به گزارش مشرق، حمایت حمید سجادی از پیشنهاد آجورلو مدیرعامل استقلال در واقع حمایت از حقوق قانونی باشگاهها برای استفاده از حق تبلیغات محیطی است.
حقیقت این است که تقریبا همه باشگاهها از ابتدا با این طرح موافق و با شرایط فعلی اداره تبلیغات محیطی و درآمد ناچیزی که سازمان لیگ از این محل پرداخت می کرد مخالف بودند. با این وجود ترس از کارشکنی و تقابل با برگزار کننده مسابقات و مشکلاتی که احتمالا در پی این نزاع برایشان ایجاد می شد موجب شد باشگاهها استقلال را در این مبارزه تنها بگذارند.
حتی به گفته وزیر ورزش، پرسپولیس هم منتظر است در صورت موفقیت استقلال در اجرای این طرح به دنبال استفاده از درآمد تبلیغات محیطی باشد در حالی که اگر سرخها هم از ابتدا در این مسیر با رقیب همراه میشدند خیلی زودتر میتوانستند حقوق خودشان را در این بخش زنده کنند.
با این وجود جدال استقلال و سازمان لیگ در هفته های گذشته به جاهای باریکی کشیده شد و حتی گفته میشد رئیس سازمان لیگ تهدید کرده دربی را با تبلیغات محیطی استقلال برگزار نمیکند. حالا ورود به موقع و قاطع وزیر ورزش تکلیف را برای اهالی فوتبال مشخص کرده است.
بیشتر بخوانید:
حمید سجادی بر خلاف وزرای قبلی خودش به جای مداخلههای ویرانگر و استفاده از رانت و لابی برای انتصاب مدیران ارشد و میانی دو باشگاه با ورودی به موقع و سازنده از حق درآمدزایی همه باشگاهها به سود منافع فوتبال دفاع کرد و در جایگاه حکمیت حرف آخر را در همین ابتدای راه زد.
حالا نه تنها استقلال از تبلیغات محیطی بازیهای خانگی خودش به پشتوانه حمایت وزیر استفاده میکند بلکه سایر باشگاهها نیز با آگاهی نسبت به حق قانونی خودشان هراسی از کارشکنی های برگزارکننده مسابقات لیگ نخواهند داشت و حق خودشان را مطالبه میکنند.
اتفاق امروز که پایانی بر دوره عدم شفافیت و نفوذ مافیای فوتبال به شمار میرود میتواند یک گام تاریخی برای تکیه کردن باشگاهها به درآمدهای مشروع و قانونی فوتبال و دستیابی به حقوق خودشان در این حوزه باشد.
تبلیغات محیطی، حق محتوای مسابقات ، حق پخش بازیها و در ادامه کپی رایت همچنین سایر روشهای درآمدزایی متداول در جهان تنها راه حلی است که میتواند اولا فوتبال حرفهای ایران را زنده نگاه دارد، وابستگی باشگاهها به بودجه دولتی را قطع کند و حتی در ادامه زمینه رقابت در عرصههای بینالمللی با ظرفیتی فراتر از انتظار را فراهم سازد.