خواص روغن ترنج و اهمیت مصرف آن

در این مطلب قصد داریم یکی از پر خواص ترین روغن ها را به شما معرفی کنیم. خواص روغن ترنج موضوع مورد بحث ما در این مطلب می باشد. برای آشنایی با خاصیت های آن خواهشمندیم مجله آرگا را همراهی نمایید.

خواص روغن ترنج و اهمیت مصرف آن

ترنج گیاهی است که در دسته خانواده مرکبات جای می گیرد. این میوه زرد رنگ و اندازه آن شبیه پرتغال می باشد. ترنج عطر و بوی بسیار خوشی دارد. این میوه استوایی خاصیت های فراوانی دارد. از پوست میوه ترنج روغنی را استخراج می کند که فوق العاده مفید می باشد. در ادامه با خواص  روغن ترنج آشنا خواهید شد.

معرفی خواص روغن ترنج

این روغن از دسته روغن های گیاهی می باشد که  بسیار معطر است. از روغن ترنج در طب سنتی استفاده های زیادی می شود و می تواند بسیاری از مشکلات بدن را رفع کند. در ادامه بخشی از خواص این روغن را به تفکیک برای شما بیان خواهیم کرد.

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

روغن ترنج و کاربرد های آن

روغن ترنج و نقش آن در مراقبت از پوست:

این ماده با داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی برای بهبود زخم ها، آکنه ها و تسکین سوزش پوست مفید می باشد. برای استفاده از خواص آن باید روزانه از این روغن استفاده نمایید. این روغن را مانند مرطوب کننده روی پوست خود بمالید. اگر برای درمان زخم ها از آن استفاده می کنید باید 3 الی 4 قطره از آن را روی پنبه ای بریزید و در محل آسیب دیده قرار بدهید. جالب است بدانید که بخار دادن این محصول در حمام سبب بهبود سلامت پوست شما خواهد شد. بعلاوه پخش یکسان رنگدانه ها و ملانین ها باعث رفع لکه های پوستی و شادابی و زیبایی پوست خواهد شد.

از بین بردن میکروب ها با روغن ترنج:

این روغن خاصیتی دارد که باعث از بین بردن میکروب ها خواهد شد. کودکانی که مبتلا به کرم روده هستند مصرف روغن ترنج گزینه مناسبی برای آن ها می باشد. اگر دندان ها ناسالم دارید و یا می خواهید دهان خود را ضد عفونی کنید از این روغن به عنوان دهانشویه استفاده نمایید. این امر باعث از بین رفتن میکروب ها و جلوگیری از کرم خوردگی دندان ها خواهد شد.

از بین رفتن بوی بد بدن:

افرادی که برای از بین بردن بوی بد بدن خود به دنبال ماده طبیعی می باشند روغن ترنج گزینه مناسبی خواهد بود. این روغن علاوه بر بوی خوشی که از خود به جای می گذارد با خاصیت  ضد عفونی کننده خود مانع از رشد میکروب هایی خواهد شد که بوی بد بدن را ایجاد می کنند.

خاصیت روغن ترنج

رفع استرس با روغن ترنج:

اگر شما این روغن را بو کنید باعث از بین بردن استرس های شما می شود و ذهن شما را آرام می سازد. حال اگر این محصول را با روغن رزماری یا نارگیل مخلوط کنید تاثیر بهتری از آن خواهید گرفت. طبق تحقیقات صورت گرفته استنشاق بخار این روغن ممکن است باعث افزایش فعالیت های سیستم عصبی شده و در نتیجه منجر به پایین آمدن ضربان قلب و فشار خون شود. آنها همچنین می توانند فعالیت هورمون های خاصی در بدن مانند دوپامین و سرتونین را تحریک کنند که باعث احساس آرامش و تسکین دهندگی می شود.

هضم بهتر با مصرف این محصول:

فواید این روغن در هضم آسان و تسکین دل درد بسیار زیاد است. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که این روغن علاوه بر تحریک کردن آنزیم های گوارشی می تواند با مسمومیت های غذایی نیز مقابله کرده و برطرف سازد. اگر مشکل هاضمه دارید توصیه می شود برای رفع آن 1 تا 3 قطره از این روغن را با روغن جوجوبا و یا روغن نارگیل مخلوط و به شکم خود آغشته کرده و در جهت عقربه های ساعت ماساژ بدهید.

روغن ترنج و برطرف کننده درد:

یک مسکن طبیعی برای سردردها، رگ به رگ شدگی و درد های عضلانی روغن ترنج می باشد. طبق بررسی های انجام شده روی این محصول به این نتیجه رسیده اند که یک ترکیب زیست فعالی در روغن ترنج ایجاد شده که اثرات ضد التهابی و در نتیجه ضد درد خواهند داشت. برای آرام شدن درد خود 3 قطره از این روغن را در قسمت مورد نظر ریخته و ماساژ دهید تا درد شما تسکین بیابد. هم چنین از خواص دیگر روغن ترنج می توان به کاهش درد در دوران قاعدگی اشاره کرد.  این محصول با داشتن خاصیت ضد اسپاسم خود باعث کاهش کمر درد و گرفتی های دوران قاعدگی خواهد شد.

روغن ترنج و خاصیت های ان برای سلامت بدن

تنظیم قند خون از خواص روغن ترنج:

افرادی که از دیابت رنج می برند می توانند برای کاهش میزان قند خون چند قطره از این محصول را روی نبض خود بمالند. به این نکته توجه داشته باشید که انجام دادن بیش از حد این کار باعث افت قند خون خواهد شد. این روغن باعث هضم، جذب کافی مواد مغذی، جذب و تجزیه مواد قندی و در نتیجه کاهش قند خون کمک شایانی می کنند. ذکر این نکته نیز ضروری است افرادی که می خواهند عمل جراحی انجام دهند نباید این روغن را مصرف نمایند.

حفاظت از مو با ترنج:

این روغن برای جلو گیری از ریزش موها، خشکی پوست، خارش و شوره سر مفید واقع می شود زیرا دارای خاصیت ضد قارچی و آنتی بیوتیکی می باشد. اگر از این روغن به صورت طولانی مدت استفاده کنید می توانید با یک روش طبیعی از موهای هود مراقبت کرده باشید. برای اینکار موها را با روغن نارگیل و ترنج ماساژ داده و به تغذیه موهای خود از این طریق کمک کنید. هم چنین می توانید روغن را با شامپو مخلوط کرده و از خاصیت ضد میکروبی آن بهره جویید.

ایجاد سلامت شریانی:

این محصول سبب پایین آمدن سطح کلسترول مضر بدن شده است و از این طریق در سلامت شریان تاثیر گذار خواهند بود. ترنج با داشتن پلی فنول بدن را از آسیب های رادیکال آزاد نیز حفظ خواهد کرد. سلامت شریان می تواند مسیر های لخته شدن خون، التهابات و فشار خون را تحت کنترل خود بگیرد.

فواید روغن ترنج

پایین آمدن سطح کلسترول:

روغن ترنج به کاهش سطح کلسترول کمک فراوانی می کند زیرا باعث گردش بیشتر کلسترول از رگ ها به کبد شده و با این خواص از بیماری های قلبی جلوگیری خواهد کرد.

استفاده در عطر سازی از روغن ترنج:

این محصول علاوه بر تاثیر گذاری بر سلامت در صنعت نیز به کار گرفته می شود. در صنایع عطر سازی یکی از عنصر های مفید روغن ترنج می باشد. این محصول در بیشتر عطرهای مردانه و زنانه کاربرد دارد.

متعادل شدن هورمون ها:

با تنظیم کردن غدد درون ریزی مثل انسولین و هم چنین هورمون های تخمدان توسط این روغن، تعادل در هورمون ها برقرار خواهد شد.

رفع گرفتگی بینی با ترنج:

اگر مشکل تنفسی دارید یا هنگام سرما خوردگی با خلط ناشی از آن مواجه هستید، یک پیشنهاد عالی برای رفع این مشکل ها استفاده از بخار روغن ترنج می باشد. برای گرفتگی بینی تیز آن را در کف دست خود ریخته و جلو بینی خود قرار بدهید. اگر کودک شما گرفتگی بینی دارد از این روغن 2 الی 3 قطره روی قفسه سینه آن ها ریخته تا مشکل کودک حل شود.

خاصیت های روغن مفید ترنج

کاهش وزن با روغن ترنج:

از دیگر خواص روغن ترنج این است که از پرخوری ها و چاقی های استرسی جلوگیری می کند. به این گونه که باعث تحریک غدد درون ریزی باعث آرامش در افراد شده و در نهایت استرس را کاهش می دهد. علاوه بر آن افزایش متابولیسم بدن  و درمان اختلال های گوارشی از خاصیت روغن ترنج می باشد. این امر نیز منجر به کاهش وزن شده است.

بهتر شدن گردش خون :

یکی دیگر از خاصیت های این روغن بهبود گردش خون در زمانی است که فرد احساس افسردگی و ناراحتی می کند. زیرا ابن محصول با داشتن آلفا پینن و لیمونن باعث ایجاد خواص ضد افسردگی می شود و به عنوان یک تحریک کننده طبیعی عمل می کند. این امر باعث احساس لذت، خنکی و انرژی در فرد خواهد شد. تحریک ترشحات هورمونی در نتیجه موجب حفظ متابولیسم مناسب می شود.

از بین بردن تب از خواص روغن ترنج:

از خواص دیگر این محصول می توان به کاهش تب اشاره کرد. این روغن با ایجاد اثر های تحریک کننده در گردش خون و هم چنین هورمون های درون ریز سبب بالا رفتن تعریق و در نهایت کم شدن دمای بدن خواهد شد. بعلاوه خاصیت های ضد میکروبی و ضد التهابی آن باعث دفع سموم بدن نیز شده است. برای کاهش تب دو الی سه قطره از آن را روی سینه،پشت گردن و پیشانی ریخته و بمالید.

خواص روغن ترنج برای کاهش تب

امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شود. در ادامه اگر علاقمندید با خواص انواع روغن های گیاهی آشنا شوید شما می توانید روی لینک کلیک کرده و مطالب را مطالعه بفرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان