بدترین و بهترین شیرینی‌ها برای شب یلدا

یک متخصص تغذیه گفت:مصرف شیرینی در هر زمانی در طول سال باید متعادل باشد به خصوص برای افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند.

بدترین و بهترین شیرینی‌ها برای شب یلدا

به گزارش جام جم آنلاین، شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: در شب یلدا خانواده‌های بسیاری جشن و مهمانی می‌گیرند و این جشن همراه با مصرف تنقلات خواهد بود.

اولیایی گفت: یکی از مهم‌ترین تنقلات مصرفی در این شب شیرینی‌ها هستند. برخی نه تنها در شب یلدا بلکه در سایر اوقات سال نیز به مصرف شیرینی جات اعتیاد پیدا کرده اند. اعتیاد به مصرف شیرینی جات به معنای واقعی کلمه یک اعتیاد واقعی است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: اعتیاد به شیرینی‎جات دقیقا همانند مواد مخدر است چرا که دقیقا به همان بدی تاثیر می‌گذارد.

این متخصص رژیم درمانی افزود: انواع شیرینی اگر عوارضی دارند دقیقا به نحوه مصرف ما برمی گردد. تنقلات و شیرینی‌ها به عنوان یکی از تفریحات درنظر گرفته می‌شود، به این ترتیب که فرد حوصله اش سر رفته و یا هوس می‌کند و سپس به سراغ شیرینی می‌رود.

وی ادامه داد:، ولی وقتی که شیرینی به صورت نیاز در می‌آید باید پاسخی به این نیاز وجود داشته باشد. این پاسخ گاهی اوقات شدیدتر و بیشتر هم می‌شود. در این زمان است که خوردن شیرینی باعث ایجاد مشکل می‌شود.

بیشتربخوانید:

یلدا را با این کیک ها جشن بگیرید

کیک انار مخصوص شب یلدا

سمی به نام شکر

اولیایی اذعان داشت: یکی از عناصر تشکیل دهنده شیرینی‌ها شکر است. شکر می‌تواند صدمات بسیار زیادی به بدن همراه داشته باشد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: شکر توانایی این را دارد که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. گلبول‌های سفید بدن نیز تضعیف می‌شوند؛ بنابراین بدن در مقابل ویروس ها، میکروب‌ها و باکتری‌های مضر توانایی لازم را برای مقابله نخواهد داشت.

متخصص رژیم درمانی بیان داشت: شکر تعادل مواد غذایی مقوی بدن را به هم بزند و باعث ترشح بیش از حد هورمون‌ها می‌شود. این ماده حتی اضطراب آور هم هست. متعاقب آن سبب کج خلقی و بداخلاقی می‌شود.

وی یادآور شد: کسانی که وابستگی به مصرف شیرینی دارند اگر آن را مصرف نکنند دچار بداخلاقی و بی حوصلگی خواهند شد.

مشاور تغذیه تاکید کرد: شیرینی زیاد بر روی کودکان نیز در زمینه هوش تاثیر منفی می‌گذارد و باعث بی قراری آن‌ها و یا بیش فعالی کودکان می‌شود.

کدام شیرینی بدتر است؟

وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع شیرینی‌هایی بدتر از بقیه است گفت: بد بودن یک شیرینی بستگی به میزان شکر و چربی و البته نوع آردی که در شیرینی مصرف شده، دارد. شیرینی اگر با آرد‌هایی با سبوس بیشتر تهیه شود شیرینی بهتری خواهد بود و هر چقدر قند و شکر کمتری داشته باشد قطعا ارزش غذایی بیشتری دارد.

اولیایی خاطرنشان کرد: هر چقدر در شیرینی از خامه کمتری استفاده شود آن شیرینی سالم‌تر است. شیرینی‌های حاوی شکر زیاد، آرد‌های تصفیه شده و خامه از نوع بدترین شیرینی‌ها هستند. اگر می‌خواهیم بر روی مصرف شیرینی کنترل داشته باشیم، استفاده از شیرینی‌های سالم‌تر یک راه حل است.

متخصص تغذیه بیان داشت: برای افراد سالم محدودیت‌های غذایی کمتر است و در شب یلدا می‌توانند محدودیت‌های کمتری برای خود جهت خورد و خوراک در نظر بگیرند، اما این موضوع نباید باعث شود که در مصرف تنقلات و شیرینی افراط کنند. باید جانب تعادل باید رعایت شود.

بیشتربخوانید:

 

هشدار به بیماران زمینه‌ای

این متخصص رژیم درمانی و مشاور تغذیه تصریح کرد: برخی از افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای و متابولیک هستند همانند کسانی که چربی خون دارند و یا از دیابت رنج می‌برند. برخی دیگر نیز به کبد چرب مبتلا هستند و یا اینکه فشار خون دارند. این افراد باید بسیار به این موضوع دقت کنند که افراط در همان یک شب یلدا می‌تواند برایشان بسیار خطرناک و تهدید کننده باشد.

وی گفت: این افراد باید به این موضوع دقت کنند اگر می‌خواهند تنقلات مصرف کنند باید از طرف دیگر شام خود را بسیار سبک‌تر کنند. ترجیح بدهند در این شب بیشتر از میوه جات استفاده کنند. آجیل را در مقادیر کم میل کنند و این آجیل هم ترجیحا خام باشد. آجیل شور برای کسانی که فشار خون دارند اصلا خوب نیست.

اولیایی تاکید کرد: مصرف شیرینی ها، آجیل‌ها برای افرادی که دیابت دارند کنترل قند را دشوار می‌سازد. تنظیم قند خون برای دیابتی‌ها در شب یلدا بسیار مهم است.

اولیایی در پایان گفت: هر واحد میوه حدود 15 گرم قند دارد و این برای کسانی که دیابت دارند مشکل ساز است. به همین دلیل ممکن است افراد با گمان اینکه قند میوه مشکلی ایجاد نمی‌کنند مصرف آن را در شب یلدا بالا ببرند که این اصلا درست نیست. قند میوه جذب نمی‌شود بنابراین حتی در مصرف میوه‌ها هم باید تعادل برقرار شود. اهمیت به نوع تغذیه در شب یلدا بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

کیک هویج بدون نیاز به فر + دستور تهیه

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان