طرز تهیه ترشی شانی و ترفندهای طعم دهی و ماندگاری آن

ترشی ها را می توان در دسته ی چاشنی ها طبقه بندی کرد که البته دارای تنوع بالایی می باشند. یکی از انواع آن ترشی شانی است طعمی ناب دارد. برای آشنایی با طرز تهیه ترشی شانی می توانید با آرگا در این مطلب همراه باشید.

طرز تهیه ترشی شانی و ترفندهای طعم دهی و ماندگاری آن

انگور شانی و یا انگور سیاه که انگور شاهانی نیز نامیده می شود در رنگ های سرخ تیره و سفید موجود هستند. از این نوع انگور ترشی های خوشمزه ای تهیه می شود که از جمله ترشی های مجلسی تبریزی است. البته این ترشی در مقایسه با سایر ترشی ها کمتر معروف می باشد. در این مطلب شما را با طرز تهیه ترشی شانی آشنا خواهیم نمود.

جهت خوردن و همچنین مویز کردن انگور سیاه شانی به دلیل کلفت بدن پوست آن مناسب کمتر مناسب است که به همین خاطر و نیز طولانی بودن زمان ماندگاری برای تهیه ترشی فوق العاده به حساب می آید. با افزودن نبات، مزه این ترشی ملس و لذیذ می گردد. در ادامه این مطلب آشپزی تدارک دیده شده با آموزش طرز تهیه ترشی شانی همراه آرگا باشید.

آشنایی با روش تهیه ترشی شانی

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

مواد لازم

  • مساوی میزان آب سرکه
  • 500 – 750 گرم نبات
  • 3 کیلوگرم انگور شانی
  • مساوی با میزان سرکه آبجوش سرد شده

طرز تهیه ترشی شانی به روشی ساده

انگورها را به صورت خوشه ای درون ظرفی بزرگ بگذارید، سپس 1 قطره مایع ظرفشویی و همچنین آب به آن بیفزایید. زمان دهید کمی بماند و بعد با آب سرد آبکشی کنید. درون صافی در کناری بگذارید تا به خوبی آب آن گرفته و خشک گردد.

درون قابلمه مقداری آب بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس زمان دهید تا به خوبی سرد گردد.

در این مرحله انگورها را درون یک دبه و یا شیشه بچینید، دقت کنید که نباید انگورها دانه دانه شده و یا برش بخورند. برای این راحتی کار و جلوگیری از این اتفاق می توانید با کمک قیچی خوشه های انگور را کوچکتر نمایید و یا از دبه ای با دهانه بزرگتر استفاده کنید.

در نهایت به میزان مساوی سرکه و آب را بر روی انگور داخل دبه ی ترشی بریزید. (مثال 2 پیمانه سرکه، 2 پیمانه آب). بعد نبات ها را بر روی دهانه ی دبه گذاشته و در آخر پلاستیکی تمیز بر روی دهانه دبه بکشید و درب آن را به خوبی سفت کنید.

آشنایی با طرز تهیه ترشی شانی

حداقل زمان مناسب برای رسیدن ترشی تقریبا 30 روز ماندن در هوای خنک و به دور از آفتاب در هوای بیرون از خانه می باشد. پیش از 30 روز نباید به هیچ وجه درب دبه ترشی باز گردد.

پس از رسیدن ترشی می توانید انگورها را دانه کرده و به عنوان چاشنی به همراه غذا میل نمایید.

نکات طلایی

  • بهتر است سرکه شانی مطلوب و با کیفیت باشد.
  • انگورها را هرگز نباید دانه دانه نمایید، بلکه با خوشه درون دبه قرار دهید.
  • دبه و یا شیشه انتخابی باید دارای گنجایش کافی باشند تا انگورها را درون خود نگه دارند.
  • ظرف مورد استفاده برای تهیه ترشی لازم است تمیز، خشک و بی بو و سالم باشد.
  • به خاطر موجود بودن سرکه درون ترشی، نبات ها به سرعت ذوب می شوند.

اموزش طریقه تهیه ترشی شانی

دلایل مناسب بودن انگور شانی برای ترشی

  1. این نوع انگور دانه های بزرگ و گرد به رنگ زرشکی و بنفش دارد که پوست آن در قیاس با دیگر انگورها بیشتر می باشد.
  2. این انگور دارای آبی خوشمزه و خوش رنگ می باشد، اما به دلیل بالا بودن قیمت و همچنین ضخیم بودن پوست آن کمتر در میوه فروشی ها وجود دارد. از این انگور معمولا جهت آماده سازی نوشابه ها، آبمیوه ها، سرکه، ترشی و سایر نوشیدنی ها و غیره استفاده می شود.

آموزش طرز تهیه ترشی شانی

در این مطلب مشا عزیزان را با طرز تهیه ترشی شانی آشنا کردیم. امیدواریم توانسته باشد توجه شما را به خود جلب کرده باشد. همچنین امیدواریم با استفاده از این رسپی بتوانید ترشی خوشمزه ای را به راحتی در منزل تهیه نمایید. در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با انواع ترشی می توانید بر روی لینک مشخص شده کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان