جلوی موج سویه اومیکرون را نمی‌توان گرفت!

سه محقق و ویروس‌شناس آلمانی در ارتباط با گسترش سریع سویه جدید کرونا اومیکرون در آلمان و جهان پیش‌بینی‌ ناامید‌کننده‌ای کردند. آنها هشدار دادند موج جدید اومیکرون در راه هست و آلمان برای مقابله با آن از آمادگی لازم برخواردار نیست.

جلوی موج سویه اومیکرون را نمی‌توان گرفت!

روزانه صدها‌ هزار نفر به سویه جدید و خطرناک اومیکرون مبتلا می‌شوند. سه کارشناس آلمانی هشدار دادند آلمان برای موج جدید اومیکرون آمادگی لازم را ندارد. آنها بر این باورند که به کم‌خطر بودن اومیکرون نباید امیدوار بود.

سه محقق و ویروس‌شناس آلمانی در ارتباط با گسترش سریع سویه جدید کرونا اومیکرون در آلمان و جهان پیش‌بینی‌ ناامید‌کننده‌ای کردند. آنها هشدار دادند موج جدید اومیکرون در راه هست و آلمان برای مقابله با آن از آمادگی لازم برخواردار نیست.

کریستوف نویمان-هفلین، ایمونولوژیست در مرکز پزشکی دانشگاه فرایبورگ می‌گوید، اواسط ژانویه 2021 موج جدید اومیکرون بر آلمان غالب خواهد شد و جای سویه دلتا را خواهد گرفت. شمار افراد مبتلا به این سویه کرونا افزایش پیدا خواهد کرد و صدها هزار نفر هر روز در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند.

دلیل “پیش‌بینی‌های ناامید‌کننده” این محقق آلمانی زیاد بودن شمار افراد مبتلا به کرونا در بریتانیاست؛ جایی که تعداد مبتلایان به گونه اومیکرون هر روز دو تا سه برابر می‌شود.

دیرک براکمن، فیزیکدان دانشگاه هومبولت در برلین می‌گوید طبق محاسباتی که شده، ابتلا به سویه اومیکرون سه تا چهار برابر بیشتر از گونه کنونی کرونا است.

محاسبات کارشناسان بریتانیایی نشان می‌دهد که روزانه 400 تا 700 هزار نفر به اومیکرون مبتلا می‌شوند. در بازه زمانی دسامبر سال جاری تا 20 آوریل 2022 تا 34 میلیون نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت بریتانیای به اومیکرون مبتلا خواهند شد. همه اینها با وجود رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک‌ها، تعطیلی مدارس و غیره اتفاق می‌افتد.

بروکمن هشدار داده است که اگر اوضاع در آلمان هم  به همین منوال پیش‌ نرود، یک معجزه خواهد بود.

برای سناریوهای اومیکرون در آلمان آماده شوید

بروکمن اصافه می‌کند، سیاستمداران باید هر چه سریع‌تربرنامه‌های اضطراری را برای سناریوهای مختلف طراحی و اجرا کنند چونکه آسیب‌های ناشی از شیوع اومیکرون را باید محدود کرد.

به گفته محققان، تماس‌ها و ترددها باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. براکمن اقدامات مشابهی چون قرنطینه موج اول را توصیه می‌کند اما به دلیل نرخ بالای ابتلا به اومیکرون تاکید می‌کند، که اقدامات بیشتری باید انجام بگیرد.

اومیکرون نه تنها بسیار مسری‌تر از انواع قبلی سویه‌های کروناست بلکه می‌تواند سیستم ایمنی ما را دور بزند. این بدان معناست که افرادی که دو بار واکسینه شده‌اند و حتی کسانی که واکسن تقویتی تزریق کرده‌اند نیز می‌توانند مبتلا شوند.

واکسیناسیون تقویت‌کننده اثربخشی محافظت ایمنی را تا حدود 70 تا 75 درصد افزایش می‌دهد و احتمالاً خطر یک دوره جدی بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

پروفسور ساندرا چزیک دکتر ویروس‌شناس و مدیر موسسه ویروس‌شناسی پزشکی در بیمارستان دانشگاه فرانکفورت می‌گوید:

«با واکسیناسیون تقویتی نباید احساس امنیت کاذب ایجاد کرد، چون افرادی که واکسن تقویتی را دریافت کردند هم می‌توانند دوباره مبتلا شوند و به همین دلیل لغو الزام آزمایش برای افراد تقویت‌شده کاملاً اشتباه است.»

هشدار درباره سقوط سیستم درمانی

با توجه به اوضاع کنونی کارشناسان هشدار می‌دهند اگر تعداد مبتلایان به اومیکرون به طور چشمگیری افزایش یابد، سیستم‌های درمانی در معرض خطر فروپاشی قرار می‌گیرند.

بیمارستان‌ها دیگر قادر به پذیرش بیماران نخواهند بود و به احتمال زیاد کادر پزشکی نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بر این اساس هر سه محقق آلمانی از سیاستمداران خواستند که پیوسته هوشیار بوده و دست به کار باشند. بروکمن می‌گوید، سیاستمداران نباید وقت‌کشی کنند.

قطعا این پیش‌بینی محققان آلمانی “بدترین سناریو ممکن” است، اما هر سه کارشناس بر این باورند که تنها به “کم خطر بودن” سویه اومیکرون نباید امیدوار بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر