ویژه های مشرق؛

شرق: ما در برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم/ امام به چه طیفی می گفتند تفاله‌های آمریکا؟

در دولت قبل، وزیر امور خارجه ادعا کرد که «آمریکا می تواند تنها با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ما را نابود کند»!. حالا روزنامه شرق تاکید می‌کند که ما در برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** امام به چه طیفی می گفتند «تفاله های آمریکا»؟

«سید حسین موسوی تبریزی» فعال اصلاح طلب، عضو مجمع مدرسین و از حامیان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«یکی از شعارهای مهم انقلاب اسلامی شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" بود. این شعار به معنای این نبود که ما با شرق و غرب ارتباط نداشته باشیم و بلکه به معنای این بود که ما باید منافع ملی خود را دنبال کنیم و به همین دلیل به شرق و غرب باج نخواهیم داد. نباید شرایط به شکلی رقم بخورد که ما کشورهای غربی را کنار بگذاریم و با عناوینی مانند استکبار جهانی با آنها برخورد کنیم و در مقابل تنها با کشورهایی مانند روسیه و چین ارتباط داشته باشیم. مسیر حرکت ما باید بر اساس منافع مردم و کشور باشد. ما باید ببینیم ارتباط با کدام کشور بیش‌ترین سود را برای منافع ملی و کمترین ضرر را دارد. ممکن است برخی قراردادهایی که آمریکا و کشورهای اروپایی با آن موافق هستند به سود ملت ایران باشد. دشمنی و نداشتن رابطه باعث نمی‌شود منافع ملت را در نظر نگیریم و با قراردادهایی که به سود مردم است مخالفت کنیم».

وی افزود:«امام هر بار که درباره خطر آمریکا صحبت می‌کردند درباره شوروی و مخاطرات دخالت‌های شوروی در کشور نیز صحبت می‌کردند».

شرق: ما در برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم/ امام به چه طیفی می گفتند «تفاله‌های آمریکا»؟

جریان اصلاح طلب همچنان با انکار کارنامه غرب در بزنگاه هایی همچون برجام، دیپلماسی «تعامل با شرق» را مورد هجمه قرار داده و آن را مغایر با منافع ملی معرفی می کند.

«مایکل لدین» مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا و عضو برجسته موسسه «آمریکن اینترپرایز»- بهمن 96- در مقاله‌ای در وال‌استریت‌ژورنال نوشت:«آمریکا باید با روسیه در مورد غرب‌ آسیا به توافق برسد و حتی امتیازات بزرگی به مسکو بدهد اما مشکل اینجاست که چیزی را باید به روسیه ببخشد که در دستان ایران است و تا وقتی جمهوری اسلامی بر سر کار باشد، توافق مسکو و واشنگتن امکان‌پذیر نیست».

لدین در ادامه تصریح می کند:«در نتیجه راهکار باقی‌مانده برای آمریکا از میان برچیدن رژیم ایران از داخل است...آمریکا باید با حمایت از مخالفان داخلی جمهوری اسلامی، زمینه را برای "حکومتی سکولار و سازگار با غرب" در ایران فراهم سازد و با از میان رفتن جمهوری اسلامی دولت آمریکا در جایگاه قوی‌تری برای دستیابی به توافقی با پوتین قرار خواهد گرفت. راه مسکو از تهران می‌گذرد».

جریان غربگرا اینگونه وانمود می کند که ایران صرفا ابزاری در دست چین و روسیه در مسائلبین المللی است؛ این در حالی است که همانطور که روسیه و چین از نوع مواجهه ایران با آمریکا برای خود منافعی تعریف کرده اند، ایران نیز از نوع مواجهه روسیه و چین با آمریکا منافعی برای خود تعریف کرده است. اینگونه نیست که ما ابزاری در دست روسیه و چین برای تسویه حساب این دو کشور با آمریکا باشیم. تفاهم نامه های راهبردی خود یکی از مصادیق در تایید این مسئله است.

امام خمینی(ره) در توصیف جریان غربگرا فرموده بودند:«نباید فراموش کنیم که در جنگ با آمریکا هستیم. ما در جنگ با آمریکا و تفاله‌های آمریکا (هستیم)، این تفاله‌هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الان هم هستند. باید هر یک از اینها را شناسایی کنید و به دادگاهها معرفی کنید، ننشینید که باز یک جایی را آتش بزنند. اینها می‌خواهند خرابی کنند. کار ندارند به این که کی کشته بشود و کی از بین برود... خط این بود که اصلاً آمریکا منسی [فراموش] بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود».

در روزهای گذشته یکی از فعالین فضای مجازی در مطلبی نوشته بود:«هروقت کسی گفت امضای "وانگ یی"(وزیر خارجه چین) تضمینه؛ هروقت کسی گفت ما باید برای مشکل آب خوردن مردم با چین توافق کنیم؛ هروقت کسی گفت توسعه فقط همان چیزی است که در چین اتفاق افتاده است؛ هروقت کسی گفت ما باید از نوک پا تا فرق سر چینی شویم تا به توسعه برسیم؛ اونوقت شما هم دلواپس استقلال ایران شوید».

نوع تعامل ایران با کشورهایی از جمله روسیه و چین بر پایه تعامل دوجانبه و از موضع برابر و مبتنی بر «عزت، حکمت و مصلحت» است. در این خصوص ایران همواره در پی آن بوده تا ابتکار عمل را در دست گرفته و قرارداد 25 ساله با چین و قرارداد 20 ساله با روسیه نیز بر پایه همین رویکرد طراحی شده است.

** سیاه نمایی؛ کارویژه بانیان اصلی کارنامه روحانی

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «قطع زنجیره کاهش تورم» نوشت:«بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار روند نزولی تورم ماهانه و نقطه ای، در دی ماه سال جاری قطع شده ولی تورم سالانه با یک واحد درصد کاهش نسبت به آذرماه، همچنان بر مدار کاهشی است. با توجه به نوسانات متغیرهای پولی بعید است که کاهش نرخ تورم سالانه نیز تداوم یابد».

در بخش دیگری از این مطلب آمده است:«با استناد به آنچه مرکز آمار منتشر کرده تورم نقطه‌ای در دی ماه با 0.7 واحد درصد افزایش نسبت به آذرماه به رقم 35.9 درصد و تورم ماهانه نیز با همان میزان افزایش به 2.3 درصد رسید.  در دی ماه تورم سالانه گروه خوراکی و آشامیدنی و دخانیات 56.5 درصد بود. از ابتدای سال جاری تا دی ماه،  تورم ماهانه به جز در اردیبهشت ماه که 0.7 درصد گزارش شد، در مابقی ماه‌ها بین 1.7 تا 3.9 درصد در نوسان بوده است».

شرق: ما در برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم/ امام به چه طیفی می گفتند «تفاله‌های آمریکا»؟

در ماههای اخیر، سانسور میراث دولت روحانی و سانسور موفقیت های دولت رئیسی به کارویژه اصلی رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب بدل شده است.

در ماههای اخیر صادرات نفت ایران 40 درصد افزایش پیدا کرده و تمام درآمد آن هم به کشور بر می‌گردد. این در حالی است که سیاست فشار حداکثری از سوی دولت آمریکا در حال اجرا است و برجام هنوز احیا نشده و تحریم ها نیز کاهش نیافته است. اما این خبر هیچ جایگاهی در رسانه های اصلاح طلب ندارد.

حالا به این اظهارنظر توجه کنید: «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت روحانی-24 تیر 95 –گفته بود: «اگر برجام نبود، امروز باید نفت در برابر غذا را تحمل می‌کردیم»! همچنین محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق در دولت قبل و در مقطع اجرای برجام در پاسخ خبرنگار روزنامه سوئیسی تاگس انسایگر که پرسید «صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز به بیش از یک میلیون کاهش یافته؛ آیا این در دراز مدت کافی است؟»، گفته بود «خیر، این کافی نیست و کمتر از میزانی است که ما در دوران تحریم‌های سازمان ملل و قبل از توافق (برجام) می‌ فروختیم».

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده، متوسط ماهیانه صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم 16 درصد بیشتر از متوسط ماهانه در چهار ماه آخر دولت قبل و 35 درصد بیشتر از میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی است.

همچنین براساس گزارش بانک مرکزی در 9 ماه سال 1400 (از فروردین تا آذر)، 40 میلیارد دلار به بازار عرضه شده و این در حالی است که در طول سال 1399 این رقم در مجموع 36 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. همچنین گزارش‌های مرکز آمار حکایت از آن دارد که رشد نرخ تورم ماهانه در ماه‌های اخیر سیر نزولی داشته است.

افزایش صادرات روزانه نفت و میعانات گازی، دسترسی به بخشی از منابع ارزی در کشورهای خارجی، عضویت ایران در پیمان اقتصادی شانگهای، واردات حدود 150 میلیون دُز واکسن کرونا به کشور، امضا و اجرای قرارداد سوآپ گازی میان‌ترکمنستان، ایران و آذربایجان، افزایش ارتباطات اقتصادی با همسایگان، عملیاتی‌سازی پروژه خط آهن شلمچه- بصره و پروژه خط آهن اسلام‌آباد- تهران- استانبول و... تنها بخشی از اقدامات ایران در ماه‌های اخیر است.

در حال حاضر بانیان کارنامه غیرقابل دفاع روحانی و عاملان دلار 32 هزارتومانی و تورم 42 درصدی و افزایش 10 برابری قیمت مسکن و بانیان پرواز قیمت خودرو و حامیان سیاستگذاری دلار 4200 تومانی، تازه دلواپس معیشت مردم شده اند.

** شرق: ما در برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تیم مذاکره‌کننده رئیسی از تیم روحانی کمک می‌گیرد» نوشت:«ما باید در برجام جدید عمل در برابر عمل را به‌موقع انجام دهیم... ما در زمینه داعش و اسرائیل اجماع داشتیم و موفق هم شدیم، اما در بعضی موضوعات عدم اجماع داریم و ناموفق هستیم. در زمینه وقایع 88 عدم اجماع داشتیم، دشمن از گسل‌های داخلی ما استفاده و تحریم‌های سال 91 را اعمال کرد. عدم اجماع پسابرجام ما هم منجر به تحریم‌های فلج‌کننده سال 97 شد».

در ادامه این مطلب آمده است:«ما در حوزه برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم؛ در دوران قاجار حاکمان نتوانستند مقاومت کنند و مرزهایمان به بیگانگان تعلق گرفت. اگر در برجام نتوانیم مقاومت کنیم باید مرزهای دانش و علم را بدهیم که همان انرژی هسته‌ای است... ما باید به برجام ملی نگاه کنیم نه حزبی و جناحی. تیم مذاکره‌کننده آقای رئیسی از تیم مذاکره‌کننده آقای روحانی کمک می‌گیرند و از آنها مشورت می‌خواهند. ما باید با وحدت ملی و گرفتن شرکای راهبردی و تاکتیکی خارجی دست مذاکره‌کنندگان را پر کنیم تا برجام را به موفقیت برسانند».

شرق: ما در برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم/ امام به چه طیفی می گفتند «تفاله‌های آمریکا»؟

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده که «ما در حوزه برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم». این همان روزنامه ای است که امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین قلمداد کرده بود.

تاکید بر «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق»، اجرای توافق به صورت یکطرفه، نامتوازن و غیرهمزمان در 2 ماه، نگرفتن تضمین قوی و کافی برای لغو تحریم ها، ادامه اجرای تعهدات برجامی علیرغم نقض فاحش برجام توسط آمریکا، اجرای تعهدات علیرغم گزارش نادرست آژانس در موضوع PMD، مرجع بودن تفسیر طرف مقابل و مبهم بودن متن برجام و...از جمله قصور و تقصیرهای دولت روحانی در مسئله برجام است.

در سال 94 تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف در اقدامی عجیب و نامتعارف پذیرفت که ایران به صورت پیش دستانه تعهدات خود را اجرا کند و پس از پایان تعهدات ایران، طرف مقابل از جمله آمریکا اجرای تعهدات خود را آغاز کند! بر همین اساس چندین هزار سانتریفیوژ از چرخش ایستاد، در قلب راکتور اراک بتن ریزی شد، 9700 کیلو از 10 هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده از کشور خارج شد و حتی تحقیق و توسعه نیز متوقف شد! پس از آن، روز اجرای تعهدات طرف مقابل آغاز شد. آمریکا در اولین روز اجرای تعهدات 1+5، برجام را نقض و تحریم‌های جدید ضد ایرانی را تصویب کرد!

«علی اکبر صالحی» رئیس سابق انرژی اتمی- شهریور 95گفت: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند».

در دولت قبل، وزیر امور خارجه ادعا کرد که «آمریکا می تواند تنها با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ما را نابود کند»!. حالا روزنامه شرق تاکید می کند که ما در برجام نباید مانند دوره قاجار عمل کنیم!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان