«دنیای اقتصاد» گزارش می‌دهد

آینده تولی‌پرس در ابهام

سعید رشیدی : شرکت تولی‌پرس یکی از تولیدی‌های باسابقه ایرانی است که در سال ۵۱ به صورت سهامی‌خاص تاسیس شد

دوشنبه 8 آذرماه با انتشار خبری روی سایت کدال مبنی بر تعلیق معاملات سهام، خرید و فروش سهام این شرکت رسما متوقف شد. در این گزارش به ماده 13 مکرر دو دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران استناد شده است. طبق این اطلاعیه با نیاز به بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی تا حداکثر 21 آذرماه امسال تعلیق می‌شود. با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد این شرکت برای ادامه فعالیت‌های خود با مشکلات قابل توجهی روبه‌رو شده است. از این رو در این گزارش به بررسی کلی عملکرد این شرکت براساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال می‌پردازیم.

   مانع اصلی تولید تولی‌پرس چه بود؟

شرکت تولی‌پرس با تولید انواع محصولات بهداشتی همواره سهم بسزایی را در سبد بهداشتی خانوارهای ایرانی داشته است، اما با توجه به صورت‌های مالی این شرکت، مشخص می‌شود روند تولید و فروش شرکت در یک دهه اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. فعالیت‌های این شرکت در سال‌های متعددی با زیان روبه‌رو شده است، به طوری که طبق آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت کدال زیان انباشته شرکت به بیش از 7هزارمیلیارد ریال رسیده است. این درحالی است که شرکت‌های بهداشتی در سال‌های گذشته با فرصت‌های مناسبی در بازار روبه‌رو بوده‌اند و بازدهی این صنعت بهبود یافته است. حال سوالی که در ذهن ناظران به وجود می‌آید این است که چگونه تولی‌پرس با سابقه بالای فعالیت به اینجا رسید و ریشه مشکلات این شرکت کجاست؟ طبق پیام هیات‌مدیره، ازجمله مهم‌ترین مسائلی که در 10سال اخیر مانع بسیار جدی در روند تولید این شرکت بوده است، اعمال محدودیت‌هایی از سوی سازمان امور مالیاتی است که با ‌برداشت خاص و تفسیر نادرست از تبصره 3 ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم اعمال هرگونه تغییر در وضعیت ثبتی شرکت‌ها را بسیار دشوار ساخته بود. با اعمال محدودیت‌ها از طرف سازمان امور مالیاتی، ثبت‌نام در هر سامانه‌ای، از جمله سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها و حتی خرید از سامانه بورس کالا برای این شرکت غیرممکن شد، به سبب وجود همین محدودیت‌ها و عدم امکان افتتاح حساب بانکی (جهت واریز حقوق و بیمه کارگران و خرید مواد اولیه)، عدم صدور کارت بازرگانی و جلوگیری از ثبت هرگونه تغییر در اداره ثبت شرکت‌ها (حتی تغییر کد‌پستی شرکت) این شرکت را مجبور به اقدام به تولید به شکل کارمزدی کرده تا بتواند این واحد تولیدی که کارخانه و برند‌های آن سرمایه ملی محسوب می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و نیروی انسانی و سهم خود را در بازار حفظ کند و تمام توان خود را در رفع تمام محدودیت‌ها و موانع بانکی و مالیاتی به‌کار ببندد.

در این گزارش تصریح شده است، مجموعه هلدینگ داروگر در اواخر سال 1398 موفق به اخذ مصوبه‌ای از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شده که در آن بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی مکلف به اعطای فرصت تنفس یک ساله و تقسیط 5 ساله بدهی شده‌اند، اما متاسفانه سازمان‌های مزبور از انجام مفاد مصوبه خودداری می‌کنند که در این خصوص پیگیری‌ها و مکاتبات مکرر از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و کماکان ادامه دارد.  ‌ طبق بحث‌های مطرح شده به نظر می‌رسد مشکل اصلی شرکت، پیچیدگی‌های سیستم دولتی  و به خصوص سازمان امور مالیاتی باشد. البته در این خصوص از سازمان امور مالیاتی و روابط عمومی ‌این سازمان پیگیری صورت گرفت که با وجود تماس‌های فراوان در چند روز گذشته این سازمان حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشده است.

   بدهی مالیاتی چه میزان است؟

طبق صورت‌های مالی سال 99 شرکت تولی‌پرس، این شرکت در مجموع 486میلیارد ریال برای سال‌های 85 تا 95 بدهی مالیاتی دارد. مالیات‌های وضع شده برای این شرکت در حالی است که این شرکت برای برخی از سال‌ها زیان شناسایی کرده است. به عنوان مثال در سال 90 این شرکت در حدود 110میلیارد ریال زیان شناسایی کرده و مالیات قطعی این شرکت برای همان سال حدود 54میلیارد ریال تعیین شده است. این اتفاق در سال‌های 93 و 94 و 95 نیز رخ داده است و سازمان امور مالیاتی با وجود زیان‌ده بودن شرکت، مالیات‌های هنگفتی را وضع کرده است. این رویه، موضوع را بیش از پیش پیچیده می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا سازمان امور مالیاتی به اسنادی به غیر از اسناد ابراز شده توسط شرکت دسترسی دارد که با وجود زیان ابراز شده از طرف تولی‌پرس، مالیاتی را برای این شرکت وضع کرده است؟ سوالی که هنوز بی‌پاسخ مانده است. به هرحال با به نتیجه نرسیدن دعوای شرکت و سازمان، حساب‌های این شرکت نزد بانک‌ها بسته شده است و این بانک به منابع خود دسترسی ندارد و در کل امکان انجام مبادلات بانکی نیز از این شرکت سلب شده است.

   هزینه‌های مالی بسیار بالا است

طبق صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، این شرکت با وجود درآمد و سود عملیاتی مثبت در سال 99، حدود ‌هزار و 256میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده است. با نگاهی به جدول سود و زیان این شرکت مشخص می‌شود مهم‌ترین عامل شناسایی زیان، هزینه‌های مالی ‌هزار و 300میلیارد ریالی شرکت بوده است. با جست‌وجوی بیشتر در صورت‌های مالی سال‌های گذشته این شرکت، مشخص می‌شود که عنوان هزینه‌های مالی به عنوان اصلی‌ترین منبع هزینه‌کرد تولی‌پرس بوده است. این عنوان در آخرین گزارش ارائه شده برای 3ماهه سال 1400 نیز هزینه‌های مالی با حدود 257میلیارد ریال بزرگ‌ترین عنوان هزینه‌ای این شرکت بوده است. درصورت‌های مالی این شرکت، از سود تضمین شده تسهیلات مالی به عنوان تنها منبع ایجاد هزینه‌های مالی نام برده شده است. بر این اساس این شرکت برای بدهی‌ها و اسناد پرداختنی خود هزینه‌های بسیار زیادی را متقبل شده که درآمدها و سود عملیاتی این شرکت نمی‌تواند پاسخگوی این هزینه‌ها باشد. این موارد ریسک‌های مالی و عملیاتی شرکت را با افزایش بسیار زیادی روبه‌رو کرده که تداوم فعالیت‌ها را  در حالت نااطمینانی بسیار بالا قرار داده است. این شرکت در شرایط موجود نیازمند کمک از بیرون است که این موضوع باید از طرف شرکت‌های بالادستی یا دستگاه‌های مربوطه دولتی پیگیری شود.

تولی پرس

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان