سازمان جهانی گردشگری در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت گردشگری جهان، آمار 9 ماهه این بخش آسیبدیده از ژانویه تا سپتامبر 2021 را ارزیابی کرده است که براساس آن ورود گردشگران بینالمللی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 2020، حدود 20درصد کمتر بود، اما همچنان 76درصد کمتر از سطح سال 2019 یعنی سال قبل از کروناست.
گردشگری جهان در سهماه سوم 2021 شاهد رشد صعودی بوده، اما روند بهبودی آسیبپذیر باقی مانده است. پس از نیمه اول ضعیف سال 2021 که کاهش 72درصدی در مقایسه با سال 2019 را تجربه کرده بود، گردشگری بینالمللی در طول فصل تابستان نسبتا بهبود یافت و نتایج را برای سهماهه سوم سال بهویژه در اروپا افزایش داد. تعداد گردشگران بینالمللی (بازدیدکنندگان شبانه) در ژوئیه تا سپتامبر 2021 (تیر تا شهریور) نسبت به مدت مشابه خود در سال 2020، حدود 58درصد افزایش یافته است. با این حال، 64درصد کمتر از سطح سال 2019 باقی مانده است. در آگوست و سپتامبر 2021، ورود گردشگران بینالمللی در مقایسه با سال 2019 توانست به منفی 63درصد برسد که این رقم بهترین نتایج ماهانه از زمان شیوع همهگیری بوده است. افزایش تقاضا در سهماه سوم سال 2021 را میتوان ناشی از افزایش اعتماد مسافران برای ایمنی سفرها، پیشرفت سریع واکسیناسیون و کاهش محدودیتهای ورود گردشگران در بسیاری از مقاصد دانست.
توریسم جهان در نیمه اول سال نتوانست رکود را در مقایسه با 2020 تغییر دهد و حتی وضعیت سختتری را پشت سر گذاشت. در سهماه نخست 2021 میزان کاهش گردشگران ورودی 83درصد کمتر از سهماهه 2020 بود و در سهماهه دوم این رقم به منفی 58درصد رسید. در تفکیک منطقهای، اروپا بهترین عملکرد را در سهماهه سوم 2021 به ثبت رساند و ورودیهای بینالمللی نسبت به فصل مشابه سال 2019، حدود 53درصد کاهش یافت. ایالات متحده نیز قویترین نتایج ورودی را از ژانویه تا سپتامبر 2021 تجربه کرد و با وجود رشد یکدرصدی ورودیها نسبت به 2020، اما همچنان 65درصد کمتر از سطح 2019 باقی ماند. کارائیب با رشد 55درصدی نسبت به سال 2020، با ورودی 38درصد کمتر از سال 2019، قویترین نتایج را در بخش منطقهای به ثبت رسانده است.
بهرغم بهبود نسبی در سهماه سوم سال، سرعت بهبودی در سراسر مناطق جهان بهدلیل سیاستهای مختلف محدودیتهای حرکتی، میزان واکسیناسیون و اعتماد مسافران کُند و متغیر باقی ماند. حجم سفرها در آسیا و اقیانوسیه در سهماه سوم سال 2021، همچنان 95درصد کمتر از سطح سال 2019 بود، زیرا بسیاری از مقاصد برای سفرهای غیرضروری بسته بودند. آفریقا و خاورمیانه نیز به ترتیب 74درصد و 81درصد نسبت به 2019 کاهش داشتهاند.
در کنار مناطق برخی از کشورها نیز در سهماهه سوم 2021 عملکرد بسیار بهتری را تجربه کردهاند. براساس اطلاعات موجود، در میان مقاصد بزرگتر، کرواسی با منفی 19درصد، مکزیک با منفی 20درصد و ترکیه با منفی 35درصد بهترین نتایج یا کمترین افت ورودی توریست را در سه ماه سوم به ثبت رساندند.
دادههای مربوط به درآمدهای بینالمللی در سهماه سوم 2021 نیز روند بهبود را نشان میدهد. مکزیک توانست به درآمد مشابه با سال 2019 برسد و ترکیه با منفی 20درصد، فرانسه منفی 27درصد و آلمان با منفی 37درصد کاهش نسبتا کمتری نسبت به سال گذشته داشتهاند. در سفرهای خروجی نیز، نتایج نسبتا بهتر بود، بهطوری که هزینههای بینالمللی در طول سهماه سوم در فرانسه به منفی 28درصد و آلمان به منفی 33درصد رسید.
نکته بسیار مهمی که سازمان جهانی گردشگری در گزارش خود مطرح کرد، اینکه هزینههای گردشگری در هر سفر بهدلیل افزایش پساندازها و تقاضا برای سفر پس از ماهها محدودیت بهطور قابلتوجهی افزایش یافته است.
در سال 2019میزان درآمدهای گردشگری بینالمللی، بهازای هر گردشگر ورودی بهطور میانگینهزار دلار بوده که این رقم در سال 2020 به 1300 دلار افزایش داشته است و پیشبینی میشود در پایان سال 2021 و بعد از اعلام آمار رسمی از 1500 دلار فراتر رود. هزینههای بالاتر در سفرها در نتیجه دورههای اقامت طولانیتر و افزایش قیمتهای حملونقل و اقامت است.
باوجود پیشرفتهای اخیر در بهبودی سفرها، میزان نابرابر واکسیناسیون در سراسر جهان و سویههای جدید کووید-19 میتواند بر کُند کردن روند بهبودی و آسیبپذیر بودن آن تاثیر بگذارد. براساس آخرین دادههای سازمان جهانی گردشگری، انتظار میرود تعداد گردشگران بینالمللی در سال 2021 بهطور میانگین بین 70 تا 75درصد کمتر از سطح 2019 باقی بماند که کاهشی مشابه سال 2020 خواهد بود. درآمد صادراتی از گردشگری بینالمللی در سال 2021 میتواند به 700 تا 800میلیارد دلار برسد که نسبت به سال 2020 بهبود کمی داشته اما همچنان کمتر از نیمی از درآمد ثبت شده در سال 2019 به مبلغ 7/ 1 تریلیون دلار است. سهم مستقیم اقتصاد گردشگری در سال 2021 حدود 9/ 1 تریلیون دلار با توجه به تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری بسیار کمتر از ارزش 5/ 3 تریلیون دلاری قبل از همهگیری است.
باتوجه به شرایط موجود ازسرگیری ایمن گردشگری بینالمللی تا حد زیادی به واکنش هماهنگ بین کشورها از نظر محدودیتهای سفر، پروتکلهای بهداشتی و ارتباط موثر برای کمک به بازگرداندن اعتماد مصرفکننده بستگی دارد.