سفر به روسیه را از دست ندهید

روسیه کشوری پهناور است که همزمان در دو قاره آسیا و اروپا گسترده شده‌ که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است.

سفر به روسیه را از دست ندهید

به گزارش خبرگزاری مهر،  از آنجا که فرهنگ و تاریخ آسیا و اروپا تفاوت­های زیادی با هم دارد، به جای ماندن ردپای حوادث و اقوام گذشته در قالب یادبودهای تاریخی و فرهنگی بر ارزش سفر به این کشور افزوده است.

کمتر کشوری در دنیا یافت می­‌شود که جاذبه­های تاریخی و فرهنگی، معماری و بناهای شرقی و غربی را یکجا در خود جمع کرده باشد و در قالب طبیعتی متنوع به گردشگران عرضه کند. چنین تنوعی در روسیه نه تنها ارزش یک بار بلکه چندین و چند بار سفر کردن را دارد.

موقعیت جغرافیایی این سرزمین طبیعتی عجیب را ایجاد کرده است که در کنار جاذبه­های باستانی و فرهنگی صحنه‌هایی فراموش‌­نشدنی در ذهن و خاطره هر بیننده­ای ثبت می‌کند. شمال، جنوب، شرق و غرب این کشور تفاوت­های زیادی با هم دارد.

نام روسیه در ذهن ما احتمالاً با سرما، کشور سختی­ها، شوروی و حکومت کمونیستی، انسان‌­هایی سرد و عبوس تداعی می­‌شود، حال آنکه با گشتی در طول و عرض جغرافیایی این کشور به پدیده‌­ها، اقوام، طبیعت و تنوعی برمی­‌خوریم که همیشه به گرمی پذیرای مهمانان خود هستند.

روسیه به دلیل مهمانپذیری بالای خود از سوی بسیاری کشورها، زیرساخت‌­های مناسبی برای سفر، استراحت و معرفی جاذبه­هایش فراهم کرده است.

در این کشور پیروان مسیحیت، اسلام، یهود و بودا در کنار هم بسر می‌برند و هر یک معبد و آیین زندگی، رفتار و خوراک خود را دارند. به همین خاطر، گردشگران با هر آیینی به راحتی محل مناسب خود را برای تفریح و استراحت و تناول غذای باب طبعشان پیدا می­کند.

صنعت «خوراک حلال» به اندازه­ای در روسیه توسعه یافته که هر ساله کشورهای زیادی در نمایشگاه «موادغذایی حلال» محصولات خود را معرفی می­کنند و ایران نیز در این حوزه حضور فعال دارد.

با توجه به اینکه در ماه رمضان هستیم، عید فطر را شاید بتوان موقعیت خوبی برای استراحت روزه­دارن بعد از یک ماه روزه­داری دانست. روزه داری به عنوان حرکت جمعی مسلمانان و برگزاری عید فطر برای گردشگران بسیاری در سراسر دنیا مراسم خاص و جذابی به حساب می آید که می تواند دلیل سفر به جای جای دنیا از جمله روسیه باشد.

با اینکه ما در کشورمان از نزدیک این رویداد بزرگ را تجربه می­کنیم اما در فرصت طلایی تعطیلات عید فطر دیدن آداب و رسوم خاص دیگر کشورها خالی از لطف نیست.

روسیه به عنوان کشوری که نزدیک به 10 میلیون مسلمان دارد، جشن روز عید را بسیار پرشور برگزار می­کند و خوشبختانه امسال این مراسم در تیر ماه است و گرمی هوا نظر بسیاری را به تورهای روسیه جلب کرده است.

در این مراسم بیشتر پذیرایی­ها با غذاهایی از گوشت گوسفند است که در کنار آن انواع سالاد سبزیجات، ماهی و همچنین سوپ سرو می‌­شود.

سال 2015 بیش از 20 میلیون گردشگر از نقاط مختلف روسیه بازدید کرد و این روند صعودی که از سال 2014 با تدابیر درست دولت روسیه آغاز شده، همچنان روند صعودی خود را طی می کند. یکی از این اقدامات تسهیل اخذ روادید برای شهروندان کشورهایی است که در سطح بالایی تبادل گردشگر دارند.

روسیه فقط مسکو و پترزبورگ نیست

اگر یک بار به روسیه سفر کرده­اید و دیدنی­های دو شهر پرگردشگر مسکو و سنت پترزبورگ را تمام و کمال دیده‌اید، مطمئن باشید تنها تکه­‌های کوچک از گنج پنهان در دل این کشور پهناور را مشاهده و لمس کرده‌اید.

در فاصله نه چندان دور از مسکو تحت عنوان «حلقه طلایی مسکو» شهرهایی قرار گرفت‌ه­اند که تاریخ زندگی اسلاوها را از زمان خان‌نشینی در منطقه شمال شرقی سرزمین روس به نمایش می­گذارند. شهرهای ولادیمیر، سوزدال، سرگی­یِف پاساد (شهر سرگِی)، راستوف کبیر، یاروسلاو، ایوانوا و... در این حلقه درخشان واقع شده­اند.

این مسیر گردشگری با تورهایی یک یا دو روزه می­‌تواند آثار تاریخی و فرهنگی بجای مانده از قرون چهارده و پانزده میلادی را در میان تپه‌­ها و مناظر بی‌­نظیر جنگل‌­ها و دشت­‌های معروف روسیه را به شما نشان دهد.

سرگی­‌یف پاساد امروز در حکم حوزه علمیه روسیه است که قرن­‌ها پیش توسط راهبی به نام سرگی در میان جنگل سنگ بنای آن گذاشته شد. بازدید از بناهای این شهر و کلیساهای موجود در آن به صورت گروهی امکان پذیر است.

اگر نگاهی گذرا به تاریخ روسیه بیندازید با نام پادشاه ولادیمیر حتما برخورد خواهید کرد. شهر ولادیمیر از جمله مناطقی در روسیه است که قدمت آن به هزاران سال می‌­رسد و تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

شهر پِرسلاو در حاشیه دریاچه­ای محصور با دشت و جنگل واقع شده که گونه‌ه­ای خاص از ماهی سفید در آن زندگی می­کند. در این محل می‌­توانید از عبادتگاه اسلاوها تا پیش از پذیرش مسیحیت (دوران بت­پرستی و چندخدایی) متعلق به قرن دوازده میلادی بازدید کنید.

شهر راستوف مروارید حلقه طلایی و در واقع حلقه اتصال شهرهای قدیمی روسیه است. ظرفیت فرهنگی این شهر باعث شده که گردشگران زیادی به این محل سفر کنند. این شهر خاستگاه حوادث و رویداهای تاریخی زیادی بوده که امروز آثار بسیاری از آن بجا مانده است. یاروسلاو، قدیمی­ترین شهر در حاشه رود ولگا است که در سال 1010 میلادی تاسیس شده است.

در مرکز تاریخی این شهر 140 اثر تاریخی فرهنگی قرار گرفته و سال 2005 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. شهر ایوانوا به خاطر تاریخ انقلابی و صنعت پارچه­بافی شهرت پیدا کرده است. سوزدال نیز از جمله شهرهای قدیمی روسیه است که تاسیس آن به قرن دهم میلادی برمی­گردد (1024 میلادی). کرملین سوزدال در حاشیه رود کامینک قرار گرفته است. مجموعه کلیساها، صومعه و ساختمان­‌های وابسته آن از آثار تاریخی– فرهنگی شهر هستند که طی قرون سیزده تا هجده احداث شده‌­اند.

تورهای یک یا دو روزه حلقه طلایی با اتوبوس‌­های مخصوص گردشگری بهترین مسیر را برای یک سفر کوتاه و جذاب فراهم می‌3­کنند.

با توجه به خدمات خوبی که امروزه در مسیر سفر به روسیه توسط شرکت­های ایرانی به گردشگران داده می­شود، می­توان با کمی بررسی سفری مناسب را به دنیایی از جاذبه­ها برنامه­ریزی کرد و خاطراتی واقعا منحصربه‌فرد را رقم زد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان