تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها

اهمیت نوشیدن آب تصفیه شده و سالم در دوران بارداری

نوشیدن آب کافی برای سالم نگه داشتن بدن و همچنین بالا نگه داشتن عملکرد تمام اعضای بدن، ضروری است. اما این موضوع برای خانم‌های باردار بسیار مهم‌تر است و در زمان بارداری باید دو برابر حالت عادی آب بنوشند

اهمیت نوشیدن آب تصفیه شده و سالم در دوران بارداری

نوشیدن آب کافی برای سالم نگه داشتن بدن و همچنین بالا نگه داشتن عملکرد تمام اعضای بدن، ضروری است. اما این موضوع برای خانم‌های باردار بسیار مهم‌تر است و در زمان بارداری باید دو برابر حالت عادی آب بنوشند. در دوران بارداری، از آنجایی که تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود، باید آب بیشتری نوشید تا بتوان این تغییرات را در بدن نرمال نشان داد. یک دستگاه تصفیه آب در خانه خود نصب کنید که ناخالصی‌ها و میکروارگانیسم‌ها را در آب از بین ببرید، که هم بدن خود را هیدراته نگه دارید و هم از بیماری‌ها خود را دور نگه دارید.

چرا نوشیدن آب در بارداری مهم است؟

رشد جنین در بدن مادر به آب بستگی دارد و به همین خاطر، خانم‌های باردار باید به نوشیدن کافی آب در طول روز توجه خاص داشته باشند. آب نه تنها اکسیژن و مواد مغذی ضروری را به سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های یک زن باردار می‌برد، بلکه تمام این مواد مغذی مهم را به جنین نیز منتقل می‌کند. آب نقش اساسی در انتقال تمام ویتامین‌های دوران بارداری به کودک را بر عهده دارد.

هنگامی که باردار می‌شوید، بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد تا بتواند نیازهای خود را برآورده کند. آب در کنار تامین نیازهای رشدی جنین، یکی از اجزای اصلی تولید شیر مادر نیز به شمار می‌آید. اما یک خانم باردار چقدر باید آب بنوشد؟

یک خانم باردار چقدر باید آب بنوشد؟

در دوران بارداری باید حدود 10 فنجان یا 2.3 لیتر آب یا مایعات دیگر در روز بنوشید. با این حال، نیاز به آب برای خانم‌های باردار متفاوت است. اگر احساس کنید نیاز به مصرف آب بیشتر یا کمتر از استانداردهای توصیه شده دارید، کاملا طبیعی است. با بررسی رنگ ادرار می‌توانید به راحتی متوجه شوید که آیا مایعات کافی دریافت می‌کنید یا خیر. ادرار کم‌رنگ یا زرد کم‌رنگ نشان می‌دهد که مقدار کافی مایعات مصرف می‌کنید. اگر کمتر ادرار می‌کنید و رنگ ادرارتان زرد تیره است، باید میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید.

همچنین اگر ورزش می‌کنید، در آب و هوای گرم یا منطقه‌ای با ارتفاع زیاد زندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد مصرف آب خود را در دوران بارداری افزایش دهید. توصیه می‌شود یک بطری آب را همیشه نزدیک خود نگه دارید تا به شما یادآوری شود که باید آب بنوشید.

 

  • سه ماهه اول. در سه ماهه اول، بسیاری از مادران متوجه می‌شوند که نگه داشتن ادرار کار سختی است. در این سه ماهه اول مصرف آب خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که دچار تکرر ادرار و همچنین عدم کنترل نمی‌شوید. (نکته: افزودن خوراکی‌های نمکی به رژیم غذایی خود این پیام را به مغز شما ارسال می‌کند که برای هیدراته نگه داشتن بدن باید آب بیشتری در بدن تولید شود. این حالت نیز می‌تواند باعث تکرر ادرار و عدم کنترل شود.)
  • سه ماهه دوم. در سه ماهه دوم توصیه می‌شود که، 340 کالری اضافی در روز دریافت کنید. با استفاده از دستورالعمل‌ها در مورد اضافه کردن 1 تا 1.5 میلی لیتر آب به ازای هر کالری مصرفی، باید حداقل 340 میلی‌لیتر (یا 11.5 اونس) آب نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • سه ماهه سوم. در سه ماهه سوم، کالری دریافتی شما باید دوباره به 450 کالری بالاتر از حد توصیه شده روزانه افزایش یابد، که باید حتی آب بیشتری بنوشید.

مزیت های نوشیدن آب

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه تمام مواد مغذی از خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید به کودک شما می‌رسد؟ اگر به این موضوع فکر کردید و این سؤال در ذهن شما شکل گرفته، باید در پاسخ به شما بگوییم که همه چیز از نوشیدن آب آغاز می‌شود. در واقع مهم‌ترین مزیت‌های نوشیدن آب در دوران بارداری رساندن مواد مغذی به جنین است، اما دیگر مزایای آن عبارت‌اند از:

  • آب بدن شما را در دوران بارداری هیدراته نگه می‌دارد. اگر بدن در دوران بارداری به خوبی هیدراته نشود، ممکن است دچار گرفتگی عضلات، سردرد، حالت تهوع و غیره شوید.
  • نوشیدن آب از جمع شدن آب در مفاصل و قسمت‌های مختلف جلوگیری می‌کند.
  • مصرف آب کافی در سه ماهه اول بارداری، از زایمان زودرس و انقباضات جلوگیری می‌کند.
  • شما را از عفونت دستگاه ادراری (UTI) که یک مشکل بسیار شایع بارداری است دور نگه می‌دارد.
  • به هضم خوب غذا کمک می‌کند و باعث می‌شود که روده به خوبی کار خود را انجام دهد.
  • با کاهش یبوست و رفع مشکل بواسیر ارتباط دارد.
  • آب همچنین به خلاص شدن از شر سدیم (نمک) اضافی کمک می‌کند و به کاهش تورم پا و مچ پا نیز کمک می‌کند.
  • دمای بدن را تنظیم می‌کند و آن را خنک نگه می‌دارد.
  • همچنین به تسکین حالت تهوع صبحگاهی، سوزش سر دل و اسیدیته معده کمک می‌کند.
  • همچنین خستگی را برطرف می‌کند.

آیا آب تنها راه برای هیدراته ماندن بدن در دوران بارداری است؟

مصرف مایعات در دوران بارداری تنها شامل آب نمی‌شود و مایعات دیگر را نیز باید در برنامه خود قرار دهید. شیر، قهوه، چای، آب میوه و سبزیجات نیز می‌توانند بدن شما را هیدراته نگه دارند. توصیه می‌شود مصرف چای، قهوه یا هر نوع نوشیدنی گازدار را محدود کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها ادرار آور هستند. این نوشیدنی‌های ادرار آور منجر به افزایش ادرار می‌شوند و در نتیجه باعث می‌شوند آب بیشتری از بدن از دست بدهید.

برخی از زنان باردار مصرف مایعات خود را محدود و فکر می‌کنند که نوشیدن مایعات باعث جمع شدن آب در بدن و مفاصل می‌شود. در صورتی که برعکس این اتفاق رخ می‌دهد و با ننوشیدن آب و مایعات، بدن آب می‌آورد. حالت تهوع در دوران بارداری نیز می‌تواند بر مصرف آب و مایعات دیگر اثر بگذارد، بنابراین توصیه می‌شود به جای نوشیدن یک باره آب را جرعه جرعه بنوشید. اگر طعم آب معمولی را دوست ندارید، می‌توانید در دوران بارداری آب طعم‌دار را امتحان کنید و با چند تکه میوه آب را مزه‌دار کنید.

بهترین نوشیدنی‌ها برای کمبود آب بدن

اینکه بگوییم در دوران بارداری باید به اندازه کافی آب بنوشید کار آسانی است، اما پیروی از آن می‌تواند سخت باشد. اما خوب است بدانید که نوشیدن آب تنها راه برای هیدراته ماندن نیست. علاوه بر آب آشامیدنی، می‌توانید برخی از مواد غذایی را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید که دارای میزان آب بالایی هستند. برخی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کمبود آب بدن که می‌توانید انتخاب کنید عبارت‌اند از:

  • شیر
  • آب میوه
  • آب سبزیجات
  • آب گازدار طعم دار
  • هندوانه
  • گلابی
  • توت فرنگی
  • نارنگی

چقدر باید در روز آب بنوشیم؟

برای پاسخ به سوال چقدر باید در روز آب بنوشیم؟ متخصصان اعلام کردند که، میزان آب مورد نیاز شما به موارد زیادی بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای بزرگسالان، توصیه متخصصان به شرح زیر می‌باشد:

  • 5 فنجان (2.7 لیتر) در روز برای خانم‌ها
  • 5 فنجان (3.7 لیتر) در روز برای آقایان

این شامل انواع مایعات از خود آب گرفته، تا نوشیدنی‌هایی مانند چای و آب میوه و مواد غذایی می‌شود. شما به طور متوسط 20 درصد آب مورد نیاز خود را از غذاهایی که می‌خورید دریافت می‌کنید.

منبع: مینروا فیلتر

 

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان