بلومبرگ به‌رغم تنش‏‏‌ها خبر داد

علاقه وافر وال‏‏‌استریت به چین

دنیای‌اقتصاد-گروه اقتصاد بین‌الملل : به‌رغم تنش‌‌‌های سیاسی و سخت‌‌‌گیری‌‌‌های نظارتی پکن در سال گذشته، بانک‌ها و مدیران پولی به‌شدت خواهان رقابت در سرزمین اصلی چین هستند

برخی سیاستمداران آمریکایی در پی نگرانی‌هایی بابت امنیت ملی و حقوق بشر از شرکت‌ها خواسته‌‌‌اند از چین فاصله بگیرند. ولی وال‌‌‌استریت به جای این‌‌‌کار در حال محکم‌‌‌تر کردن روابط‌‌‌ است. جی‌‌‌پی مورگان در آگوست گذشته کنترل کامل یک سرمایه‌گذاری مشترک اوراق بهادار با یک شرکت چینی را به عهده گرفت و حالا هم قصد دارد همان کار را با یک تجارت مدیریت دارایی انجام دهد. مورگان استنلی نیز به دنبال گرفتن پنج مجوز جدید بانکی در سرزمین اصلی چین در سال 2022 است و گلدمن ساکس نیز نیروی کار خود را دو برابر کرده است. سیتی‌‌‌گروپ در دسامبر گذشته برای کسب مجوز بانکداری سرمایه‌گذاری و تجارت اوراق بهادار درخواست داد و قصد دارد در 2022 مجوز معاملات آتی را پیگیری و در مجموع 100 نیروی کار در کشور اضافه کند.

هم دولت آمریکا و هم چین، شرکت‌های چینی که سهم‌‌‌شان در بازار نیویورک عرضه می‌شود را سرکوب می‌کنند و این مساله به تجارتی پرسود که از هنگ‌‌‌کنگ هدایت می‌شود ضربه می‌‌‌زند. ولی بانک‌های آمریکایی که می‌‌‌خواهند در دومین اقتصاد بزرگ جهان سهمی داشته باشند، با وام‌‌‌دهندگان بزرگ چینی در سرزمین خودشان وارد رقابت شده‌‌‌اند.

وال‌استریت همواره به چین به عنوان آخرین مرز پول‌‌‌سازی نگاه کرده است و قرار بود سال 2021، سال به ثمر نشستن سرمایه‌گذاری‌‌‌های گسترده این شرکت باشد. بانک‌های خارجی تازه حق کنترل کامل بر سرمایه‌گذاری‌‌‌های مشترکشان و شروع کسب و کار مدیریت دارایی متعلق به خودشان را پیدا کرده بودند. ولی پیش از اینکه سال شروع شود، پکن عرضه اولیه سهام انت‌‌‌گروپ را در آخرین لحظه متوقف و شرکت‌هایی چون جی‌‌‌پی مورگان و سیتی‌‌‌گروپ را از 400‌میلیون دلار کارمزد محروم کرد. پس از آن، فشار نظارتی بر بخش‌‌‌های مختلف، از فناوری گرفته تا آموزش و دارایی، عرضه‌‌‌های اولیه را محدود کرد.

به علاوه، آمریکا در حال تقویت قوانین افشای مالی برای شرکت‌های چینی است که سهامشان را در آمریکا عرضه کرده‌‌‌اند. سیاستگذاران چینی شرکت دی‌‌‌دی را مجبور کرده‌‌‌اند تا از بازار سهام آمریکا خارج شود و در حال بستن روزنه‌‌‌هایی هستند که عرضه‌‌‌های اولیه آمریکا را تسهیل کرده است. نتیجه کاهش 52‌درصدی ارزش عرضه اولیه سهام شرکت‌های چینی و کاهش کارمزد برای بانک‌هایی چون گلدمن ساکس بود که سهام دی‌‌‌دی و سایر شرکت‌ها را در نیویورک عمومی کردند. این کسب و کار آنقدر قدرتمند بوده است که بانک‌ها در سال 2020 بیش از یک‌میلیارد دلار از کارمزد عرضه اولیه شرکت‌های چینی که سهام خود را در آمریکا عرضه کردند به دست آوردند. این درآمد در سال گذشته به 625‌میلیون دلار کاهش یافت.

در حالی که انجماد نیویورک ممکن است موقتی باشد، اگر شرکت‌های چینی بتوانند سهم خود را در هنگ‌‌‌کنگ یا از طریق صرافی‌‌‌ها در شانگهای یا شنژن عرضه کنند، نیاز کمتری به جمع‌‌‌آوری پول از خارج دارند. حرکت بیشتر به سمت بازار داخلی چین خطرات بسیاری دارد. کارگزاری‌‌‌های دولتی تیم‌‌‌های گسترده‌‌‌ای دارند که با شرکت‌های چینی و استارت‌آپ‌‌‌ها وارد معامله می‌‌‌شوند. شرکت‌های مالی بین‌المللی در 2020 در مجموع 48‌میلیون دلار در سرزمین اصلی چین زیان کردند؛ در حالی که بانک‌های سرمایه‌گذاری چین بیش از 24‌میلیارد دلار سود کردند. نگاهی به رتبه‌‌‌بندی معاملات صورت‌‌‌گرفته نشان می‌دهد بانک‌های خارجی پس از سال‌ها تلاش، ورود معناداری به چین نداشته‌‌‌اند. گلدمن ساکس در رتبه‌‌‌بندی سال گذشته افزایش سهام داخلی چین رتبه 15 را کسب کرد.

بانکداران جهان می‌‌‌گویند پس از سال‌ها همکاری با شرکای محلی، به تازگی با اخذ مجوزهای جدید شروع به گسترش فعالیت کرده‌‌‌اند و اینکه به دست آوردن تنها سهمی از بازار 45‌هزار میلیارد دلاری، ثروتی بادآورده خواهد بود. از سوی دیگر آنها معتقدند که با افزایش جریان پول به سمت چین، تجارت و مدیریت دارایی بسیار رشد خواهند کرد. خریدهای خارجی سهام چین در سرزمین اصلی 15‌درصد از جریان کل را در سه‌ماه سوم 2021 به خود اختصاص داد که نسبت به سهم تنها 3‌درصدی 2013 افزایش قابل‌توجهی داشته است. بانک‌های جهان و مدیران پولی در نهایت می‌توانند 10‌درصد از بازار صندوق‌های مشترک را در چین طی 5سال در اختیار بگیرند.

با وجود تمام این پتانسیل‌‌‌ها، شرکت‌های آمریکایی در رابطه با چین با انتقادات شدیدی روبه‌رو هستند. به گفته ریک اسکات سناتور فلوریدا، بانکداران سود خود را بر حقوق بشر ترجیح داده‌اند. مارک ویلیام استاد دانشگاه بوستون نیز معتقد است که تنش‌‌‌های رو به افزایش چین و آمریکا، خطرات بالقوه و احتمال تحریم‌های تجاری و تغییرات ناگهانی در سیاست‌ها را افزایش داده است که می‌تواند برنامه‌‌‌های گسترش را متوقف کند. با این وجود دیوید سالامن، مدیرعامل گلدمن‌ساکس، همچنان می‌‌‌گوید به محض اینکه اجازه داده شود، به چین سفر خواهد کرد. معاملات اخیر گلدمن‌ساکس در چین شامل مشارکت آن در عرضه اولیه 4‌میلیارد دلاری در یک شرکت حوزه بیوتکنولوژی در هنگ‌‌‌کنگ بوده است. پس از 17 سال اکنون این بانک صاحب کسب و کار اوراق بهادار خود در چین است که به گلدمن‌ساکس این آزادی را می‌دهد تا استراتژی رشدی را دنبال کند که دربردارنده دوبرابر کردن نیروهای کاری تا 600 نفر و ارتقای مدیریت دارایی است و جان والدرون، رئیس شرکت، آن را بزرگ‌ترین فرصت در چین خوانده است.

مدیران دارایی بین‌المللی نیز در حال پیوستن به بازار صندوق سرمایه‌گذاری مشترک 3/ 8‌هزار میلیارد دلاری چین هستند. شرکت بلک‌‌‌راک در سپتامبر گذشته یک‌میلیارد دلار در اولین صندوق خود در چین جمع‌‌‌آوری کرد. شرکت فرانسوی اموندی نیز قصد دارد دارایی تحت مدیریت خود را در هنگ‌‌‌کنگ و تایوان تا سال 2050 به 250‌میلیارد دلار برساند. با این وجود همه مدیران بزرگ پولی هم برای استفاده از شانس‌‌‌شان مشتاق نیستند؛ به عنوان مثال ونگاردگروپ برنامه‌‌‌های خود برای درخواست مجوز یک صندوق سرمایه‌گذاری را کنار گذاشت.

مورگان استنلی، نسبت به برخی رقبا، در سرزمین اصلی چین محتاط‌‌‌تر بوده است، ولی سهام خود در کسب و کار اوراق بهادار مشترک را در 2021 تا 100‌درصد افزایش داد و قصد دارد برای معاملات آتی، اوراق مشتقه، کارگزاری، تحقیقات و مجوزهای ایجاد بازار در سال 2022 درخواست دهد. جی‌‌‌پی مورگان اما نخستین بانک خارجی بود که سال گذشته کنترل کامل اوراق بهادار خود را در چین به دست گرفت. از زمانی که دیمون در 2016 مدیران اجرایی را در هنگ‌‌‌کنگ دور هم جمع کرد، این شرکت در حال پیش‌‌‌روی بوده است. دیمون به آنها گفت دفتری مشابه دفترشان در نیویورک را در چین تصور می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان