حاشیه‏‏‌های جشنواره چهلم اوج گرفت

لو رفتن قصه فیلم‏‏‌های فجر

دنیای‌اقتصاد : به تازگی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ‌‌‌ در اقدامی که کمتر سابقه داشته داستان فیلم‌‌‌ها را در کانال تلگرامی‌‌‌اش منتشر کرده است. لو رفتن قصه فیلم‌‌‌ها و برخی جزئیات روایت آنها، هیجان تماشای این فیلم‌‌‌ها را برای مخاطبان خاص سینمای ایران کاهش داده و اثرگذاری فیلم‌‌‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

این اقدام عجیب و غریب در زمان کوتاهی در شبکه‌‌‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌‌‌های بسیاری برانگیخت. اگرچه به فاصله کوتاهی، بروشورهای حاوی قصه فیلم‌‌‌ها از کانال تلگرامی حذف شد اما دیگر کار از کار گذشته بود و تصاویر قصه‌‌‌های چند فیلم مطرح این دوره از جشنواره بارها و بارها از سوی کاربران مختلف بازنشر شد.

همیشه در زمان اکران فیلم‌‌‌های جشنواره، کنجکاوی برای دیدن فیلم و نحوه روایت و پرداخت قصه از سوی فیلمسازان، مهم‌ترین انگیزه تماشاگران برای دیدن فیلم‌‌‌هاست. در جشنواره فیلم فجر که معمولا جدی‌‌‌ترین و سینمایی‌‌‌ترین مخاطبان سینمای ایران به تماشای فیلم‌‌‌‍‌‌‌ها می‌‌‌روند، لو رفتن قصه فیلم‌‌‌ها برای این گروه از سینمادوستان و همچنین کارشناسان و منتقدان سینما، بیش از آنچه که در ابتدای امر به نظر می‌رسد اهمیت دارد.

پیش از این هم محمدتقی فهیم، منتقد برنامه هفت، در صفحه‌‌‌ شخصی‌‌‌ اینستاگرامش، وعده داد هر روز نگاهی به یکی از فیلم‌‌‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر داشته باشد. داستان از زمانی به یک جنجال تبدیل شد که فهیم -که عضوی از هیات انتخاب جشنواره نبود- به آخرین ساخته رضا میرکریمی پرداخت و در بخشی از نوشته‌‌‌اش به داستان و بخش‌‌‌هایی از فیلم اشاره کرد. گویا او نسخه‌‌‌ای از فیلم را دیده بود. او در واکنش به این ماجرا گفته بود: «این طبیعی است که بنده با 45 سال کار در رسانه و البته حوالی سینما، از چنین امکانی برخوردار باشم.»

سایت خبری تابناک نوشته: چندی پیش همزمان با قرعه‌کشی زمان‌بندی نمایش فیلم‌‌‌های برگزیده برای نمایش در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، متولیان چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در اقدامی عجیب بخش اصلی داستان بسیاری از فیلم‌‌‌ها را در قالب یک عکس در کانال تلگرام جشنواره منتشر کردند و از قضا برخی مجموعه‌‌‌های وابسته به سازمان سینمایی نظیر بنیاد فارابی نیز شماری از این تصاویر را در کانال‌‌‌شان منتشر کرده و عملا به این اتفاق دامن زدند.

اندکی بعد، این تصاویر با تصاویر دیگری جایگزین شد که سایر اطلاعات فیلم همچنان در آن درج شده اما داستان فیلم‌‌‌ها، خیلی بی‌‌‌سروصدا توسط عوامل جشنواره فیلم فجر پاک شده بود. با این حال اقدام اولیه کار خودش را کرده بود و داستان کل فیلم‌‌‌‌‌‌های جشنواره فجر لو رفت و هم‌‌‌اکنون تصاویر اولیه حاوی داستان فیلم‌‌‌ها در بسیاری از گروه‌‌‌ها و کانال‌‌‌های سینمایی موجود است. این اتفاق قطعا به فیلم‌‌‌های سینمایی ضربه خواهد زد؛ به‌ویژه آنکه با مشخص شدن داستان شماری از فیلم‌‌‌های متوسط و ضعیف، گرایش برای تماشای آنها کاهش خواهد یافت.

چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده از 12 تا 22 بهمن ماه در تهران و همه مراکز استان‌‌‌های ایران برپا می‌شود و در جریان این دوره از جشنواره 22 فیلم بلند داستانی، 10 فیلم کوتاه و 10 فیلم مستند برای کسب جوایز این رویداد با هم به رقابت خواهند پرداخت؛ فیلم‌‌‌هایی که اکنون بخش قابل‌توجهی از مخاطبان جشنواره می‌‌‌دانند چه محتوایی دارند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان