خواص پلانتین و تفاوت مصرف آن با میوه موز

در واقع میوه پلانتین نیز مانند بسیاری از میوه های دیگر دارای مزیت و ها خصوصیات فراوانی است که با مطالعه این مقاله می توانید با خواص پلانتین و ویژگی های آن آشنا شوید.

خواص پلانتین و تفاوت مصرف آن با میوه موز

همانطور که می دانید پلانتین که در زبان لاتین آن را Plantain می خوانند شباهت بسیار زیادی به موز دارد و هم از نظر ظاهری و هم از نظر فواید و مواد مغذی مشابه موز خواهد بود. میوه پلانتین به خودی خود دارای مزیت های بی شماری است که بر خلاف موز بیشتر مصرف آن در پخت غذاها خواهد بود. در ادامه با خواص پلانتین آشنا خواهید شد.

آشنایی با خواص پلانتین

میوه پلانتین را می توان بومی مناطقی با آب و هوای مرطوب استوایی دانست که تقریبا 120 کشور دنیا از جمله اوگاندا، کلمبیا و کامرون آن را پرورش می دهند. توجه داشته باشید که پلانتین در مقایسه با موز مقدار نشاسته بیشتر و شکر کمتری دارد و به همین خاطر عموما استفاده از آن رایج تر خواهد بود. تفاوت دیگر پلانتین با موز در شیوه کاربردی آن است که اغلب طبخ می شود و کمتر به صورت خام مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیات و خواص پلانتین

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

بهتر است بدانید که شرایط مناسب برای پرورش درخت پلانتین آب و هوایی استوایی و مرطوب است و گل های آن پس از اینکه ظاهر شدند به مرور خوشه خواهند داد و هر کدام از این شاخه ها بین 5 تا 10 عدد میوه خواهد داشت. با این حال به صراحت می توان گفت که میوه دادن درخت پلانتین چندان ویژه یک فصل نیست و میوه آن در تمام طول سال قابل کشت و برداشت خواهد بود و به همین خاطر در کشور های در حال توسعه به عنوان یک منبع غذایی ارزشمند شناخته خواهد شد.

در حال حاضر تنها 15 درصد از تولید جهانی پلانتین به کشور های دیگر صادر می شود و درصد باقی مانده نیز در کشورهایی مصرف می شود که تولید کننده این میوه هستند. در واقع در هر نقطه از این دنیا می توان کشوری را یافت که این میوه را پرورش می دهد و به عنوان یک خوراکی برای مصرف مردم قرار می دهد.

مزیت های پلانتین برای بدن

به طور کلی میوه پلانتین با وجود خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی که دارد فواید دیگری را نیز شامل خواهد شد که در ادامه برخی از آن ها را بیان کرده ایم.

مزیت های میوه پلانتین برای بدن

  • منبع غنی از پتاسیم است:

معمولا یک فنجان پلانتین می تواند 913 میلی گرم پتاسیم که معادل 20 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است را به خوبی تامین کند. مهم است بدانید که کمبود پتاسیم در بدن بر عملکردهای مختلف اندام ها و انقباض اسکلتی و همچنین عضلات تاثیرگذار خواهد بود و علاوه بر این ها می تواند با مبارزه با مضرات سدیم فشار خون را در افراد ثابت و تنظیم کند.

با این حال می توانید با داشتن یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم احتمال پوکی استخوان، سکته مغزی و انواع بیماری های کلیوی را کاهش دهید.

  • سرشار از فیبر است:

پلانتین دارای مقدار زیادی فیبر است که با مصرف آن می توانید فیبر روزانه مورد نیاز بدنتان را به راحتی فراهم نمایید. در واقع مصرف این میوه باعث رفع یبوست، بواسیر و مشکلات گوارشی مانند دیورتیگولیت ها خواهد شد. افزایش مصرف غذاهای حاوی فیبر به خاطر ایجاد احساس سیری، باعث کاهش وزن در افراد می شود.

معمولا فیبر موجود در این میوه به کاهش کلسترول و همچنین فشار خون کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری و به ثبات قند خون کمک شایانی خواهد کرد.

خصوصیات بارز میوه پلانتین

  • رادیکال های آزاد را از بین می برد:

بهتر است بدانید که معمولا با تجزیه شدن غذا توسط بدن یا قرار گرفتن در معرض عناصر مضر مانند دود تنباکو یا اشعه آن رادیکال های آزاد به وجود می آیند که باعث بروز بسیاری از بیماری ها و در نهایت پیری زودرس خواهند شد. معمولا بیش از 35 درصد ویتامین ث موجود در این میوه با مصرف آن در طول روز تامین خواهد شد و این موضوع باعث مقابله بدن با رادیکال های آزاد خواهد شد.

از آنجایی که بدن انسان نمی تواند ویتامین ث را به صورت مستقل تولید و یا ذخیره کند بنابراین مصرف روزانه آن بسیار حائز اهمیت خواهد شد. در واقع ویتامین ث به عنوان یک ویتامین قوی می تواند به رشد و ترمیم بافت های بدن کمک شایانی بکند.

به صراحت می توان گفت که این ماده در ایجاد پروتئین ها، پوست، تاندون ها، رباط ها و رگ های خونی اهمیت زیادی دارد و از استخوان ها، غضروف ها و دندان ها به شدت محافظت خواهد کرد.

تقویت ایمنی بدن با مصرف پلانتین

  • ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد:

ویتامین آ نیز یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی برای بدن است که پلانتین تقریبا 36 درصد از ویتامین آ روزانه را تامین خواهد کرد. در واقع این ویتامین با تقویت ایمنی بدن از بروز بیماری های مختلف جلوگیری می کند و همچنین یک عنصر اساسی برای بهبود زخم ها و رشد سلول ها خواهد بود که سلامت را بهبود خواهد بخشید.

همچنین ویتامین آ به خاطر داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند و از التهاب ناشی از واکنش بیش از حد سلول ها به شدت جلوگیری نماید.

  • منبع غنی از منیزیم است:

بهتر است بدانید که منیزیم معمولا بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و این ماده می تواند در تنظیم فشار خون، سلامت بدن و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر عمل کند. پلانتین معمولا با کنترل سطح گلوکز خون، تنظیم انسولین و متابولیسم کربوهیدرات احتمالا ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و در درمان افسردگی، بی خوابی و سردرد های میگرنی بسیار کمک کننده خواهد بود.

تفاوت میوه موز با پلانتین

  • زخم معده را بهبود می بخشد:

به صراحت می توان گفت افرادی که از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی برای درد های مزمن و روماتیسم مفصلی استفاده می کنند به شدت مستعد ابتلا به زخم معده هستند که با مصرف پلانتین می توانند زخم معده خود را بهبود ببخشند.

  • سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد:

معمولا 200 گرم پلانتین می تواند 5 گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند و آن را به گزینه ای مناسب برای کاهش سطح کلسترول تبدیل کند که برای جلوگیری از چاقی، بیماری های مرتبط با دیابت نوع 2 و سرطان موثر است.

  • مشکلات تنفسی را بهبود می بخشد:

بهتر است بدانید یکی دیگر از خواص پلانتین خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است که ترشح مخاط در مجاری تنفسی را کاهش می دهد و در زمان زکام، سرماخوردگی، سینوزیت و بیماری های آلرژیک ریه و برونش مانند آسم و تب را بهبود خواهد بخشید.

خواص پلانتین برای سلامتی بدن

همچنین در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب تفاوت موز و پلانتین و  خواص موز نیز آشنا شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان