اخبار ضد و نقیض از منشأ صداهای شنبه شب منتشر می‌شود

معمای صدای مهیب در غرب کشور

دنیای اقتصاد : به دنبال شنیده شدن صدای انفجار در برخی استان‌های غربی کشور در شنبه شب، وزارت کشور رعد و برق را دلیل اصلی صداهای مهیب اعلام کرده است

به دنبال شنیده شدن صدای انفجار در استان‌های غربی ایران، از جمله کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان، روز گذشته معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اعلام کرد که با بررسی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشخص شد که صدای شنیده شده در همدان ناشی از رعدوبرق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.

به گزارش «ایسنا»، سید‌مجید میراحمدی که سمت دبیری شورای امنیت کشور را نیز برعهده دارد، با رد هرگونه گمانه‌زنی درخصوص علت صدای مهیب در شهرستان اسدآباد استان همدان، اظهار کرد: این صدا به دلیل صوت ایجاد شده احتمالا ناشی از رعدوبرق بوده است. شنبه شب شنیده شدن صداهایی مهیب شبیه انفجار در آسمان چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و همدان منجر به ایجاد گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص شد. آن‌طور که «ایلنا» گزارش داده است این صداها در شهرهایی از جمله اسدآباد، همدان، سنندج، کرمانشاه، جوانرود، روانسر، ثلاث‌باباجانی، سرپل ذهاب، دالاهو، مریوان، کامیاران، ارومیه، تکاب، مهاباد، پاوه و بیجار شنیده شده است. حتی برخی گزارش‌ها از شنیده شدن این صدا در اهواز نیز حکایت می‌کرد. با این حال به نظر می‌رسد که این صدا بیش از همه در اسد‌آباد همدان شنیده شده است. براساس این گزارش‌ها شدت صدا در بعضی جاها به حدی بوده که در و پنجره‌های خانه‌ها لرزیده و مردم را به بیرون از خانه کشانده است. در پی شنیده شدن این صداها برخی احتمال نشت و ترکیدن لوله‌های گاز را در همان دقایق اول مطرح کردند که این فرضیه‌ به سرعت در همان دقایق اول تکذیب شد. سعید کتابی، فرماندار اسدآباد همدان در همان ساعات ابتدایی در گفت‌وگویی پیرامون شنیده شدن صدای مهیب در غرب کشور هرگونه انفجار در سطح این شهرستان را رد کرد و گفت که اتفاقی در حوزه گاز، اورژانس و آتش‌نشانی رخ نداده است. او همچنین در اظهارنظری دیگر گفت که «ابتدا گمان رفت که صدای رعدوبرق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد». به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سایت فرمانداری اسدآباد همچنین روز گذشته به نقل از سعید کتابی اعلام کرد که در ابتدا نظر بر وقوع زلزله بوده که این مورد ثابت نشده و پس از بررسی‌ها، انفجاری نیز در سطح شهر یا جایگاه‌های سوخت ثبت نشده است.

اقدامات آموزشی‌؟

اما این تنها اظهارنظر مقامات در مورد صداهای مهیب شنبه شب در غرب کشور نبود. روز گذشته معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان نیز برخی اقدامات آموزشی را منشأ شنیده شدن صدای شبیه انفجار، در برخی استان‌های غربی کشور اعلام کرد. مهدی باب‌الحوائجی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در پی شنیده شدن صدای مهیب انفجار در یکی از شهرستان‌های استان همدان در شنبه شب، همه دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی به دستور استاندار بسیج شدند تا منشأ این صداها را بیابند.

وی اضافه کرد: پیگیری‌ها نشان داد در استان همدان انفجاری رخ نداده و صدای شنیده شده مربوط به استان‌های همجوار بوده است، در این راستا استاندار همدان با استانداران استان‌های همجوار تماس گرفته تا اگر انفجاری در این استان‌ها رخ داده و نیاز به کمک همدان است نیروهای استان وارد عمل شوند که خوشبختانه این استانداران نیز اعلام کردند استان‌های آنها در امنیت کامل به سر می‌برد. باب‌الحوائجی اظهار کرد: احتمال ما تا کنون این است که این صدا مربوط به برخی از اقدامات آموزشی بوده که احتمال قریب به یقین این موضوع درست است و وزارت کشور در حال پیگیری و رصد بوده تا منطقه آموزشی به سمع و نظر مردم برسد.

تکذیب ارتباط صدا با فعالیت‌های نظامی

در این میان بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد منبع صداهای مهیب شنبه شب نیز از همان ساعات اولیه داغ بود. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است، برخی رسانه‌ها در ابتدا تلاش کردند تا صدای شنیده شده را به حمله جنگنده‌های رادار‌گریز به تونل‌های موشکی سپاه و سکوهای پرتاب موشکی ارتباط دهند. همچنین براساس گزارش خبرگزاری فارس، برخی رسانه‌ها‌ از خالی شدن آسمان غرب کشور خبر دادند و احتمال حمله به سمت پایگاه‌های نظامی و موشکی ایران را مطرح کردند که تمام این شایعات در همان ساعات اولیه تکذیب شد. از سوی دیگر به گزارش خبرآنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، بسیاری از کانال‌های تلگرامی به نقل از پایگاه خبری «صابرین‌نیوز» (متعلق به نیروهای حشد‌الشعبی عراق) شنیده شدن صدای انفجار در کرمانشاه، سنندج و همدان را در نتیجه رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه‌های پدافند هوایی جدید که به تازگی به زرادخانه نیروهای مسلح ایران پیوسته‌اند اعلام کردند. در همین ارتباط به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک منبع آگاه، برخی گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی را که علت صداهای شنیده شده را به انجام عملیات خرابکارانه و حمله خارجی نسبت می‌دادند، تکذیب و تاکید کرد منبع اصلی صدای شنیده شده وقوع رعدوبرق در منطقه غرب کشور بوده است. این منبع آگاه در نیروهای مسلح، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، همچنین اعلام کرد که صداهای شنیده شده ارتباطی با فعالیت‌های نیروهای مسلح و تست سامانه‌های پدافندی ندارد.

تکذیب ارتباط لغو پروازها با صداها

درهمین حال درحالی که برخی خبرها از توقف پروازها در آسمان غرب کشور، در ارتباط با صدای مهیب در این منطقه حکایت می‌کرد، روز گذشته ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی گفت: تنها دلیل توقف پروازها در غرب کشور شرایط جوی است. به گزارش «ایلنا» وی افزود: تمام این پروازها برای حفظ ایمنی پرواز و جان مسافران لغو شدند تا شرایط جوی در این مسیر بهبود پیدا کند و توقف پروازها در این مناطق به موضوع دیگری ارتباط ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان