گردشگری ایران چگونه می‌تواند از میزبانی ورزشی قطر سهم ببرد؟

فرصت جام جهانی برای توریسم ایران

دنیای‌اقتصاد : یک سال تا آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال در قطر باقی مانده است. علاوه بر این کشور که چند سالی است زیرساخت‌‌‌های خود اعم از استادیوم‌ها، هتل‌‌‌ها و

قول می‌‌‌دهیم 4هزار اتاق برای دوران جام جهانی، آماده کنیم. اگر تیم‌‌‌های خارجی نیامدند به هر حال ایرانی‌‌‌هایی که قصد تماشای این بازی‌‌‌ها را دارند با توجه به مسافت نزدیک کیش و قطر و تفاوت هزینه‌‌‌ها می‌توانند در این جزیره اقامت داشته باشند. هزینه هر شب اقامت در هتل‌‌‌های قطر بالای 10 تا 15‌میلیون تومان می‌شود، علاوه‌‌‌ بر این تعداد هتل و اتاق در قطر کم است و همه تماشاچی‌‌‌ها، گردشگران و اعضای تیم‌‌‌ها را پوشش نمی‌‌‌دهد.

ظرفیت دبی هم برای این رویداد کافی نیست. برای همین ما سعی می‌‌‌کنیم ظرفیت اقامت و استانداردها را در کیش تا جام جهانی بالا ببریم تا دست‌‌‌کم مسافران ایرانی را در این جزیره با قیمت مناسب و به مراتب مناسب‌‌‌تر از قطر پوشش دهیم. البته حضور مسافران و تیم‌‌‌های خارجی در کیش مهم است، اما مسافران ایرانی برای ما مهم‌تر هستند. به تازگی رئیس فدراسیون فوتبال ایران و نماینده فیفا از داشته‌‌‌ها و ظرفیت کیش بازدید کرده‌‌‌اند که این مساله، ما را برآن داشت تا شهریورماه سال 1401، پیش از آغاز بازی‌‌‌ها، ظرفیت اقامت را آماده کنیم.»

با این حال آرش نورآقایی کارشناس گردشگری معتقد است ما نباید سهم خود را در این رویداد تنها منحصر به جزیره کیش و هتل‌‌‌داری ببینیم. او در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان این مطلب گفت: جام جهانی به عنوان یک رویداد بزرگ، نه تنها برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان بلکه برای دنیا اهمیت زیادی دارد و توجه جهان به سمت قطر جلب می‌شود.

خوشبختانه امیدواری زیادی وجود دارد که ایران در جام‌‌‌جهانی 2022 حضور دارد داشته باشد و اتفاقات خوبی را رقم بزند.

این کارشناس گردشگری درباره بهره‌گیری صنعت گردشگری ایران از جام‌‌‌جهانی افزود: زمانی که از جذب توریست در بازه زمانی جام جهانی صحبت‌‌‌ می‌‌‌کنیم ابتدا باید مقصد برگزارکننده را به خوبی شناخته و درباره مناسبات و تعاملات فرهنگی و سیاسی خود با قطر آگاهی کافی داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های خود را انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه در این راستا باید نشست‌‌‌هایی بین وزارتخانه‌‌‌های امور خارجه، میراث‌‌‌ فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود، ‌‌‌ ادامه داد: در این نشست‌‌‌ها می‌توان فرصت‌‌‌های تجاری، فرهنگی و گردشگری ایران را شناسایی و از آنها در این دوره زمانی بهره گرفت.

در موزه قطر بخشی ازدستبافته‌‌‌ها و پارچه‌‌‌های قدیمی ایران به نمایش گذاشته شده است، ‌‌‌ نورآقایی با بیان این مطلب گفت: اشتراکات فرهنگی می‌تواند به ما در تعاملات‌‌‌مان کمک کند تا بتوانیم با برنامه‌‌‌ریزی دستاوردهای خوبی داشته باشیم. به طوری که همزمان تیم ملی ما برای ورود به جام‌‌‌جهانی صعود می‌کند ما هم رایزنی‌‌‌ها و ارتباطات خود را قوی کرده و بهره گردشگری‌‌‌، فرهنگی و اقتصادی از این رویداد ببریم.

این فعال گردشگری از «آغاز قرن جدید» به عنوان دیگر رویدادی که می‌توان به اندازه حضور در جام جهانی یا اکسپو از آن بهره گرفت نام برد و افزود: این مثلث طلایی می‌تواند منجر به رونق توریسم در کشور ما  شود.

به گفته نورآقایی کمتر از سه ماه تا پایان سال و آغاز قرن جدید باقی مانده که همزمان با روزهای آخر برگزاری اکسپو دبی خواهد بود. او ادامه داد: ایران می‌تواند به شکل استثنایی از این فرصت استفاده کند. او افزود: ما می‌توانیم سفره هفت‌‌‌سین بچینیم و مهمانی شب سال نو را با حضور نمایندگانی از غرفه‌‌‌های اکسپو برگزار کنیم.

این مهمانی شام که به مناسبت بزرگداشت نوروز برگزار می‌شود می‌تواند با توجه به حضور کشورهای مختلف در اکسپو تبلیغی برای کشورمان باشد، ‌‌‌ به‌ویژه اینکه 7-8 ماه بعد ما جام‌‌‌جهانی را داریم و می‌توانیم از این فرصت استثنایی در روزهای آخر اکسپو و آغاز این رویداد ورزشی برای جذب توریست بهره بگیریم.

این کارشناس گردشگری در همین راستا بر شکل‌‌‌گیری یک اتاق فکر تاکید کرد و گفت: ما باید برنامه‌‌‌های جلب گردشگر را به مناسبت نوسده خودمان از ابتدای سال شروع می‌کردیم که متاسفانه این کار به تعویق افتاد. اما اگر ابتدای سال دیگر جدی باشیم و بین این دو رویداد محتوای خوب تولید کنیم تا بتوانیم پیش از جام جهانی تصویر مثبتی از ایران تداعی کنیم شاهد رونق توریسم در کشورمان خواهیم بود.

نورآقایی ادامه داد: ما باید از هر فرصتی برای دیده شدن ایران بهره بگیریم. همان‌قدر که نوروز برای ما اهمیت دارد و میراث جهانی است نوسده نیز مهم است، ‌‌‌ نوسده یعنی 100 نوروز که در 12 کشور دنیا جشن گرفته می‌شود.

علاوه بر اینها ما در سال 1400 بر اساس تقویم اسلامی هستیم و جام جهانی هم در یک کشور اسلامی اتفاق می‌‌‌افتد. بنابراین ما می‌توانیم از همه اینها استفاده کنیم تا توریسم در کشورمان توسعه یابد. اما این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه برای آن از همین حالا برنامه‌‌‌ریزی کنیم.

گفته‌‌‌های این فعال حوزه گردشگری کشورمان نشان می‌دهد فرصتی طلایی برای توسعه توریسم در ایران با توجه اکسپوی دبی در کنار جام جهانی قطر و نوسده وجود دارد که باید متولیان این حوزه آن را جدی گرفته و برای آن برنامه‌‌‌ریزی کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان