی که زیر پنج سال تاسیس شده‌‌اند، درآمد کمتر از 5 میلیون یورو در سال دارند، سود سهام را پرداخت نکرده‌‌اند و در خاک ایتالیا فعالیت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند و در قراردادهای کاری آنها انعطاف‌‌پذیری (از جمله پرداخت دستمزد به شکل تخصیص سهام) مجاز است.

  زوریخ

به جز شکلات و بخش بانکداری شکوفا، اکوسیستم استارت‌آپی سوئیس به یمن قدرت نوآورانه در حوزه‌های مختلف تکنولوژی رشد کرده و در دوران کرونا بسیار منعطف عمل کرد. سرمایه‌‌گذاری به‌‌ویژه در بیوتکنولوژی، نسبت به سال قبل بیش از 30 درصد رشد داشته است. قدرت نوآورانه سوئیس و به‌‌ویژه شهر زوریخ به عنوان بزرگ‌ترین شهر این کشور، فضایی ایده‌‌آل برای شرکت‌‌های تک‌‌شاخ فراهم می‌‌آورد. حداقل چهار استارت‌آپ خصوصی، امسال توانسته‌‌اند با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به جایگاه تک‌‌شاخی برسند: GetYourGuide (پلت‌‌فرم مسافرت)، وی‌‌فاکس (Wefox، فضای بازار بیمه)، Numbrs (اپلیکیشن بانکداری) و Acronis (امنیت سایبری) . بیشتر استارت‌آپ‌‌های پیشرفته امروز زوریخ بین سال‌های 2018 و 2021 تاسیس شده‌‌اند.

  منچستر

تراکم بیش از حد استارت‌آپ‌‌ها در پایتخت‌‌ها و شهرهای بزرگ تکنولوژیک دنیا، رقابت برای جذب سرمایه، مشتری و استعدادها را بسیار سخت می‌کند و باعث می‌شود بنیان‌‌گذاران به فکر فعالیت در شهرهای دیگر و قطب‌‌های نوظهورتر بیفتند. منچستر یکی از این قطب‌‌ها است که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی کرده و با وجود 90 هزار دانشجو به عنوان نیروی کار بالقوه، شبکه حمل‌‌ونقل معتبر، دفاتر کاری ارزان‌‌قیمت و شبکه تثبیت‌‌شده‌‌ای از سرمایه‌‌گذاران و حقوقدانان، به منطقه‌‌ای جذاب برای فعالیت استارت‌آپ‌ها تبدیل شده است. جامعه استارت‌آپی در منچستر کوچک‌تر از لندن است، اما نفوذپذیری آن آسا‌‌ن‌‌تر است. سایت Crunchbase که داده‌های سرمایه‌‌گذاری استارت‌آپ‌‌ها را ارائه می‌کند، 126 سازمان را در قطب استارت‌آپی منچستر لیست کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان